Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I likhet med hybridversjonen blir Panamera Diesel bare tilgjengelig med bakhjulsdrift og en åttetrinns Tiptronickasse med kraftomformer, altså ikke den fantastiske toclutchkassa som Porsche kaller PDK og som finnes på resten av modellene. I direkte sammenligning er dieselversjonen hundre kilo lettere men slipper ut 167 gram CO2 mens hybriden gir 159, begge på lettrullende dekk. Forskjellen mellom de 380 hestene i hybriden og 250 i dieselen gir et utslag på sprinten fra 0-100 med 0,8 sekunder. Grisebank i sportsbilkretser, men dieselen har et viktig kort i ermet. Rett over millionen Men kjenner vi gutta fra Stuttgart rett så kommer det bare til å skille et tidels sekund på aksen og noen kilometer på toppfarten – de er noen røvere på elektronikk har det vist seg. På norske skilter starter nemlig hybriden på kr 1.489.000, dermed kan du stille med en velutstyrt diesel for samme pris som konkurrenten starter på – det er ikke mye å lure på om du bor i Norge. På trass Dermed fantes det heller ikke noen enkel måte å kombinere den med firehjulsdrift på. Med Porsches egne motorer er det nemlig laget plass til drivlinjen, men ettersom man ønsker å ha motoren så langt bak og så lavt som mulig. fantes det ikke noen enkel løsning. Porsche-folket har imidlertid ikke gitt opp, og åpnet for at det også vil kunne komme firehjulstdrift på dieselen på sikt. Litt underligere er det nok at man ikke valgte twinturboutgaven som yter 313 hester og som nå kommer i nye A6. Etter litt frem og tilbake ble det sagt at det delvis var fordi det var mer jobb å få plass til den, men at den nok mer reelle årsaken er at det ikke matcher imaget til Porsche om dieselen blir raskere enn bensinbilene – og for å være helt ærlig – det er helt greit! Knaklingen som forsvant Porsche har i tillegg lagt på 38 kilo ekstra med støydempning, så selv når du gir gass kan du være i tvil. Dessuten inviterer ikke denne motoren til å tyne noe turtall, den er sterkest og best mellom 1750 og 2750 omdreininger. Den ekstra lyddempningen gjør også at hele kjøreopplevelsen er en stille og behagelig opplevelse. Girkassa står godt i stil, kanskje litt kjedelig i normalmodus, men idet du slår den over i Sport, kjenner du at den henger litt lenger på girene, og blir hakket morsommere. Det er imidlertid når du slår den i manuell modus, at den virkelig blir morsom å kjøre. Selvsagt er ikke denne girkassen like rask som PDK-versjonen, men det holder i massevis for de fleste av oss Kjører den som en sportsbil? Den har heller ikke noe å skamme seg over når det kommer til kjøreegenskaper. Styringen er presis på vår testbil som kom med 18-tommersfelger og luftfjæring. Under vanlig kjøring er bilen stiv nok i mykeste modus, men når du begynner å sette opp farten og svingene tiltar, er det som om styringen er litt skarpere enn det chassiet kan henge med på. Klikker du en gang på støtdemperstyringen mister du ikke så mye komfort, men bilen henger betydelig bedre med på notene. Skal du virkelig kjøre hardt må du klikke en gang til, uten at bilen blir helt baneklarhard likevel. God nok? Kombinasjonen av stil, ytelse og kjøreegenskaper gjør Panamera til et attraktivt alternativ for de som faktisk legger godt over millionen på bordet for en S-klasse, 7-serie eller kanskje en sportslig anlagt SUV. Argumentet er forbruk kombinert med pris, og Porsche lover å fjerne dieselmerket på siden - helt gratis! Oppdaterte data for 211-hestersversjonen vil legges ut når dette blir klart fra Porsche. Motor: 6-sylindret kompressormatet turbodiesel 2967 ccm Effekt: 184 kW (260 hk) v/ 5,500 o/min Mål: 497 x193,1 x 141,8 cm L/B/H Akselavstand: 292 cm Bagasjerom: 335 liter Egenvekt m/fører: 1955 kg Aks. 0-100 km/t: 6,8 sek. Toppfart: 242 km/t Snittforbruk: 0,65 l/mil CO2-utslipp: 172 g/km Pris: kr 1.037.000 (211 hesters versjon) Konkurrenter: BMW 7-serie, Audi A8, Mercedes S-Klasse + Supereffektiv langturmaskin med sportsbilgener - Mindre trøkk enn i hybriden
|