img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
En fetter fra Amerika
Bilen som skal fjerne motforestillingene mot elektriske biler er her. Noen måneder før den norske hovedsatsingen, Opel Ampera ankommer, klarer Chevrolet Volt å ta litt av oppmerksomheten.

Importert fra Texas av Ferdinand Motor, gir den oss likevel den første smakebiten på hvordan en av de mest hypede biler de siste tiårene fungerer på norske veier.

Nå skulle man ikke tro at det var nødvendig for de godt informerte leserne av BilNorge.no å fortelle for mye om de tekniske løsningene, og at all slik informasjon kun ville være med «til glede for nye lesere», men livet er ikke så enkelt.

LES: Vår første prøvekjøring av Opel Ampera

Hybrid eller elbil, eller ingen av delene?
Den siste tiden har det nemlig vært stor ståhei rundt klassifisering og skattelegging av Opel Ampera.

Ifølge den norske Opel-importøren burde den nemlig avgiftsbelegges som en elbil, og i forvirringen som dette skapte, endte man med å diskvalifisere den som hybridbil også.

Argumentet Opel løftet fram for å kalle den for en elbil, er følgende: Opel Ampera er en seriehybrid, altså en bil med en ren elektrisk drivlinje. Dette, i motsetning til den mest kjente hybriden på det norske markedet, Toyota Prius, som jo markedsføres som en parallell hybrid.

SE HVORDAN PRIUS FUNGERER

Sannheten er at Volt / Ampera har tre ulike modus for kjøring. I en av dem, når bilen kjører i høye hastigheter, vil forbrenningsmotoren gjennom generatoren kobles direkte gjennom planetgiret og til drivhjulene… og da er plutselig forskjellen til en Prius borte.

Årsaken er selvsagt at dette er mer effektivt. Ved denne type kjøring er det mer fornuftig å drive hjulene direkte, enn å lade batteriet, for så å forsyne elmotoren med strøm.

Dette er en bil som skal være grønn, og da har man vært mer opptatt av hva som er mest effektivt, ikke hva som tar seg best ut i markedsføring, eller for å passe inn i avgiftsregelverket i Norge.

Det er lett å forstå at den norske Opel-importøren gjerne ville kunne selge Ampera uten avgifter, men resultatet ble at hele spørsmålet ble brakt inn til Stortingets spørretime, der finansministeren kunne si at man ville se på avgiftsystemet, for å finne ut hvor denne type biler skulle plasseres, antagelig uvitende om at vi snakket om en hybrid hele tiden.

Faktasjekk
Når dette er ute av bildet, hvordan er egentlig Volt å kjøre?

BilNorge.no kjørte Volt i Oslo-området, på et batteri som var klattladet i under to timer. Den er utstyrt med en 111 kW elmotor og et LitiumIon-batteri på 16 kWh.

Når det er toppladet skal batteriet holde til omtrent 60 kilometers utslippsfri kjøring. Det skal være gjort på 16 timer, men erfaringen viser altså at litt klattlading heller ikke er feil for Volt.

Skal man ut på lengre turer og har behov for mer energi, starter den 1,4-liters bensinmotoren med 53 kW effekt. Og som tidligere fortalt, i normale hastigheter lader den da bare batteriene.

Det kan gi en litt pussig effekt, i og med at turtallet på motoren ikke har noe å gjøre med hastigheten på bilen. Med andre ord, om du slipper gassen kan det godt tenkes turtallet øker for å gi litt ekstra strøm til batteriene – det vil nok ta noe tid å venne seg til.

Resultatet er naturlig nok et langt lavere forbruk enn du kan oppnå enten vi snakker diesel eller tradisjonell hybrid.

Med mindre du bare ligger og filer tur retur Lillehammer hver dag, vil ditt daglige forbruk og utslipp, garantert gå ned.

Helt vanlig
Den største fordelen med Volt er likevel at den kjører som en helt vanlig bil. Litt pussig å ønske seg for en biljournalist med supersensitive nerver for balanse, styrefølelse og presisjon kanskje?

Det sagt – i Sport-modus gjør faktisk Volt unna 0-100 på helt akseptable 8,5 sekunder – det må kunne sees på som mer enn tilstrekkelig i en bil der du først og fremst ikke er ute etter å kjøre sportslig.

Det kan kanskje være litt overraskende at kjøreegenskapene ikke er helt håpløse på en amerikansk bil, vel under skallet finner du en rekke komponenter som deles med Opel Astra – men de elektriske komponentene sørger for at vekten går opp til 1715 kilo.

Ikke helt overraskende gjør vekten sitt til å forme kjøreegenskapene.

Volt kjører faktisk ganske bra. Den har den samme, litt tunge følelsen som du får i en Prius, trolig på grunn av batteriene som sitter lavt og gjør at tyngdepunktet blir deretter.

Samtidig har den dette litt frakoblede når det kommer til kontakt med veien, det skal liksom ikke kjennes at du kjører – du mer glir frem.

Gå inn i en sving, og Volt krenger ikke noe mer enn hva en hvilken som helst annen bil i samme klasse kunne finne på, alt føles trygt og forutsigbart.

Oppsettet er laget for den kjøringen denne bilen vil drive mest med, nemlig i områdene i og rundt byen, i stor grad på strøm – det er bra.

I motsetning til hvordan jeg opplever Prius som ladbar hybrid, har nemlig Volt en rekkevidde som gjør at det faktisk føles nyttig og fornuftig å finne et ladepunkt.

Sci-fi
Volt fortsetter den evige hybridjakten på god aerodynamikk. Det gjør at den nødvendigvis får tilsvarende former som andre biler vi kjenner, som Insight og Prius. Kanskje greit, for det er en bil som folk snur seg etter.

På sikt vil man trolig prioritere funksjon høyere, for det er ingen tvil om at det nødvendigvis går noe ut over bagasjeplass når bakruta skal være en drøy meter på skrå bakover.

Samtidig, Volt er ikke upraktisk – det er godt mulig å kjøre fire personer her, og bagasjeplassen er ikke direkte dårlig, selv om det finnes mer plass i konkurrentene.

Innvendig fortsetter det noe futuristiske, testbilen fra Ferdinand Motor hadde lysegrønne sideplater med eco-motiv – artig.

I tillegg har du store LCD-skjermer, som sørger for både nyttig, og kanskje ikke så alt for nyttig informasjon om hvordan energi regenereres og forbrukes.

Det funker
Viktigst for mange av dem som lurer på om en Volt er noe for dem, er at dette fungerer bra. Selvsagt er ikke alt perfekt, men det er en meget god start – og akkurat nå – det vil si for den som klarer å sikre seg en bil – det beste alternativet for den som har den varierte bruken som Volt er beregnet på.

Er du ute etter en ren elbil, blir jo Nissan Leaf et bedre alternativ her hjemme, ettersom denne naturlig nok nyter godt av at den er nettopp en elbil, og dermed slipper dermed unna avgiftene som gjør at Volt tipper 400.000-grensen med klar margin når du har lagt på litt utstyr.

FAKTA CHEVROLET VOLT

Effekt:

Generator: 63 kW (84 hk) v. 4.800 o/min.

 

Elmotor: 111 kW /150 hk, 368 Nm

Mål:

450 x 179 x 143 cm (L/B/H)

Akselavstand:

268,5 cm

Bagasjevolum:

300 liter

Egenvekt m/fører:

1790 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,5 sek

Toppfart:

160 km/t

Snittforbruk:

0,16 l/mil

CO2-utslipp:

40 g/km

Pris fra:

kr 445.000

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer