img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Fords nye designspråk
Ford avduket i går den bilen de skal overvelde Frankfurt med. EVOS heter den og skal vise oss Fords nye designspråk.

Det er en nydelig sports-coupe Ford har bygget for å vise hva de mener når de nå skal flytte seg et skritt vekk fra sitt Kinetic Design.
 
De fleste har nok hørt uttrykket, Ford har vært veldig flinke til å bruke det i markedsføringen sin. ”Men nå”, sa designsjef J. Mays, ”er det på tide å ta dette formspråket et skritt videre”.
 
Noen husker kanskje et Ford-konsept som het Iosis. (SE HER)
 
Det ble vist i Frankfurt for seks år siden, og det var da Kinetic Design-begrepet ble innført. Martin Smith het mannen bak det, han og et par sentrale medarbeidere var hentet fra Opel for å vekke opp Fords europeiske designavdeling som var i ferd med å falle i dyp søvn.
 
Suksessen var formidabel – og målbar.
 
For eksempel sier Ford at deres topplinje på utstyr, Titan, selger langt over det den skulle gjort, hvilket selvfølgelig er hyggelig for bunnlinjen, men også et eksempel på hvordan attraktiv design genererer omsetning.
 
Siden det var Martin Smith og hans folk som hadde ”oppfunnet” Kinetic design, var det de som ble bedt om å sette det nye globale formspråket ut i livet. EVOS er altså ikke et resultat av noe intern konkurranse mellom Fords åtte designstudio som er spredt rundt i verden. Men det nye formspråket skal være globalt, og Fords USA-designsjef,
 
Muray Callum, sto der og så at han visste veldig godt hva dette dreier seg om.
 
Spennende silhouetter, sterk teknisk grafikk og synbar ”premiumness” var noen av de begrepene J. Mays brukte for å fortelle hva ny Ford-design dreier seg om.
 
Men det viktigste, i hvert fall det mest iøynefallende, var kanskje at den nederste delen av Fords tradisjonelle to-delte front, nå er flyttet opp og står der forholdsvis alene.
 
Lutfinntaket lavt nede er blitt svært diskret. Men problemet med at de har tatt trapes-fasongen som tidligere lå under støtfangeren og flyttet den opp, er at Fordene nå begynner å få et snev – eller vel så det – av Aston Martin.
Eller kanskje det ikke er noe problem.
 
For dette grepet skal også være med på å øke bilens premium-følelse. ”Jo høyere og jo mer markert grill, jo stoltere står bilen..” sa J. Mays.
 
Sterkt aksentuerte hjulbuer, skikkelig skulderparti foran og over bakhjulene, smale, lekre frontlykter (for en lettelse etter at lysene foran har antatt helt utrolig størrelse mange steder) og ganske mye som skjer i hekkpartiet er noen av særpregene ved EVOS.
 
Og det som ser ut som en to-dørs fireseters coupe viser seg å ha store takhengslede dører – nesten hele bilsiden løfter seg for å åpne opp for det lekre interiøret.
 
Jeg husker jeg var litt imponert da Insignia introduserte et speedometer der bakgrunnsbelysningen gikk til rødt når man slo på sports-modus. Jeg er like imponert av fører-setet i denne nye Forden. Det er kledd i rødt skinn, mens resten av bilen er lys. Det gir uttrykket ”Hot seat” litt mening. (Små barn, små gleder!)
 
Det er ingen grunn til å gjengi de lange tiradene vi fikk om hvordan dette er en supersmart hybrid, med masse elkjørings-potensiale og et cloud-computing-system som gjør forholdet mellom bil og fører tettere enn noen gang.
 
Hvis det for eksempel kommer en SMS om at morgenmøtet på kontoret er utsatt, lar bilen deg sove en time til, og gir deg kanskje muligheten for å velge en annen og festligere vei til jobben.
 
En liten, krevende fjellvei for eksempel. Hvis bilen da merker at du begynner å nærme deg grensen for hva du kan yte som sjåfør, griper systemet inn og sørger for at det hele blir litt mer moderat.
 
Datadrømmer fra middelaldrende produktutviklere i bilbransjen imponerer ikke. Hvor lenge er det siden de lovte hos Hot Spots med WiFi i alle bilene? Ti år? Fem år? Det er ingen sak å drømme.
 
Men EVOS og formspråket er ingen drøm.
 
Ford-ledelsen lovte at vi skulle se de første signalene på hva som kommer til å skje, på en ny produksjonsmodell om bare fire måneder.   Spennende, for det er ikke tvil om at design er helt sentralt når det gjelder markedsandeler i dag (med unntak av det som gjelder hos Volkswagen).
 
Hvis du spør meg om jeg liker den nye konseptbilen fra Ford, må jeg be om at du gir meg noen dager til før jeg får bestemt meg.
 
Foreløpig er jeg imidlertid sikker på at jeg er en stor fan av EVOS, men da snakker jeg om en flokk ganske lydsterke og ganske hissige Mitsubishier.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer