img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Fords ferske folkeforflytter
NETTKJØRT: Med Grand C-Max frir Ford til familiene som har behov for å frakte sju personer – med smått og stort. 115 hester og Powershift er en gunstig kombinasjon.

Ford Grand C-Max er 14 cm lenger og har 8 cm større akselavstand enn C-Max. Mens C-Max er en femseter med vanlige dører, har Grand C-Max skyvedør på hver side og sju seter. De to ekstrasetene bakerst felles ned og skjuler seg under bagasjegulvet når de ikke er i bruk.

Som i de fleste bilene med sju seter i denne klassen, egner de to bakerste setene seg bare for barn opp til ti-tolv års alder – på grunn av beskjeden benplass og takhøyde.

Fleksible seter
Mens dører, baklykter og seteløsninger skiller de to C-Max-utgavene, er fronten og førermiljøet helt identisk.

Man kan være for eller i mot den omfattende bruken av aluminiumblank plast, men designen er moderne, og brytere, hendler og instrumenter er oversiktlige og funksjonelle.

Sjuseteren kan enkelt forvandles til en seksseters bil ved å vippe midtsetet på rad to opp og felle det ned under det høyre setet. Dermed blir det en midtgang helt fra førersetet og tilbake til de to ekstrasetene bakerst, noe som kan være praktisk når bilen er full av barn.

Setene på midterste rad kan forskyves individuelt i lengderetningen, men de kan ikke løftes ut av bilen.

Riktig motor
Til forskjell fra da vi kjørte bilen under den internasjonale lanseringen sist høst, da bare de to største motorene var tilgjengelige, har vi denne gang kjørt bilen med en motor som både ytelses- og prismessig er et riktig valg for norske forhold, nemlig 2,0-liters dieselmotor med 115 hk.

LES: Våre førsteinntrykk

Ikke minst er denne motoren riktig når den som her er kombinert med 6-trinns Powershift-girkasse. Den byr på behagelig sjalting og et teoretisk forbruk ved blandet kjøring på beskjedne 0,58 liter/mil.

Ford har også en annen 115 hk-motor på menyen, med 1,6-liters volum, men den leveres ikke sammen med Powershift.

Powershift er Fords og Volvos navn på dobbelclutchkasse, tilsvarende DSG som Volkswagen har hatt suksess med gjennom mange år.

Elektrisk styring
Nykommeren har et forholdsvis mykt oppsett, men Ford har virkelig funnet formelen når det gjelder å balansere komfort med fine kjøreegenskaper.

Sammenlignet med første generasjon C-Max, som var en av de bedre av de mindre flerbruksbilene når det gjaldt kjøreegenskaper, er enkelte detaljer i hjuloppheng og fjæring forbedret for å løfte kjøreegenskapene ytterligere. For eksempel er multilink-opphenget bak blitt modifisert og er lettere i vekt.

Styringen er en annen detalj som er endret. Nå er det elektrisk styreservo som gjelder for å spare noen dråper drivstoff. Tidligere erfaringer med elektrisk styring hos andre bilprodusenter, har ikke bare vært positive.

Her i Grand C-Max blir vi fort beroliget. Ford har klart å kopiere det meste av styrefølelse slik vi kjenner den fra de beste hydrauliske styringene. Riktignok er ikke styringen av de mest kontante og sportslige, men den er likevel meget presis og stabil.

Kannibalisme?
Potensielle S-Max-kunder har et rimeligere alternativ i Grand C-Max hvis de bare sjelden har behov for sju seter. Det er ingen tvil om at S-Max er vesentlig større, for eksempel rommer bagasjerommet drøyt 300 liter mer når fem seter er i bruk, men den er også dyrere.

På S-Max må du opp til 140 hk hvis du vil ha automatgir, og da starter prisen på 430.000 kroner, altså drøyt kr 75.000 over vår prøvebil. Med 115 hk motor og manuelt gir koster S-Max ca 22.000 kroner mer enn vår Grand C-Max med Powershift.

Vår testbil har ekstrautstyr for 65.000 kroner. De største enkeltpostene er skinnseter samt navigasjon med DAB, Bluetooth og USB.

FAKTA Ford Grand C-Max 2.0 TDCi/ 115 Powershift

Motor:

4-syl. diesel, 1997 ccm

Effekt:

85 kW (115 hk) v/3750 o/min.
300 Nm v/1500-2250 o/min.

Mål:

452 x 183 x 168 cm (L/B/H)

Akselavstand:

279 cm

Bagasjevolum:

475 liter

Egenvekt m/fører:

1634 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,3 sek.

Toppfart:

182 km/t

Snittforbruk:

0,58 l/mil

CO2-utslipp:

154 g/km

Pris som prøvekjørt:

kr 418.200

Konkurrenter: VW Touran, Mazda 5, Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Peugeot 5008, Citroën Grand C4 Picasso, Toyota Verso.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer