img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Lancia med ambisjoner
Jeg blir glad når jeg møter en ny bil som enten har gått ned i vekt i forhold til forgjengeren, eller som veier under 1000 kg. I går ble jeg veldig glad.

Nå er dessverre ikke denne gleden noe resten av Norge også kan ta del i – i hvert fall ikke foreløpig.

For den nye Lancia Ypsilon kommer ikke lenger enn til Danmark og Sverige – der Fiat har fabrikkeide importører og hvor den skal introduseres i november. Finland og Norge sto ikke på lanseringskartet.

Det er sikkert mange gode grunner til det, men det er litt trist at vi skal overlate akkurat dette segmentet, overklassekompakte femdørere, til tyskerne (i den grad Mini kan kalles tysker). Det burde ikke vært umulig å bli kvitt et par hundre av denne lille juvelen.

For denne er utelukkende lekker, uten antydning av sportslige ambisjoner. Men listen over muligheter til å spekke den opp, Swarovski både på gulvmatter og på nøkkel for eksempel, eller stoler fra Poltrona Frau.

Bogstadveien har egentlig ikke noe å stille opp mot Ypsilon-forslagene, selv ikke om den forlenger seg med Hegdehaugsveien.

Den ser annerledes ut enn konkurrentene også. I mye større grad en organisk design, det ser nesten ut som om designerne har satt opp hjulene og motoren og et par passasjerer og så kastet en tung silkeduk over det hele, og latt den bestemme formen.

Og bare så det skal være klart, det er ikke mye til motor her, 1,2-liters Fire på 69 hester, eller 1,3-liters Multijet Diesel på 90 hester som går som et uvær. Og så den nye tosylindrede Twin Air på 85 hester, hvilket holder helt utmerket til å trekke på ca. 950 kg.

Nå tenker nok Lancia seg denne bilen først og fremst som et storbyfenomen og ikke noe du reiser på landet med hele familien i.

Ypsilon har helt siden den første Y10 kom i 1985, vært en favorittbil i for eksempel Paris, og fremdeles, sies det, er Lancia nummer tre på listen over bilønsker der, etter Citroën og Peugeot.

Man behøver ikke kunne bilhistorie for å sette pris på dette karosseriet, men det gjør ikke noe at man tenker gamle Ardea når man ser hekken, eller at man tenker Flavia når man legger merke til at grillen nå har fått linjer som går horisontalt, og ikke vertikalt som på andre Lanciaer.

Det gjør heller ikke noe at de har rappa en lekker finesse fra Alfa og legger dørhåndtaket til bakdøren høyt oppe og langt bak, slik at egentlig oppdager du ikke bakdørene før du ser ordentlig etter.

Femtedøra er også ganske frekk, med glasset som er trukket ganske langt ned, og så plutselig avsluttes det, mens resten av døren fortsetter nedover, under glasset.

Bilen er bygget på en helt ny plattform og ny opphengning. En svært tjukk torsjonsstav for bakhjulene, og en forhjulsopphengning som svinger på en helt ny type bærearmer, forteller klart at her er komfort viktig.

Torinos gater slår til og med New Yorks når det gjelder å ta ut det verste av en bil. Men selv der unngikk jeg alle antydninger av slag i opphengningen, det var bare en slapp lyd av gummi som ble dratt over ujevnhetene og de store hullene. Nesten magisk.

Olivier Francois, en smart franskmann som er sjef for Lancia, fortalte at de regnet med 122.000 solgte eksemplarer av den nye bilen i det første hele salgsåret, altså 2012.

Og det bare i Europa, før man setter på et Chrysler-skilt og eksporterer den til andre deler av verden.

På spørsmål om ikke det er vanvittig høyt (hvor lang tid tok det for Mini å komme opp på det nivået forresten?), svarte han med at det tallet beregnet de allerede i 2008. Det året ble det solgt 82.000 av den gamle, og den var bare 3-dørs.

Til sammen er det solgt 2,5 millioner Y-serier siden debuten.

Han la til at han også har et helt annet nettverk nå enn den gang, i dag er det 620 forhandlere i Europa som skal selge det han kalte ”verdens eneste premium bilmerke med en komplett range fra de minste bybiler til de største luksusbiler og skikkelige familievans”.

Det er mulig Mercedes ville diskutert akkurat den påstanden, men skitt, la gå.

Lancia mangler fremdeles et par ting, som adaptiv fartsholder eller power-bakdør eller nøkkelfri inngang og tenning – blant annet.

Men så slår de til med andre bysmarte detaljer, som annen generasjon parkeringshjelp for eksempel. Nå krever ikke automatikken en plass som er mer enn 80 cm større enn bilen for å få deg effektivt plassert. Da begynner jeg å få respekt.

I det hele tatt har jeg fått respekt for dette merket igjen. Et utsøkt interiør, kjøremanerer som er kompromissløs komfort – uten at det går ut over effektiviteten, og et utseende som gjør at du ser minst to ganger etter den.

Synd at den stopper ved Svinesund.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer