Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Så lenge det bare var BMW og Mercedes-Benz som kjempet om kundene i denne klassen, var det meste enkelt og oversiktlig. BMW var sportslig, bilene fra Stuttgart var komfortable. Etter hvert har ting forandret seg. Audi har funnet sin nisje et sted mellom de to andre, men med nye A6 kan det se ut som om de har bestemt seg for å gå tøffere inn mot BMWs domene. Når Audi lanserer en ny bil blir man aldri sjokkert over designen, likevel har evolusjonen skapt et nytt uttrykk som tydelig appellerer både til eksisterende og nye kunder. Under skallet har det som vanlig skjedd betydelige forbedringer – teknikk har vært svært viktig for Audi, både i tankegang og markedsføring. Mer sportslig En del av sportsligheten følger naturligvis med motorisering av denne testbilen. Treliters diesel med 245 hestekrefter og firehjulsdrift kombinert med sportsdifferensial og luftfjæring, sørger for at du lar deg friste til aktiv kjøring så raskt forholdene tillater det. Til tross for at A6 fortsatt er en forholdsvis tung bil er balansen upåklagelig. Quattro-systemet er satt opp med en fordeling av kreftene foran/bak på 40/60. Dette endres ved behov til så mye som 85 prosent bak, eller inntil 70 prosent foran. Kjøreegenskapene dyttes også lenger mot det sportslige, takket være differensialen bak som sørger for at kreftene flyttes ut til ytterhjulet når du svinger. Hvordan denne differensialen opptrer, kommer an på hvilke magiske knapper du har trykket på. Når du velger mellom Auto, Comfort eller Dynamic styrer du differensialen i tillegg til gassrespons, styring, girskift, luftfjæringen og til og med lysene. I tillegg har man, ikke ulikt M-knappen hos BMW, introdusert en modus som kalles Individual. Da kan du selv styre hvordan de ulike enhetene skal settes i forhold til hverandre. Endringene skjer lynraskt ved et trykk på knappen, og særlig på en bil som denne, med luftfjæring, merker du det momentant. Stor motor for firehjulstrekk Denne toliteren finnes også med 177 hestekrefter. Rundt 23.000 kroner koster disse ekstra hestekreftene om du holder deg til manuell girkasse. For mange er Audi synonymt med firehjulsdrift. Inntil videre må du minimum opp på 2,8-liters bensinmotor for å få quattro. Da har prisen steget til 656.700 kroner. Du bør dessuten ha tunga rett i munnen når du leser prislistene for A6, for her er det flere motorer av ulike versjoner med varierende hestekrefter. Regn også med at det ikke blir færre varianter etter hvert, normalt sett kommer firehjulsdrift også på de minste motorene et stykke ut i produksjonen. Monstermotoren i vår testbil gjør ikke skam på noe. 500 Newtonmeter og 245 hestekrefter sørger for at 0-100 går unna på 6,1 sekund. Utslippstallene er imponerende. 156 gram CO2 i kombinasjon med disse ytelsene, viser hva det er mulig å få til. Kombinasjonen av denne kraftpluggen og toclutchkassa bidrar også til å understreke det sportslige. Oppgradert innvendig Nok en gang blir jeg overrasket over at noe bra kan gjøres enda bedre. Vår testbil var ustyrt med den store MMI-pakka som gjør at du har et enormt antall knapper plassert rundt girspaken, og en skjerm som snart er større enn den første TVen jeg eide. Ikke la deg lure av at nye A6 er hårfint kortere enn bilen den erstatter. Den er nemlig bredere, og takket være lenger akselavstand har man fått mer benplass, noe som gir meget god plass til fire fullvoksne i bilen. Økt akselavstand får også flere effekter enn bare for bakseteplassen. Den har gitt A6 betydelig mindre overheng både foran og bak. Det betyr et mer sportslig utseende, men bidrar også til å gi bilen en bedre balanse. Litt smartere seteløsninger enn i BMW, der forsetene bygger ekstremt mye, bidrar til å gjøre baksetekomforten så bra. Foran sitter du tilnærmet perfekt. Justeringsmulighetene er nesten uendelige, og når du først har funnet din plass kan du nesten kjøre til evigheten og forbi uten plager. Om noen uker skal BilNorge.no kjøre stasjonsvognutgaven, som naturlig nok blir den viktigste A6 her i Norge. Der står selvsagt lasteevne i høysetet. Likevel er det på sin plass å nevne at 530 liter i sedanutgaven slett ikke er dårlig, og antagelig nok for de aller fleste. Den er på plass hos forhandlerne i oktober. I negativ retning må det bemerkes at dekkstøyen er noe høyere enn man skulle ønske seg i en bil som denne. Trolig skyldes mye av det de 17.920 kronene som er lagt på for å få hjul i dimensjonen 255/40-19 i stedet for 17-tommers som er standard. Det ser bra ut, passer svært godt til bilens sportslige ambisjoner, men da må man også ta med seg noen av ulempene. Teknofeber Går du bananas, som vedkommende som bestilte denne testbilen, får du det meste du kan komme på av elementer som ivaretar både komfort og sikkerhet. Her finnes det parkeringsassistent, adaptiv luftfjæring, filskiftvarsler, parkeringsassistent, skiltleser, headup display, nattsynsassistent og et system som gjør at automatkassa kommuniserer med navigasjonen, slik at den aldri vil finne på å gire opp eller ned på feil tidspunkt om du er på vei gjennom en sving. Det er mye som frister – og ekstrautstyrslista på testbilen er 400.600 kroner. For den prisen kan du kjøpe deg en Audi A4 med toliters diesel på 143 hester og multitronic-kasse. Totalprisen på testbilen ender på 1.164.860 kroner – da får du da også en bil som både ser ut som, og koster en million. A6 har tatt et langt steg i retning BMW, og vil nok appellere til en del nye kundegrupper.
|