img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
51 bilder i galleri
Audi A6 – Flerbruksbil på godmåten
FØRSTEINNTRYKKET: Audi A6 Avant gir deg strålende førermiljø, bedre plass og en god miks mellom familiebil og kjøreglede.

Dagens utgående A6 Avant ble lansert allerede i 2004, og fikk en facelift i 2008. Ikke at det så ut til å hjelpe så mye på salgstallene her hjemme. I 2006 var A6 Norges 20. mest solgte bil, deretter har plasseringene blitt 25, 32, 45 og i fjor 64 med 519 biler. Toppåret i antall 2007 solgte man 1762.
 
Tallene sier ikke så mye om Audis markedsutvikling som merke – men modellutvalget har stadig blitt større, og en bil som Q5 har helt opplagt kapret en god porsjon A6-kunder.
 
Marius Tegneby hos importøren Harald A. Møller sier at målet for nye A6 er 1200 biler i året. De regner med at det vil fordele seg på 600 stasjonsvogner, 300 sedaner og like mange av den kommende allroad-modellen.
 
I våre tester har forrige generasjon A6 fått mye ros for sine allround-egenskaper – de er videreført og har blitt bedre i den nye.
 
Skarpe linjer
Audi A6 følger designlinjene som vi ikke minst kjenner igjen fra A7. Riktignok skiller den seg ikke ut på samme måte som coupeen, men den har fått et klart definert utseende. Selv om man ikke er i tvil om at dette er en A6, er utseendet moderne og skarpt.
 
Gjør man som mange norske kunder, bestiller bilen med S line – får man med det litt mer aggressive inn i bilen.
 
Innvendig har man hentet mye fra storebror A8.
 
MMI-systemet som styrer navigasjon og underholdning, samt en del oppsettsfunksjoner for bilen, er etter min mening det mest intuitive av de tre premiumkonkurrentene.
 
Hjulet og knappene sitter bak girspaken, og til tross for at det har blitt litt mer knapper, er de ekstremt enkelt å betjene etter kun noen minutter.
 
Navigasjonssystemet med direktetilgang til Googlemaps er både teknologisk interessant – og gir en ny dimensjon til det å finne frem, selv om det har gått ganske greit også med tidligere versjoner…
 
Følelsen av kvalitet er ytterligere løftet, det er ikke lett å sette fingeren på hva man har gjort – men det fungerer.
 
Sånn sett er det morsomt å se, særlig hos BMW og Audi, at de stadig klarer å løfte opplevelsen til tross for at du ikke helt ser hvor det kan gjøres.
 
Førersetene i bilene som var tilgjengelige da BilNorge var på presselanseringen i Tyskland, hadde mengder med justeringer. Du skal være usedvanlig vrien om du skal unngå å finne en god sittestilling.
 
Det finnes tre ulike seteløsninger for A6. Normalseter, komfortseter og sportsseter.
Komfortsetene har såkalte pneumatiske sidevanger – hva det betyr? Jo det betyr at du kan pumpe luft inn i sidestøttene på setet slik at du kan få det akkurat passe stramt. I tillegg kan du få masasje og ventilasjon…
 
Lettere til bens
Audi er langt langt fremme når det kommer til bruk av aluminium.
A6 føles lett i forhold til størrelsen, og har fått bedre styrefølelse. Den trives godt når det begynner å svinge utenfor autobahn, selv om den mangler litt på å gi like gode tilbakemeldinger som BMW 5-serie og Jaguar XF.
 
Uten luftfjæring er A6 stram, men fortsatt komfortabel. Erfaringen også fra sedanutgaven av A6 tilsier at standardoppsettet vil fungere for de aller fleste, og at de 23.331 kronene kan brukes til noe annet.
 
På motorsiden starter bensinutvalget med en 180-hesters bensinmotor med eller uten automatgir og går via en 2,8-liter på 204 hk til toppmodellen med 3.0 og 300 hester. På de to største bensinmotorene er det mulig å få firehjulsdrift.
 
Enda mer spennende er det på dieselsiden. Riktignok vil nok de fleste norske forbrukere kaste seg over toliteren på 163 eller 177 hestekrefter. Denne kan imidlertid foreløpig ikke kombineres med firehjulsdrift - noe som nok vil skuffe en del kunder.
 
Kraftdieselen 3.0 TDI finnes i tre ulike ugaver. En på 204 og en med 245 hestekrefter samt en ny monsterdiesel med biturbo og 313 hestekrefter. Mer om den siste kan du lese i Bil 10 som er rett rundt hjørnet.
 
Større
Nye Audi A6 er blitt større enn sin forgjenger. Først og fremst innvendig. Den økte akselavstanden har gjort det lettere å utnytte plassen.
 
Særlig i baksetet vil man merke stor forskjell. Her tar man også et solid tak overfor BMW som ikke er overdrevent sjenerøse på dette punket.
 
530 liter er riktignok fremdeles et stykke bak monsterbagasjerommet i E-Klasse, men større enn hos BMW.
Muligheten for å utstyre A6 med all verdens elektronikk er definitivt til stede når du begynner å rote i ekstrautstyrslista.
 
A6 Avant starter på 500.000 for en 163-hesters TDI med manuell kasse.
 
Fakta Audi A6 Avant 2.0 TDI Multitronic

Motor:

4-sylindret turbodiesel 1968 ccm

Effekt:

130 kW (177 hk)
380 Nm v/1750 - 2500 o/min

Mål:

497 x193,1 x 141,8 cm L/B/H

Akselavstand:

291 cm

Bagasjerom:

565/1680 liter

Egenvekt m/fører:

1865 kg

Aks. 0-100 km/t:

9 sek.

Toppfart:

222 km/t

Snittforbruk:

0,50 l/mi

CO2-utslipp:

132 g/km

Pris:

kr 524.000

 
 
Konkurrenter: BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse.
 
+ Strålende allrounder, meget bra interiørkvalitet og bra motorutvalg.
- Ikke like morsom å kjøre som 5-Serie.
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer