Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dodge Journey debuterte i 2007 og fikk en facelift i fjor. Og enda mer lift i år, for nå er den blitt til Fiat Freemont. Til Norge i løpet av et par måneder til priser fra 310-320.000 kroner som varebil og 450.000 som 140-hesters sekstrinns manuell forhjulsdrevet 7-seter. Men vi kan starte i den andre enden. Da Fiat gikk inn i Chrysler, måtte de ta en del beslutninger. De besluttet blant annet at Fiat trengte en stor bil, ikke minst for å kunne nærme seg flåtekundene igjen. Og de bestemte seg for at den forholdsvis nye Dodge Journey passet. Så den ble langt under kniven – under en italiensk kniv – og har gjenoppstått som Fiat Freemont. Ny innvendig Hva de ikke skal ha ros for er at det bare finnes én hendel under rattet. Fra den betjenes både visker og retning og deler av lyskommandoene. Den er muligens en rest etter Mercedes-tiden hos Chrysler. Det ble kanskje for dyrt å legge to hendler der, men akkurat den detaljene trekker ned. Mer europeisk Fjæringen er også stivet opp, kontrollen på det høye karosseriet begynner helt klart å nærme seg mer enn akseptabelt. Det er mulig det har skjedd noe med lydbildet også, de eksemplarene vi kjørte var i hvert fall tilfredsstillende lydsvake. Og det har helt klart skjedd noe med drivlinjen. For foreløpig er det bare to dieselalternativer. Begge tolitere, begge fra godtebutikken til Fiat – og de er ledende på dette området. Koblet til en manuell sekstrinns med italiensk skiftepresisjon, var den avdelingen helt i orden. Senere får vi både amerikansk V6 og automat og firehjulsdrift etter Chrysler-oppskrift, og dermed begynner Freemont å få spesifikasjoner og egenskaper som ikke mange har tilsvarende av. Kraftigst best Først og fremst fordi den har en meget flatere dreiemomentkurve, der de 350 Nm varer i nesten hele registeret. Pussig nok er begge typegodkjent med det samme forbruket (0,64 l/mil) og derved det samme utslippet: 169 gram/km. Alt i ett Det betyr at du har bagasjevolum fra 145 liter med 7 personer om bord, til 1461 liter hvis det bare er deg og partner. Det er blant annet dette som ligger til grunn for Freemonts geniale slagord: Alle bilene du noensinne vil trenge. Fiat har forholdsvis beskjedne mål for modellen. 30.000 i året. Her hjemme snakker vi vel et sted mellom 400 og opp til 1000 dersom det ikke blir noe nytt surr med varebilreglene i høst. De første norske modellene er her om et par måneder, og det skal bli spennende å se hvordan denne skal markedsføres uten at importøren øser av sine tidligere argumenter for diverse Suzuki-modeller. Jeg har vel en følelse av at når Freemont er på plass med det hele, 4wd og automaten - vil også denne bilen være ”som skapt for Norge” – bortsett fra at det har jo Suzuki vært i mange år. Klubbmøte Mens vi satt samlet til pressekonferanse et stykke under jorden i en av Italias mer interessante vinkjellere, var fagforeningsledere fra USA og Italia samlet i Torino. Naturlig nok for å diskutere samarbeide nå som de alle, i Detroit, i Canada, i Mexico, i Polen, i Italia – jobber under samme paraply. For Italia var Fim, Fiom og Uilm representert – det er ikke lenge siden de var skikkelig i tottene på Fiat-ledelsen, bl.a. på grunn av nedleggingsplaner i Italia. Fra USA kom Bob King og General Holiefield – han heter faktisk det, president og visepresident i UAW. Det kom ingen sterke trusselmeldinger fra samlingen: ”et signal til Fiat om at vi er enige” sa Enzo Masini fra Fiom. Chiara Romamazzi fra Uilm, kanskje en av Fiat-sjef Marchionnes sterkeste kritikere, blir en koordinator for alle Fiat-Chrysler-gruppens fagforeningsaktiviteter. Men kjenner jeg disse folkene rett, avsluttet de også med en strålende middag.
Utstyrslisten er formidabel: · Trippel-sone automatisk AC · 4,3 tommer berøringssjerm som sentrum i et gedigent infotainment-system med nav. · Nøkkelløs døråpning og start/stopp · ABS med EBD · ESP med ERM · Traction Control · Bakkeholder · Trailer-stabilitetskontroll · Dekktrykk-monitor · Parkeringssensor bak. · 6 airbags med aktive hodestøtter og trepunkts belter med forstrammere · Isofix
|