Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da Mercedes-Benz sist høst for aller første gang kombinerte en firesylindret motor med 4Matic firehjulsdrift, var det i C-Klasse. Nå er den samme kombinasjonen tilgjengelig i E-Klasse, og samtidig er 7G-Tronic for første gang standard på en firesylindret E-Klasse. Vår prøvebil er en E 250 CDI med 2,2-liters sylindervolum og 204 hester på stallen. Dreiemomentkurven topper seg på ubeskjedne 500 Newtonmeter fra 1600 til 1800 omdreininger pr. minutt. Elektronisk støtte Tradisjonelle Mercedes-kunder er komfortorienterte, og søker det kjente og trygge. Noen vil også ha mer ”å ta i” når det gjelder kjøreopplevelse, og her har Mercedes gjort flere grep for å løfte de dynamiske egenskapene. Et av disse grepene heter ”Direct Control”, og er det sportsunderstellet som følger med Avantgarde-pakken. Det løfter bilens kjøredynamikk til et mer sportslig nivå. Likevel synes vi ikke den rekker helt opp til BMW-nivå når det gjelder styrepresisjon Rommelig familiebil Dessuten har bakluka elektrisk åpning og lukking, og bakseteryggene felles enkelt ned med en utløserhendel ved baklukeåpningen. Ingen ekstra grep er nødvendige, og da har du plutselig to meter lastelengde på et helt flatt gulv. Med til standardutstyret på denne bilen hører 4Matic firehjulsdrift og 7-trinns automatgir, som hos Mercedes heter 7G-Tronic. Det samme gjør luftfjæring på bakakselen. Oppblåsbart ekstrautstyr Forsetene har separate «styringsbokser» for elektrisk innstilling av ryggvinkel, korsryggstøtte, massasje i ryggen og oppblåsbare sidevanger (venstre side blåses opp i høyresvinger og omvendt). Alt i alt har setet syv elektriske funksjoner, her setter du deg med andre ord godt til rette med fingertuppene. Som en del av Avantgarde-pakken er bilen utstyrt med Adaptiv High Beam Assist. Dette er et automatisk system som gjør at du faktisk ikke trenger å bruke fjernlyshendelen. Systemet registrerer møtende biler som har tente lys, og stiller frontlyktene kontinuerlig slik at de belyser mest mulig av veibanen uten å blende møtende trafikk.
Konkurrenter: BMW 5-serie, Audi A6.
|