img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Strekker seg mot premium
FØRSTEINNTRYKKET: To bokstaver på bakluka gjør stor forskjell på Peugeot 508.

Bilen som erstattet den tøffe, men ikke særlig praktiske, 407 har fått gode kritikker siden den ble lansert tidligere i år.

Som et resultat av norske avgifter er det den lille dieselmotoren som har vært helt dominerende i antallet solgte biler.

Hovedjobben er selvsagt å ta tilbake tapte markedsandeler fra Mondeo, Avensis og Passat, men med 508 GT kan man også prikke et par premiumbiler på skulderen.
 
Vanligvis har en fransk toppmodell vært synonymt med myke seter og enda mykere fjæring. Det er ikke tilfelle med denne.
 
Langturmaskin
Under panseret sitter en 2,2-liters turbodiesel på 204 hester – for øvrig samme motor som nå debuterer i Jaguar XF.
 
Motoren er et godt eksempel på samarbeidet mellom PSA og Ford. Dette er en motor som i stor grad er utviklet av Fords teknologisenter i Storbritannia, men basert på en blokk fra PSA.
 
Girkassa er en tradisjonell automatkasse med kraftomformer, men gir svært presise girskift enten via hendlene på rattet, eller via selve girspaken.
 
Herlig er det å se at den skal slås bakover for å gire opp, og forover når du vil ned – akkurat sånn det skal være.
 
Det ser ennå ut til å være noen år før Peugeot får sin dobbelclutchkasse – men dette er et svært godt alternativ.
 
Mer avansert hjuloppheng
GT avviker fra resten av sine 508-brødre når det kommer til oppsett. Foran har den dobbel triangelarm og momentdempet hjulspindel, som faktisk er hentet fra 407.
 
508 er større enn 407, likevel er den faktisk 35 kilo lettere.
 
Til tross for en stadig jakt etter lavere utslipp, har Peugeot valgt å gi 508 GT hydraulisk servostyring. Det gjør noe med styrefølelse og respons.
 
Resultatet har blitt at 508 GT er en bil som gir deg klare tilbakemeldinger når du går inn i svingen – det gjør at du i liten grad trenger å korrigere underveis.
 
En vanlig 508 har også god handling, vi skryter mye av den i Bil nummer 10 der den bryner seg på Volvo V70 og Ford Mondeo, men GTen er hakket skarpere.
 
Grepet foran er bra, og går du hardt på i svingen og slipper gassen, kan du få den til å logre lett med halen. Det minner litt om det beste fra 405 og 406.
 
Til tross for de sportslige kjøreegenskapene, kan du kjøre raskt uten at det blir ubehagelig for passasjerene.  En god europeisk miks av fransk og tysk.
 
Skvises med norsk avgiftssystem
Peugeot GT hadde vært en god match mot biler som Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie.
 
Den er større, stillegående og med god opplevd kvalitet. Riktignok er den ikke like førerfokusert som en 3-serie eller en A4 – men mer enn godt nok.
 
Problemet her hjemme blir at den er for dyr. Vår testbil kostet 620.400 kroner og da står nok ikke Peugeot på den blokka for så veldig mange.
 
Riktignok er utstyrspakken som følger med svært rikholdig, sånn at den som vurderer en av premiumbilene i samme prisklasse nok vil havne et godt stykke over når man er ferdig med å krysse i ekstrautstyrslistene.

Fakta Peugeot 508 GT 2,2 HDi

Motor:

4-sylindret turbodiesel 2179 ccm

Effekt:

150 kW (204 hk)  v/3500
450 Nm v/2000 o/min

Mål:

481,3 x185,3 x 148,7 cm L/B/H

Akselavstand:

281,7 cm

Bagasjerom:

560 liter

Egenvekt m/fører:

1745 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,4 sek.

Toppfart:

232 km/t

Snittforbruk:

0,59 l/mi

CO2-utslipp:

154 g/km

Pris:

kr 602.400

 
 
Konkurrenter: Volkswagen Passat, Opel Insignia og Volvo V70.
 
+ Kjører meget bra, fin kombinasjon mellom sportslighet og komfort.
- Blir for dyr, mer premium enn statusen til merket akkurat nå.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer