img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Freemont, mer europeisk enn vi kunne håpet
Da har vi vært i Italia og kjørt Fiats Freemont, Euro-versjonen av Dodge Journey. Den er blitt enda mer Fiat enn vi hadde kunnet håpe på.

Dodge Journey debuterte i 2007 og fikk en facelift i fjor. Og enda mer lift i år, for nå er den blitt til Fiat Freemont.

Til Norge i løpet av et par måneder til priser fra 310-320.000 kroner som varebil og 450.000 som 140-hesters sekstrinns manuell forhjulsdrevet 7-seter.

Men vi kan starte i den andre enden. Da Fiat gikk inn i Chrysler, måtte de ta en del beslutninger. De besluttet blant annet at Fiat trengte en stor bil, ikke minst for å kunne nærme seg flåtekundene igjen.

Og de bestemte seg for at den forholdsvis nye Dodge Journey passet. Så den ble langt under kniven – under en italiensk kniv – og har gjenoppstått som Fiat Freemont.

SE FLERE BILDER AV FREEMONT

Ny innvendig
Interiøret er nytt – Fiat skal ha masse ros for å ha klart den klareste hvite skriften på denne siden av Audi. Nå kan du lese fem millimeter høye, hvite tall og bokstaver helt tydelig, selv i strålende solskinn. En veldig god hjelp at informasjonene på dashbordet er lesbare. 

Hva de ikke skal ha ros for er at det bare finnes én hendel under rattet. Fra den betjenes både visker og retning og deler av lyskommandoene. Den er muligens en rest etter Mercedes-tiden hos Chrysler.

Det ble kanskje for dyrt å legge to hendler der, men akkurat den detaljene trekker ned.

Mer europeisk
Hva som ikke trekker ned er at den er blitt litt tyngre på rattet, men til gjengjeld får vi ganske bra beskjed om hva forhjulene gjør.

Fjæringen er også stivet opp, kontrollen på det høye karosseriet begynner helt klart å nærme seg mer enn akseptabelt. Det er mulig det har skjedd noe med lydbildet også, de eksemplarene vi kjørte var i hvert fall tilfredsstillende lydsvake.

Og det har helt klart skjedd noe med drivlinjen. For foreløpig er det bare to dieselalternativer. Begge tolitere, begge fra godtebutikken til Fiat – og de er ledende på dette området. Koblet til en manuell sekstrinns med italiensk skiftepresisjon, var den avdelingen helt i orden.

Senere får vi både amerikansk V6 og automat og firehjulsdrift etter Chrysler-oppskrift, og dermed begynner Freemont å få spesifikasjoner og egenskaper som ikke mange har tilsvarende av.

Kraftigst best
Jeg kjørte både 140-hesteren og 170-hesteren, og selv om den svakeste holdt fint på berg-og-dalbaner i et av Piemontes beste, og minst kjente, vinområder - Gavi, og i avslappet touringposisjon på motorveiene, var det nok allikevel den kraftigste som var den mest tilfresstillende.

Først og fremst fordi den har en meget flatere dreiemomentkurve, der de 350 Nm varer i nesten hele registeret.

Pussig nok er begge typegodkjent med det samme forbruket (0,64 l/mil) og derved det samme utslippet: 169 gram/km.

Alt i ett
Setene er smarte, egentlig kan du få det hele helt flatt, eller du kan sleide baksetene individuelt, og den bakerste seteraden detter ned med hodestøtten som smetter tilbake på vei ned.

Det betyr at du har bagasjevolum fra 145 liter med 7 personer om bord, til 1461 liter hvis det bare er deg og partner. Det er blant annet dette som ligger til grunn for Freemonts geniale slagord: Alle bilene du noensinne vil trenge.

Fiat har forholdsvis beskjedne mål for modellen. 30.000 i året. Her hjemme snakker vi vel et sted mellom 400 og opp til 1000 dersom det ikke blir noe nytt surr med varebilreglene i høst. 

De første norske modellene er her om et par måneder, og det skal bli spennende å se hvordan denne skal markedsføres uten at importøren øser av sine tidligere argumenter for diverse Suzuki-modeller.

Jeg har vel en følelse av at når Freemont er på plass med det hele, 4wd og automaten - vil også denne bilen være ”som skapt for Norge” – bortsett fra at det har jo Suzuki vært i mange år.

Klubbmøte
En interessant liten sideinformasjon er – i hvert fall for de av oss som synes at fagforeninger fremdeles har noe for seg – forresten følgende.

Mens vi satt samlet til pressekonferanse et stykke under jorden i en av Italias mer interessante vinkjellere, var fagforeningsledere fra USA og Italia samlet i Torino. Naturlig nok for å diskutere samarbeide nå som de alle, i Detroit, i Canada, i Mexico, i Polen, i Italia – jobber under samme paraply.

For Italia var Fim, Fiom og Uilm representert – det er ikke lenge siden de var skikkelig i tottene på Fiat-ledelsen, bl.a. på grunn av nedleggingsplaner i Italia. Fra USA kom Bob King og General Holiefield – han heter faktisk det, president og visepresident i UAW.

Det kom ingen sterke trusselmeldinger fra samlingen: ”et signal til Fiat om at vi er enige” sa Enzo Masini fra Fiom. Chiara Romamazzi fra Uilm, kanskje en av Fiat-sjef Marchionnes sterkeste kritikere, blir en koordinator for alle Fiat-Chrysler-gruppens fagforeningsaktiviteter. 

Men kjenner jeg disse folkene rett, avsluttet de også med en strålende middag.

SE FLERE BILDER AV FREEMONT

Fakta Fiat Freemont 2,0 Diesel 170 hk

Motor:

4-syl. rekke, 1956 ccm

Effekt:

125 kW (170 hk) v/4000 o/min,
350 Nm v/1750-2500 o/min

L/B/H:

489/188/169

Akselavstand:

289 cm

Egenvekt:

1874 kg

Bagasjerom:

145-1461 liter (VDA)

0-100 km/t:

11 sek.

Toppfart:

195 km/t

Snittforbruk:

0,64 l/mil

CO2:

169 g/km

Pris:

fra ca kr 450.000 (med 140 hk)

 

Utstyrslisten er formidabel:

·         Trippel-sone automatisk AC

·         4,3 tommer berøringssjerm som sentrum i et gedigent infotainment-system med nav.

·         Nøkkelløs døråpning og start/stopp

·         ABS med EBD

·         ESP med ERM

·         Traction Control

·         Bakkeholder

·         Trailer-stabilitetskontroll

·         Dekktrykk-monitor

·         Parkeringssensor bak.

·         6 airbags med aktive hodestøtter og trepunkts belter med forstrammere

·         Isofix

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer