Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Drastisk reduksjon i forbruket, og for første gang med firesylindret motor. Det er de viktigste nyhetene i neste generasjon Mercedes M-Klasse. Selvsagt har den nye modellen også fått et helt nytt utseende, men du kjenner den likevel igjen som en M-Klasse takket være detaljer som en D-stolpe skjult bak en sotet rute som ”bretter seg” rundt bakstussen. Sammenlignet med dagens modell har nye M-Klasse vokst litt. Den er 24 mm lengre og 16 mm bredere, mens høyden er redusert med 19 mm. Vi snakker med andre ord om relativt beskjedne endringer. Mercedes fremhever økt komfort, mer dynamiske egenskaper samt selektiv støydemping. Fra S- og E-Klasse har den nye M’en hentet sikkerhetsutstyr som Attention Assist (tretthetsvarsler) og Pre-Safe (som klargjør for et sammenstøt). Og selvsagt fins det en omfattende liste over tilleggsutstyr du kan bestille. Den norske importøren, Bertel O. Steen, gleder seg spesielt over den nye 4-sylindrede dieselmotoren i ML 250 BlueTec 4Matic, som er ideelt tilpasset vårt avgiftssystem. De regner med at brorparten av de 150 bilene som skal selges her i år blir denne utgaven. For neste år er salgsmålet 300 biler. Lanseringen av den nye M-Klasse omfatter i første omgang to diesel- og en bensinmotor. Denne oversikten illustrerer forskjellen mellom forrige og ny modellserie. Legg spesielt merke til de dramatiske reduksjonene med hensyn til CO2-utslipp.
Prisene er foreløpig ikke fastlagt. Vi kommer selvsagt tilbake mer informasjon når vi har prøvekjørt nye M-Klasse på høsten.
|