img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Luksus med sportslige gener
Kampen om å være best i klassen for store premiumsedaner, har aldri vært så tøff som nå. A6 gjør et svært godt forsøk.

Så lenge det bare var BMW og Mercedes-Benz som kjempet om kundene i denne klassen, var det meste enkelt og oversiktlig. BMW var sportslig, bilene fra Stuttgart var komfortable.

Etter hvert har ting forandret seg. Audi har funnet sin nisje et sted mellom de to andre, men med nye A6 kan det se ut som om de har bestemt seg for å gå tøffere inn mot BMWs domene.

Når Audi lanserer en ny bil blir man aldri sjokkert over designen, likevel har evolusjonen skapt et nytt uttrykk som tydelig appellerer både til eksisterende og nye kunder.

Under skallet har det som vanlig skjedd betydelige forbedringer – teknikk har vært svært viktig for Audi, både i tankegang og markedsføring.

Mer sportslig
Svært mange biler vokser fra lansering til lansering, så er ikke tilfelle med A6. Til tross for at den har lånt mange elementer fra storebrødrene A7 og A8, har den faktisk blitt noen kilo lettere.

En del av sportsligheten følger naturligvis med motorisering av denne testbilen. Treliters diesel med 245 hestekrefter og firehjulsdrift kombinert med sportsdifferensial og luftfjæring, sørger for at du lar deg friste til aktiv kjøring så raskt forholdene tillater det.

Til tross for at A6 fortsatt er en forholdsvis tung bil er balansen upåklagelig. Quattro-systemet er satt opp med en fordeling av kreftene foran/bak på 40/60.

Dette endres ved behov til så mye som 85 prosent bak, eller inntil 70 prosent foran.

Kjøreegenskapene dyttes også lenger mot det sportslige, takket være differensialen bak som sørger for at kreftene flyttes ut til ytterhjulet når du svinger.

Hvordan denne differensialen opptrer, kommer an på hvilke magiske knapper du har trykket på.

Når du velger mellom Auto, Comfort eller Dynamic styrer du differensialen i tillegg til gassrespons, styring, girskift, luftfjæringen og til og med lysene.

I tillegg har man, ikke ulikt M-knappen hos BMW, introdusert en modus som kalles Individual. Da kan du selv styre hvordan de ulike enhetene skal settes i forhold til hverandre.

Endringene skjer lynraskt ved et trykk på knappen, og særlig på en bil som denne, med luftfjæring, merker du det momentant.

Stor motor for firehjulstrekk
Inngangsprisen på A6 er kr 469.800, det har man oppnådd ved å ha en sparemodell med 163 hestekrefter. Selvsagt må du regne med å legge på noen tusenlapper i ekstrautstyr på denne før du er i mål, men det er en ganske hyggelig inngangsbillett til dette segmentet.

Denne toliteren finnes også med 177 hestekrefter. Rundt 23.000 kroner koster disse ekstra hestekreftene om du holder deg til manuell girkasse.

For mange er Audi synonymt med firehjulsdrift. Inntil videre må du minimum opp på 2,8-liters bensinmotor for å få quattro. Da har prisen steget til 656.700 kroner.

Du bør dessuten ha tunga rett i munnen når du leser prislistene for A6, for her er det flere motorer av ulike versjoner med varierende hestekrefter.

Regn også med at det ikke blir færre varianter etter hvert, normalt sett kommer firehjulsdrift også på de minste motorene et stykke ut i produksjonen.

Monstermotoren i vår testbil gjør ikke skam på noe. 500 Newtonmeter og 245 hestekrefter sørger for at 0-100 går unna på 6,1 sekund.

Utslippstallene er imponerende. 156 gram CO2 i kombinasjon med disse ytelsene, viser hva det er mulig å få til.

Kombinasjonen av denne kraftpluggen og toclutchkassa bidrar også til å understreke det sportslige.

Oppgradert innvendig
Audi har vært ledende på såkalt opplevd kvalitet gjennom mange år. Sånn sett skulle man tro at man ville stange hodet mot taket når det kommer til forbedringer.

Nok en gang blir jeg overrasket over at noe bra kan gjøres enda bedre.

Vår testbil var ustyrt med den store MMI-pakka som gjør at du har et enormt antall knapper plassert rundt girspaken, og en skjerm som snart er større enn den første TVen jeg eide.

Ikke la deg lure av at nye A6 er hårfint kortere enn bilen den erstatter.

Den er nemlig bredere, og takket være lenger akselavstand har man fått mer benplass, noe som gir meget god plass til fire fullvoksne i bilen.

Økt akselavstand får også flere effekter enn bare for bakseteplassen. Den har gitt A6 betydelig mindre overheng både foran og bak.

Det betyr et mer sportslig utseende, men bidrar også til å gi bilen en bedre balanse.

Litt smartere seteløsninger enn i BMW, der forsetene bygger ekstremt mye, bidrar til å gjøre baksetekomforten så bra.

Foran sitter du tilnærmet perfekt. Justeringsmulighetene er nesten uendelige, og når du først har funnet din plass kan du nesten kjøre til evigheten og forbi uten plager.

Om noen uker skal BilNorge.no kjøre stasjonsvognutgaven, som naturlig nok blir den viktigste A6 her i Norge. Der står selvsagt lasteevne i høysetet. Likevel er det på sin plass å nevne at 530 liter i sedanutgaven slett ikke er dårlig, og antagelig nok for de aller fleste.

Den er på plass hos forhandlerne i oktober.

SE PRISENE PÅ A6 AVANT HER

I negativ retning må det bemerkes at dekkstøyen er noe høyere enn man skulle ønske seg i en bil som denne. Trolig skyldes mye av det de 17.920 kronene som er lagt på for å få hjul i dimensjonen 255/40-19 i stedet for 17-tommers som er standard.

Det ser bra ut, passer svært godt til bilens sportslige ambisjoner, men da må man også ta med seg noen av ulempene.

Teknofeber
Nye Audi A6 er proppet med teknologi.

Går du bananas, som vedkommende som bestilte denne testbilen, får du det meste du kan komme på av elementer som ivaretar både komfort og sikkerhet.

Her finnes det parkeringsassistent, adaptiv luftfjæring, filskiftvarsler, parkeringsassistent, skiltleser, headup display, nattsynsassistent og et system som gjør at automatkassa kommuniserer med navigasjonen, slik at den aldri vil finne på å gire opp eller ned på feil tidspunkt om du er på vei gjennom en sving.

Det er mye som frister – og ekstrautstyrslista på testbilen er 400.600 kroner. For den prisen kan du kjøpe deg en Audi A4 med toliters diesel på 143 hester og multitronic-kasse.

Totalprisen på testbilen ender på 1.164.860 kroner – da får du da også en bil som både ser ut som, og koster en million.

A6 har tatt et langt steg i retning BMW, og vil nok appellere til en del nye kundegrupper.
 

FAKTA Audi A6 3.0 TDI Quattro S tronic

Motor:

6-syl. diesel, 2967 ccm

Effekt:

180 kW (245 hk) v/4000 o/min.
500 Nm v/1400 o/min.

Mål:

492x187x146cm (L/B/H)

Akselavstand:

270,1 cm

Bagasjevolum:

530 / 995 liter

Egenvekt m/fører:

1865 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,1 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk:

0,6 l/mil

CO2-utslipp:

156 g/km

Pris fra:

kr 764 200

Pris som prøvekjørt:

kr 1.164.860

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer