img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Diesel for storfolket
Kun måneder etter de lanserte Panamera Hybrid er det klart for en langt mer interessant versjon for oss på avgiftsberget. Vi har kjørt Panamera Diesel.

I likhet med hybridversjonen blir Panamera Diesel bare tilgjengelig med bakhjulsdrift og en åttetrinns Tiptronickasse med kraftomformer, altså ikke den fantastiske toclutchkassa som Porsche kaller PDK og som finnes på resten av modellene.

I direkte sammenligning er dieselversjonen hundre kilo lettere men slipper ut 167 gram CO2 mens hybriden gir 159, begge på lettrullende dekk.

Forskjellen mellom de 380 hestene i hybriden og 250 i dieselen gir et utslag på sprinten fra 0-100 med 0,8 sekunder. Grisebank i sportsbilkretser, men dieselen har et viktig kort i ermet.

Rett over millionen
Når Panamera treffer Norge vil nemlig dieselen koste 1.037.000 – da riktignok med en nedtunet versjon på 211 hester, som vi enda ikke har fått alle de tekniske data på.

Men kjenner vi gutta fra Stuttgart rett så kommer det bare til å skille et tidels sekund på aksen og noen kilometer på toppfarten – de er noen røvere på elektronikk har det vist seg.

På norske skilter starter nemlig hybriden på kr 1.489.000, dermed kan du stille med en velutstyrt diesel for samme pris som konkurrenten starter på – det er ikke mye å lure på om du bor i Norge.

På trass
Egentlig skulle ikke Panamera ha diesel, så treliteren med girkasse er hentet direkte fra Audi.

Dermed fantes det heller ikke noen enkel måte å kombinere den med firehjulsdrift på. Med Porsches egne motorer er det nemlig laget plass til drivlinjen, men ettersom man ønsker å ha motoren så langt bak og så lavt som mulig. fantes det ikke noen enkel løsning.

Porsche-folket har imidlertid ikke gitt opp, og åpnet for at det også vil kunne komme firehjulstdrift på dieselen på sikt.

Litt underligere er det nok at man ikke valgte twinturboutgaven som yter 313 hester og som nå kommer i nye A6.

Etter litt frem og tilbake ble det sagt at det delvis var fordi det var mer jobb å få plass til den, men at den nok mer reelle årsaken er at det ikke matcher imaget til Porsche om dieselen blir raskere enn bensinbilene – og for å være helt ærlig – det er helt greit!

Knaklingen som forsvant
Det er milevid forskjell på lyden i denne dieselmotoren og forrige generasjon som debuterte i Cayenne, den drar strålende fra 1500 omdreininger. På tyske motorveier, på relativt lave turtall, er det så godt som umulig å høre om du kjører diesel eller bensin.

Porsche har i tillegg lagt på 38 kilo ekstra med støydempning, så selv når du gir gass kan du være i tvil.

Dessuten inviterer ikke denne motoren til å tyne noe turtall, den er sterkest og best mellom 1750 og 2750 omdreininger.

Den ekstra lyddempningen gjør også at hele kjøreopplevelsen er en stille og behagelig opplevelse.

Girkassa står godt i stil, kanskje litt kjedelig i normalmodus, men idet du slår den over i Sport, kjenner du at den henger litt lenger på girene, og blir hakket morsommere. Det er imidlertid når du slår den i manuell modus, at den virkelig blir morsom å kjøre.

Selvsagt er ikke denne girkassen like rask som PDK-versjonen, men det holder i massevis for de fleste av oss

Kjører den som en sportsbil?
Porsche kaller dieselversjonen for en sportsbil for lange distanser.

Den har heller ikke noe å skamme seg over når det kommer til kjøreegenskaper.

Styringen er presis på vår testbil som kom med 18-tommersfelger og luftfjæring.

Under vanlig kjøring er bilen stiv nok i mykeste modus, men når du begynner å sette opp farten og svingene tiltar, er det som om styringen er litt skarpere enn det chassiet kan henge med på.

Klikker du en gang på støtdemperstyringen mister du ikke så mye komfort, men bilen henger betydelig bedre med på notene.

Skal du virkelig kjøre hardt må du klikke en gang til, uten at bilen blir helt baneklarhard likevel.

God nok?
Særlig mer sportsbilfølelse i en dieseldrevet firedørs sedan tror jeg det blir vanskelig å finne.

Kombinasjonen av stil, ytelse og kjøreegenskaper gjør Panamera til et attraktivt alternativ for de som faktisk legger godt over millionen på bordet for en S-klasse, 7-serie eller kanskje en sportslig anlagt SUV.

Argumentet er forbruk kombinert med pris, og Porsche lover å fjerne dieselmerket på siden - helt gratis!

Oppdaterte data for 211-hestersversjonen  vil legges ut når dette blir klart fra Porsche. 

FAKTA: Porsche Panamera Diesel

Motor:

6-sylindret kompressormatet turbodiesel 2967 ccm 

Effekt:

184 kW (260 hk) v/ 5,500 o/min
550 Nm v/1750 - 2750 o/min

Mål:

497 x193,1 x 141,8 cm L/B/H

Akselavstand:

292 cm

Bagasjerom:

335 liter

Egenvekt m/fører:

1955 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,8 sek.

Toppfart:

242 km/t

Snittforbruk:

0,65 l/mil

CO2-utslipp:

172 g/km

Pris:

kr 1.037.000 (211 hesters versjon)

Konkurrenter: BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes S-Klasse

+ Supereffektiv langturmaskin med sportsbilgener

- Mindre trøkk enn i hybriden


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer