Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kia Rio ble første gang lansert i 1990, da bare som sedan og stasjonsvogn. I moderne drakt ble den vist som sedan i Detroit i januar 2005, og kombikupéen ble lansert på Géneve-utstillingen i mars samme år. Nå er en ny utgave rett rundt hjørnet, i første omgang som 5-dørs kombikupé. Kia Bil Norge AS har offensive planer for nykommeren som går inn i et segment med meget tøff konkurranse. Den skal ikke bare bryne seg på Hyundai i20, som den deler plattform med, men på etablerte volumselgere som Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Opel Corsa og Peugeot 207, for å nevne noen… Importøren regner nemlig med å selge 1000 biler i 2012, og hvis dette slår til er Rio en bilmodell som vil ligge helt på linje med både Sportage og Ceed i viktighet for importøren. Fra mars neste år vil Rio også leveres som 3-dørs, men erfaring tilsier at dette er en karosseriform som ikke slår så godt an i Norge. Prisene ikke kjent Prisene blir ikke klare før nærmere lanseringstidspunktet, men det som er klart er at 1,1-liters dieselmotor med 75 hk og 1,2-liters bensinmotor med 85 hk sannsynligvis blir de mest solgte her i landet. Importøren har tro på 50/50-fordeling mellom disse to motoralternativene. De som vil ha mer kraft, og ikke minst mer moment, må velge 1,4-liters diesel med 90 hester. Dette er samme motor som benyttes i Venga. Sekstrinns manuell girkasse er standard sammen med dieselmotorene, femtrinns manuell kasse er kombinert med den minste bensinmotoren. Vil du ha automatgir, er eneste motoralternativ 1,4-liter bensin med 109 hk. Rommelig småbil Den europeiske presselanseringen har foregått i området rundt Lisboa denne uken. Vårt førsteinntrykk er at Rio har god plass, til småbil å være. Ved siden av 7 års garanti er det nemlig plassforholdene som er nykommerens styrke. Sammenlignet med forgjengeren har utvendig lengde økt med 2 cm og akselavstanden med 7 cm. Dette gavner både benplassen i baksetet og bagasjeplassen. Det er både akseptabel benplass og takhøyde i baksetet for en person på 180 cm som sitter bak en like lang sjåfør. Dessuten har bagasjerommet økt med 18 liter, slik at det med 288 liters volum ligger midt på treet i klassen. I kupéen er det flere praktiske oppbevaringsrom. Det er for eksempel flaskeholdere i alle dørene – med plass for 1,5-liters flasker i fordørene og halvlitere i bakdørene. Dynamikk på det jevne De dynamiske egenskapene ligger noe mer på det jevne. Eller for å si det sånn: Det er mer dynamikk i bilens design enn i chassiset. Det er ikke noe galt å si om bilens kjøreegenskaper, men det er heller ikke så mange superlativer å trekke fram. Kia Rio er helt grei og tillitvekkende å kjøre, men det er et stykke opp til Ford Fiesta når det gjelder kjøreegenskaper, det gjelder både hjuloppheng og styring. Tre utstyrsnivåer står på menyen. Basisnivået heter Classic og omfatter blant annet kjøling av hanskerom, oppvarmede sidespeil, bakkestartassistent og klimaanlegg. Neste trinn er Comfort, og her følger blant annet oppvarmet skinnratt, innfellbare sidespeil, regnsensor, cruise control og 15-tommers alufelger med på kjøpet. Øverste hylle heter, ikke overraskende, Exclusive, og her finner vi en imponerende liste med blant annet 16-tommers alufelger, svingbare frontlykter med LED kjørelys, LED baklys, ryggekamera, skinninteriør, navigasjon og elektrisk soltak. FAKTA Kia Rio 1.4 D/90 hk
|