img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Fisker Karma: Utviklingslære i praksis
- Det unike med en bil er friheten den gir oss, sier Henrik Fisker. Derfor har han designet og bygget sin Karma. BilNorge.no har kjørt den!

Danske Henry Fisker har tegnet biler som BMW Z8, Artega GT og Aston Martin DB9. Biler som allerede er blitt samleobjekter og designikoner.

Går det som han ønsker, er det imidlertid ikke dette han først og fremst vil bli husket for.

I løpet av de siste fire årene har han designet,  utviklet og skaffet penger til en ekte Gran Turismo som må kunne kalles den mest spennende luksusbilen så langt i dette årtusen.
 
Allerede på bilutstillingen i Frankfurt om en måned skal han vise en ny karosserivariant på samme plattform som Karma.
 
Herr Fisker vil ikke si noe om hva det er, men om jeg skal gjette blir det en crossover-variant med samme drivlinje som den jeg har kjørt nå.
 
Viktig å merke seg er også at produksjonsmålene ikke kan sammenlignes med småskala supersportsbiler.
 
Produksjonen er i gang, og i november skal man ha kommet opp i 300 biler i uken.
 
Elbil med bensinmotor
Karma er en ekte seriell hybrid med range extender – en toliters turbomotor fra GM på 260 hestekrefter.
 
Det betyr at det ikke finnes noen mekanisk kobling mellom bensinmotoren og drivhjulene. Det eneste bensinmotoren gjør er å lade batteriene.
 
Den sørger for at de rundt 80 kilometerne du kan kjøre etter å ha ladet din Karma fra strømnettet kan utvides til 480 kilometer når det er nødvendig.
 
Karma drives av to elektromotorer som til sammen leverer maksimalt 403 hestekrefter.
 
I ren eldrift, såkalt Stealth-mode, er toppfarten 153 kilometer i timen, mens i Sport kan du enkelt nå 200.
I samme modus går 0-97 kilometer i timen (60 miles) går unna på 5,9 sekunder.
 
Ren eldrift gjør samme øvelsen på 7,9.
 
Seriøs utfordrer
På plass bak rattet i en Fisker Karma får jeg bekreftet at den unge bilprodusenten mener alvor.
 
Interiøret oser av kvalitet og luksus, og føles ekstremt godt skrudd sammen. For øvrig et eksempel på hvordan det nye selskapet er bygget opp.
 
- Vi har vært helt tydelige på at vi har vært nødt til å konsentrere oss om de tingene vi kan være unike på, resten kan vi skaffe fra andre steder. Man selger ikke biler ved å lage de beste dørhåndtakene, sier Henrik Fisker med et stort smil.
 
Men selv om interiøret bygges av Magna og resten av bilen på samme fabrikk i Finland som Porsche Boxter, er det aldri noen tvil om at dette er et unikt produkt som bærer Henry Fiskers signatur tvers igjennom.
 
Jeg lar fingrene gli over de ulike materialene der jeg sitter, og ser på den enorme touchskjermen der du styrer det meste bortsett fra det som er helt basis, og som det fortsatt finnes tradisjonelle knapper for.
 
Et nytt selskap med en helt ny modell kan tillate seg å definere både funksjonalitet og ergonomi, og ting ser ikke bare lekkert ut. Det sitter også der som det føles naturlig at det skal være.
 
Form trenger ikke å gå ut over funksjonalitet, snarere tvert i mot.
 
I tillegg er alle materialer fremstilt på mest mulig miljøvennlig måte. Da mener jeg hud fremstilt på en måte som skal gi minst mulig utslipp, og treverk fra trær som allerede har falt.
 
Ikke så ulik Panamera
Ute på veiene rundt Milano får jeg endelig kjenne hvordan denne enorme bilen fungerer.
 
Hovedårsaken til at den ser stor ut, er at den er gedigen. Den mangler fire millimeter på å touche fem meter i lengden. Legg til en akselavstand på 316 centimeter og nesten to meter bredde, så får du en liten følelse.
 
På veien derimot, og inne i byen virker den langt mindre enn tallene skulle tilsi.
 
Jeg fikk anledning til å kjøre bilen både på motorvei, kø gjennom byen og på bane.
 
I kjøreegenskapene minner Karma på mange måter mest om Porsche Panamera. Den er stor, tung, men samtidig med en svært god styrefølelse og evne til å ta svinger på strak arm.
 
Både på bane, og ute på veien er det en ting det tar tid å venne seg til, nemlig at når du slår over i Sports-mode, følger ikke turtallet på motoren hvor mye gass du gir.
 
Det er helt naturlig, men samtidig svært unaturlig fordi det ikke har noe med selve gasspedalen å gjøre. Den er bare opptatt av å lade batteriet nok til at du får ut de kreftene du trenger for å ha nok fart ut av svingene.
 
I motsetning til mange andre elektriske biler føles Karma svært lik en tradisjonell bensinbil å kjøre. Dette gjelder ikke minst når du gir gass, og enda viktigere slipper den.
 
Til tross for at det skal samles opp bremseenergi får du ikke følelsen av å henge i stroppen når du slipper gassen. 
 
Bak rattet sitter det noe som ligner på girhendler, men som er plassert der for å gjøre det enkelt å bytte mellom stealth, sport og hill. Sistnevnte fungerer som en motorbrems og lader naturligvis batteriet hele veien.
 
For å spare mest mulig av energien i batteriene, er hele taket et solcellepanel som sørger for at ting som stereoanlegg og andre forbrukere får strøm uten å belaste den energien du skal bruke til fremdrift.
 
Kunstig lyd
Inne i Milano går vi igjen over i Stealth-mode og Karma lager lyd. Fra to høytalere plassert bak i støtfangeren, kommer det en lyd som skal varsle fotgjengere om at det faktisk kommer en bil.
 
Det høres på mange måter ut som noe du har sett i Star Wars.
 
Lyden forsvinner når du passerer 45 kilometer i timen – da får folk passe seg selv.
 
Karma vekker oppsikt, selv i Italia. Den ser ut som en million, selv om den ”bare” koster rundt 700.000 kroner før eventuelle norske avgifter – hva nå de vil komme til å bli.
 
Uansett vil den bli svært konkurransedyktig når den skal måle seg mot biler som Audi A7, Mercedes CLS og Porsche Panamera.
 
30 kontrakter
Produksjonen er i gang, og allerede skal det være signert 30 kontrakter på biler her i Norge.
 
Her hjemme skal Fisker forhandles av selskapet som importerer Porsche, Autozentrum Sport AS.
 
Det er trolig en smart valg, for kundene kommer ganske sikkert til å komme fra andre statusmerker.
 
Annerledes vil det kanskje bli når Fisker allerede om et drøyt år skal introdusere en helt ny bil, på en ny mindre plattform. Produsert på en fabrikk de har kjøpt av GM i USA.
 
Det går fort i svingene, både med Karma og med selskapet bak.
 
De legger ikke skjul på at målet er å bli bilindustriens Apple.
 
Les mye mer om vår kjøring av Karma og et stort intervju med Henrik Fisker i Bil nummer 10. Det er ute i begynnelsen i september.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer