img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Superbil for hverdagsgleder
FØRSTEINNTRYKK: BMW har helt rett i at deres M1 er en ubestridt klassiker, så hvorfor kunne ikke nye 1M Coupé bære navnet videre?

Den første bilen med M-logo som kom i salg for publikum, var den nydelige BMW M1 E26, som ble vist under bilutstillingen i Paris i 1978.

Den var basert på en 1972 BMW Turbo prototype designet av Paul Bracq, men sluttresultatet var likevel et klart resultat av Giorgetto Giugiaros penn.

Bilen hadde en sekssylindret motor fra 3.0 CLS med 277 hestekrefter, mens i racingutgave hadde den på det meste 850 hester.

Det er lett å forstå at dette var en bil som er vanskelig å kopiere, men inspirasjon må det da være lov å kalle det?

Forvokst 1-serie
I sommerutgaven av Bil, som er på vei til abonnenter og bladkiosker nå, kan du lese om mitt første møte med 1M i Skottland. Men nå har BilNorge hatt gleden av å kjøre bilene også på norske veier.

Det er helt klart at den opplevelsen jeg hadde, sittende på høyre side i bilen, slett ikke ble dårligere av at jeg var på plass med rett girhånd på den tettvekslede manuelle girkassen.

Når man står foran BMW 1M Coupé, ser det ut som den er satt på heving. Det buler ut på alle kanter, og bilen ser nesten like bred ut som den er lang.

Proporsjonene stemmer likevel egentlig bedre enn de noen gang har gjort på 1-serie Coupé – den kler å være så «bola».

Årsaken til at bilen er blitt sånn, er at hjuloppheng og bremser er hentet rett ut fra dagens generasjon M3.

Riktignok er 1M er kortere og lettere enn storebror, men likevel er så mye som 80 prosent av bilen endret fra en vanlig 1-serie Coupé.

For M-divisjonen hos BMW har aldri målet vært å ha sportsbilene med de største motorene, det er langt viktigere å lage en bil som kan kjøres.

Tilbake til opprinnelsen
Selvsagt er det manuell kasse i 1M.

Hele bilen handler i grunn om å ta tilbake litt av det som bodde i tidligere generasjoner M-biler, det skal være enkelt, funksjonelt og ryddig.

Interiøret er sort, bare dekorert med sømmer i oransje, instrumenteringen er tydelig og alt annet enn glorete.

Grunnfilosofien er å lage biler som har ekstreme egenskaper, men som kan kjøres hver eneste dag.

Det kom kanskje litt ut av kontroll med den sinnssyke V10eren i M5, mens enkelte synes siste generasjon M3 har blitt litt for komfortabel.

1M plasserer seg definitivt på den mer puristiske siden. Likevel har den alt det utstyr som kundene forventer, eller forlanger, i en bil i denne prisklassen, som navigasjon og stereo.

Lyd og lykke
Nede i parkeringshuset på Bilforlaget utspiller det seg et eksempel på at lykke faktisk kan kjøpes for penger.

Et trykk på startknappen slipper løs det karakteristiske skarpe, litt rufsete lydbildet, som lover at store ting er på gang.

Under panseret finnes en rekkesekseren på tre liter med to turboer. Motoren er kjent fra biler som 135i, men her er den altså tunet opp til 340 hestekrefter.

De fire eksosrørene sørger for at den brumler på lave turtall, mens den tiltar og øker i frekvens i takt med viseren på turtelleren.

Lyden er fabelaktig. Enda mer fabelaktig blir det når du kommer deg ut på veien.

Nøkkelen er en momentkurve som er dønn flat med 450 Newtonmeter tilgjengelig fra 1500 omdreininger og opp til 4500.

Det tar neppe lang tid før tunere begynner å trylle enda flere hester ut av denne motoren.

For BMW handler det mer om å finne balansen mellom bilen og de tilgjengelige kreftene.

Det gjør 1M vidunderlig lettkjørt. På åpne norske landeveier er fjerdegir fabelaktig, dog med en konstant trussel om at fellesferien tilbringes bak murene på Hedmarken.

Flat momentkurve gjør at du ikke trenger å gire om du ikke har lyst, og gjerne vil hente ut enda litt mer ut av svingen, og det hender det jo at jeg får lyst til.

Pek og sving
BMW sier at bilen skal gjøre unna stillestående til 100 på 4,9 sekunder.

Det ser kanskje litt skuffende ut på papiret, men ingeniørene med M på frakken pleier aldri å ta i for mye. De lover at du ikke trenger å ha optimale forhold, eller være profesjonell racerfører for å klare det – i klartekst betyr det nok at det er mulig å gjøre det raskere.

Selv tror jeg det først og fremst er for at M3-eierne, med sine 4,8 sekunder, ikke skal bli fornærmet, for jeg mistenker 1M for å være raskere på det meste.

Styringen i 1M er ekstremt direkte. Det er en videreutviklet versjon av den hydrauliske styringen vi finner i 135i.

Ettersom hele forstillingen også kommer fra M3, betyr det økt cambervinkel, større sporvidde og mye aluminium.

Det gir den tunge BMW-styringen, kombinert med super presisjon.

Hjulopphenget er naturlig nok stivt, men aldri stumpete. 1M absorberer mye ujevnheter uten at det blir for slitsomt.

Bremsene er også massive.

1M har ikke blitt en M3 i juniorformat, den har rett og slett blitt et eget individ med sine klare trekk. Skal jeg finne en mer naturlig sammenligning er det snarere Z4M Coupé og M3-versjonen av 3-serien som hadde modellnavnet E36.

Det er noe som heter at faktorenes orden er likegyldig. Så 1M eller M1 – kjært barn har mange navn, og i dette tilfelle må det sees på som en æresbevisning.

Fakta BMW 1M Coupé

Fakta BMW 1M Coupé

Motor:

6-sylindret twinturbo bensin 2979 ccm

Effekt:

250 (340 hk) 5,900 o/min.
450 Nm v/ 1,500 - 4,000 o/min.

Mål:

438 x 180,3 x 142 (LxBxH)

Akselavstand:

266 cm

Bagasjerom:

370 liter

Egenvekt m/fører:

1570 kg

Aks. 0-100 km/t:

4,9 sek.

Toppfart:

250 km/t (elektronisk begrenset)

Snittforbruk:

0,96 l/mil

CO2-utslipp:

224 g/km

Pris:

kr 1.000.013

Konkurrenter: Audi RS3 Sportback, Audi TT RS, Porsche Cayman R

+ Sanseløs kjøreglede, supermotor og en fantastisk styrefølelse

+ Koster skjorta


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer