Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det begynner å bli en vane for bilprodusentene å slippe bilder av biler som skal debutere i forkant av utstillingene. Årsaken er selvsagt at man ikke skal drukne i informasjonsoverfloden som preger slike utstillinger. Når det er sagt ser CX-5 til å ha det som skal til for også å bli tatt bilder av når utstillingen starter. Bilen som skal angripe konkurrenter som BMW X1, Audi Q3 byr på utstrakt bruk av Mazdas nyutviklede Skyactiv-program. For CX-5 sin del handler det om nyutviklede motorer, girkasser og chassis. Mer interessant for Europa Crossovere som CX-5 har vært populære i USA, og Mazda har hatt stor suksess med storebroren CX-7, en bil som ikke har blitt noen stor hit her i Norge, til tross for gode tilbakemeldinger også fra oss. Først ut i Europa kommer CX-5 med en toliters bensinmotor, og to forskjellige versjoner av Mazdas 2,2-liters dieselmotor. Alle versjonene skal ha utslipp under 120 gram. Likevel skal de klare å presse 160 hester ut av bensinmotoren, trolig noe tilsvarende for den sterkeste av dieselmotoren. Så langt kjenner vi ikke forbrukstallene, men skal man krype under 120 gram – må man også under 0,5 liter per mil. Likheten med konseptbilen Minagi som vi så i Genève tidligere i år er stor. Bilen er etter alt å dømme på plass i butikkene en gang etter nyttår, sannsynligvis kan du lese en prøvekjøring av den her i god tid før det.
|