Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Greit. Før klisjeene tar overhånd. Nye New Beetle er en bil som krever respekt og perspektiv. For den originale folkevognbobla står blant bilhistoriens definitive storheter når vi snakker om biler for "folk flest". Bilen ble i sin tid bestilt av en tysk fyr med bart, tegnet av en Herr Porsche, lansert i 1938 og produsert i 21,5 millioner eksemplarer fram til 2003. Riktig så lenge eksisterte den selvsagt ikke i alle markeder. I Norge ble den solgt ny langt ut på 70-tallet, da den på overtid leverte stafettpinnen videre til VWs neste virkelig store samfunnsprosjekt: Golf. Bilhistorisk står dermed Bobla i klasse med T-Forden og … - ja kanskje er de to på topp? En ting er dermed også helt klart: Nye bobla, som til og med er nye boble nummer to, kommer aldri til å måle seg mot originalen. Men det er heller ikke meningen. Feelgood-problemet For nye New Beetle er ikke designet som en industriell byggekloss som skal løse samfunnets behov. Denne bilen er en følelsesbil, en nostalgitripp, en dialog med bilkjøpernes sjel. Og dermed har bilen en laaaangt vanskeligere oppgave enn sitt opphav. Den originale folkevognen var trass i all sin sjarm faktisk et iskaldt stykke samfunnsingeniørkunst. Men det fortsatt ingen som har konstruert en følelseskalkulator man kan konstruere biler med. Nøkternt sett er det kun en annen bil i dette segmentet som virkelig har lykkes: Mini Cooper. Den slett ikke lenger minimale bilen er i dag likt av alle, menn, kvinner, ung og gammel, hetero og homo. Men vi kan vel ikke glemme å nevne den forrige nye bobla heller, som trass i relativt lunken mottagelse rakk å bli solgt i totalt 1,1 millioner eksemplarer. For også forrige nye bobla var en trivelig bil. Med kul fasong og blomst i dashbordet var den som å bli overrasket av et lyst og moderne hotellrom i en ellers traurig by. VW har selv definert New Beetle som for feminin – og resten av problemet som at for få damer kjøper den. Så: Inntrykket Førsteinntrykket av nye bobla (**) er derfor lovende framoverlent. Bilen har virkelig fått strammere linjer og mer muskler. Den er 15 centimeter lenger, 8 centimeter bredere og 1 centimeter lavere. Dessuten er frontruten markant brattere. Ja, du kan si at det fortsatt de samme hovedlinjene som i forrige versjon, men i praksis er de balansert på en helt ny måte. Er du leken i hodet, går tankene mye lettere i retning en gammel 911 med nye Beetle. For mens den forrige bilen sto dønn stille også når den kjørte, holder nykommeren høy fart selv når den venter på grønt lys. Samtidig har VW vært raus med effektene: Fete hjul, hete turbostriper, diger spoiler, stort stereoanlegg fra ingen andre enn gitarprodusenten Fender - det er så du kan høre salige Hendrix dra en solo. Fattigmans-Porsche? I forhold til forrige Beetle, er dette er 10 ganger mer i tråd med de kreative bobleprosjektene fra tenåringsgarasjene rundt der jeg bodde som ung. De ble iherdig ihjelskrudd av nevenyttige pappagutter som skjønte dette med California lifestyle, fart, fest - og som drømte om en 911. Men har nye bobla resten i seg? Det underliggende, vanskelig definerbare som gjør at du lyster etter denne bilen også dagen etter første date? Førsteinntrykket er altså imponerende bra.Det skyldes nok tildels at demonstrasjonsbilene vi fikk til rådighet var maksimalt utstyrte biler med 200 hester og turbodekaler. Introduksjonsspesialene Black Turbo og White Turbo gjør noe med deg allerede på avstand. Også en knallrød amerikaspekket turboversjon med svart skinninteriør vekket gutteaktige følelser til live. Romslig kupe, foran I de to forsetene er det faktisk en riktig rommelig bil med god takhøyde. Selv om sidelinjene er trukket høyt, noe spesielt evt. barn i baksetene nok vil bemerke, er plassfølelsen langt bedre enn i mer huleaktige Scirocco fra samme merke. VW har også lykkes med en egenartet innvendig design, men uten på noe tidspunkt å ha gått på akkord med den klassiske VW-ergonomien. Du kjenner deg så godt igjen at det går opp for oss at det må være en utfordring nå å differensiere tilstrekkelig mellom de sportslige utgavene av Polo, Golf, Scirocco – og Beetle. Nye Beetle bygges på plattform av Jetta, som betyr at det under skallet er en anstendig småbil man snakker om. Dermed kan man forvente opp mot sportlige egenskaper av en ditto oppsatt bil. Men prøvebilen vi fikk, hadde åpenbart amerikaoppsett, kort sagt rask og komfortabel - og myk om man presset den. "Sportslig" er likevel en av de mange merkelappene VW nå prøver å reintrodusere på Beetle Konklusjon: Halve jobben gjort En foreløpig konklusjon er at denne bilen har VW lykkes med. Jeg tror at selve produktet nye Beetle har det som skal til. Det er likevel bare halve jobben for VW – og det er den tøffeste som gjenstår. Over det siste 10-året har Beetle i alt for stor grad etterlatt et søtt og feminint inntrykk i folks hoder. Å endre dette inntrykket tilbake til et mer gutteaktig, fart, fest og moro-image, det er kommunikasjonsoppgave som ikke kan undervurderes. Priser og levering Norske priser er fortsatt ikke klare, annet enn at de kommer til å starte på ca. 235.000 kroner for 1,2-literen med 105 hester. Hovedtrekkene i prisingen er at nye bobla havner mellom Polo og Golf med de samme motorvariantene. Det taler absolutt til bilens fordel. Beetle produseres i Puebla, Mexico, og den ”norske” produksjonen starter i uke 39. Forhåndssalget starter allerede i august, men med markedsintroduksjon i november er det forståelig med et beskjedent salgsmål på 70 biler i år. For 2012 er målet å få ut 530 biler på det norske markedet. Merk at det er de minste motorvariantene uten DSG-kasse som kommer først i Norge. Fotnoter og navn (*) Motsatt av reka, da. For rekene starter sine liv som hanner, og blir kjønnsmodne hunner i 4-7-årsalderen. (**) Navneforvirring? Nå omtales bilen av VW bare som Beetle, uten New foran, men også som Beetle coupè. Den siste varianten med coupè var mest utpreget i den første informasjonen fra VW, og har ved lansering nærmest forsvunnet. Vi tipper bare Beetle blir det gjengse navnet i Norge og andre engelsktalende land. OBS! VW har falt for fristelsen til å introdusere åtte av de forskjellige nasjonale kallenavnene på ”Bobla” rundt i verden, fra tyske Käfer til italienske Maggiolino. Det foreligger dessuten søknader fra flere markeder, slik at også Boble/Bobla kan bli en realitet. Kallenavnet plasseres, i original skriftfont, under VW logoen på bagasjerommet. Hvis du ikke synes det er like fett med bare ”Turbo”, da. Se bilder. Motor/girversjoner nye VW Beetle (i Europa)
Fakta VW Beetle 2,0 TSI
Konkurrenter: Mini Cooper, Alfa Mito, Citroen DS3
|