img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Barsk forvandling i Berlin
FØRSTEINNTRYKKET: Den nye bobla er som reka: Den har skiftet kjønn (*). Spørsmålet er om den er blitt mann nok.

Greit. Før klisjeene tar overhånd. Nye New Beetle er en bil som krever respekt og perspektiv. For den originale folkevognbobla står blant bilhistoriens definitive storheter når vi snakker om biler for "folk flest".
 
Bilen ble i sin tid bestilt av en tysk fyr med bart, tegnet av en Herr Porsche, lansert i 1938 og produsert i 21,5 millioner eksemplarer fram til 2003.
 
Riktig så lenge eksisterte den selvsagt ikke i alle markeder. I Norge ble den solgt ny langt ut på 70-tallet, da den på overtid leverte stafettpinnen videre til VWs neste virkelig store samfunnsprosjekt: Golf.
 
Bilhistorisk står dermed Bobla i klasse med T-Forden og … - ja kanskje er de to på topp? En ting er dermed også helt klart: Nye bobla, som til og med er nye boble nummer to, kommer aldri til å måle seg mot originalen. Men det er heller ikke meningen.
 
Feelgood-problemet
For nye New Beetle er ikke designet som en industriell byggekloss som skal løse samfunnets behov. Denne bilen er en følelsesbil, en nostalgitripp, en dialog med bilkjøpernes sjel. Og dermed har bilen en laaaangt vanskeligere oppgave enn sitt opphav.
 
Den originale folkevognen var trass i all sin sjarm faktisk et iskaldt stykke samfunnsingeniørkunst. Men det fortsatt ingen som har konstruert en følelseskalkulator man kan konstruere biler med.
 
Nøkternt sett er det kun en annen bil i dette segmentet som virkelig har lykkes: Mini Cooper. Den slett ikke lenger minimale bilen er i dag likt av alle, menn, kvinner, ung og gammel, hetero og homo.
 
Men vi kan vel ikke glemme å nevne den forrige nye bobla heller, som trass i relativt lunken mottagelse rakk å bli solgt i totalt 1,1 millioner eksemplarer.
 
For også forrige nye bobla var en trivelig bil. Med kul fasong og blomst i dashbordet var den som å bli overrasket av et lyst og moderne hotellrom i en ellers traurig by. VW har selv definert New Beetle som for feminin – og resten av problemet som at for få damer kjøper den.
 
Så: Inntrykket
Førsteinntrykket av nye bobla (**) er derfor lovende framoverlent. Bilen har virkelig fått strammere linjer og mer muskler. Den er 15 centimeter lenger, 8 centimeter bredere og 1 centimeter lavere. Dessuten er frontruten markant brattere.
 
Ja, du kan si at det fortsatt de samme hovedlinjene som i forrige versjon, men i praksis er de balansert på en helt ny måte.
 
Er du leken i hodet, går tankene mye lettere i retning en gammel 911 med nye Beetle. For mens den forrige bilen sto dønn stille også når den kjørte, holder nykommeren høy fart selv når den venter på grønt lys.
 
Samtidig har VW vært raus med effektene: Fete hjul, hete turbostriper, diger spoiler, stort stereoanlegg fra ingen andre enn gitarprodusenten Fender - det er så du kan høre salige Hendrix dra en solo.
 
Fattigmans-Porsche?
I forhold til forrige Beetle, er dette er 10 ganger mer i tråd med de kreative bobleprosjektene fra tenåringsgarasjene rundt der jeg bodde som ung. De ble iherdig ihjelskrudd av nevenyttige pappagutter som skjønte dette med California lifestyle, fart, fest - og som drømte om en 911.
 
Men har nye bobla resten i seg? Det underliggende, vanskelig definerbare som gjør at du lyster etter denne bilen også dagen etter første date?
 
Førsteinntrykket er altså imponerende bra.Det skyldes nok tildels at demonstrasjonsbilene vi fikk til rådighet var maksimalt utstyrte biler med 200 hester og turbodekaler.
 
Introduksjonsspesialene Black Turbo og White Turbo gjør noe med deg allerede på avstand. Også en knallrød amerikaspekket turboversjon med svart skinninteriør vekket gutteaktige følelser til live.
 
Romslig kupe, foran
I de to forsetene er det faktisk en riktig rommelig bil med god takhøyde. Selv om sidelinjene er trukket høyt, noe spesielt evt. barn i baksetene nok vil bemerke, er plassfølelsen langt bedre enn i mer huleaktige Scirocco fra samme merke.
 
VW har også lykkes med en egenartet innvendig design, men uten på noe tidspunkt å ha gått på akkord med den klassiske VW-ergonomien.
 
Du kjenner deg så godt igjen at det går opp for oss at det må være en utfordring nå å differensiere tilstrekkelig mellom de sportslige utgavene av Polo, Golf, Scirocco – og Beetle.
 
Nye Beetle bygges på plattform av Jetta, som betyr at det under skallet er en anstendig småbil man snakker om. Dermed kan man forvente opp mot sportlige egenskaper av en ditto oppsatt bil.
 
Men prøvebilen vi fikk, hadde åpenbart amerikaoppsett, kort sagt rask og komfortabel - og myk om man presset den. "Sportslig" er likevel en av de mange merkelappene VW nå prøver å reintrodusere på Beetle
 
Konklusjon: Halve jobben gjort
En foreløpig konklusjon er at denne bilen har VW lykkes med. Jeg tror at selve produktet nye Beetle har det som skal til.
 
Det er likevel bare halve jobben for VW – og det er den tøffeste som gjenstår. Over det siste 10-året har Beetle i alt for stor grad etterlatt et søtt og feminint inntrykk i folks hoder.
 
Å endre dette inntrykket tilbake til et mer gutteaktig, fart, fest og moro-image, det er kommunikasjonsoppgave som ikke kan undervurderes.
 
Priser og levering
Norske priser er fortsatt ikke klare, annet enn at de kommer til å starte på ca. 235.000 kroner for 1,2-literen med 105 hester. Hovedtrekkene i prisingen er at nye bobla havner mellom Polo og Golf med de samme motorvariantene. Det taler absolutt til bilens fordel.
 
Beetle produseres i Puebla, Mexico, og den ”norske” produksjonen starter i uke 39. Forhåndssalget starter allerede i august, men med markedsintroduksjon i november er det forståelig med et beskjedent salgsmål på 70 biler i år. For 2012 er målet å få ut 530 biler på det norske markedet. Merk at det er de minste motorvariantene uten DSG-kasse som kommer først i Norge.
 
Fotnoter og navn
(*) Motsatt av reka, da. For rekene starter sine liv som hanner, og blir kjønnsmodne hunner i 4-7-årsalderen.
 
(**) Navneforvirring? Nå omtales bilen av VW bare som Beetle, uten New foran, men også som Beetle coupè. Den siste varianten med coupè var mest utpreget i den første informasjonen fra VW, og har ved lansering nærmest forsvunnet. Vi tipper bare Beetle blir det gjengse navnet i Norge og andre engelsktalende land.
 
OBS! VW har falt for fristelsen til å introdusere åtte av de forskjellige nasjonale kallenavnene på ”Bobla” rundt i verden, fra tyske Käfer til italienske Maggiolino.
 
Det foreligger dessuten søknader fra flere markeder, slik at også Boble/Bobla kan bli en realitet. Kallenavnet plasseres, i original skriftfont, under VW logoen på bagasjerommet. Hvis du ikke synes det er like fett med bare ”Turbo”, da. Se bilder.
 
Motor/girversjoner nye VW Beetle (i Europa)

Modell
Gir
Effekt
Pris
Til Norge
1,2 TSI
Man
105 hk
Ca. 235.000,-
Nov. 2011
1,2 TSI
DSG-7
105 hk
 
2012
1,4 TSI
MAN
160 hk
 
Des. 2011
1,4 TSI
DSG-7
160 hk
 
2012
2,0 TSI
MAN
200 hk
 
Ukjent
2,0 TSI
DSG-6
200hk
 
Ukjent
1,6 TDI
Man
105 hk
 
Des. 2011
1,6 TDI
DSG-7
105 hk
 
2012
2,0 TDI
MAN
140 hk
 
Ukjent
2,0 TDI
DSG-6
140 hk
 
Ukjent

 Fakta VW Beetle 2,0 TSI
Motor:
4-syl. Turbo bensin, 1984 ccm
Effekt:
147 kW (200 hk) v/5100 o/min,
280 Nm v/1700-5000 o/min
L/B/H:
429/181/149
Akselavstand:
254,0 cm
Egenvekt:
1364 kg
Bagasjerom:
310-905 liter (VDA)
0-100 km/t:
7,5 sek.
Toppfart:
223 km/t
Snittforbruk:
0,77 l/mil
CO2:
179 g/km
Pris:
Ikke kjent
 
Konkurrenter: Mini Cooper, Alfa Mito, Citroen DS3
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer