img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Opel fremskyndet julaften
Jeg var så imponert av Opel. De skulle holde hemmeligheten hemmelig helt til Frankfurt åpnet – lovte de. Så mistet de plutselig motet.

Jeg hadde tenkt å skrive en beundrende hyllest til Opel. Mens alle de andre tyske bilfabrikkene pøste på med den ene lekkasjen etter den andre, mange uker før Frankfurt-utstillingen i det hele tatt hadde tenkt å åpne sine dører, nøyde Opel seg med å vise oss den ene av sine fire Frankfurt-nyheter.

Nemlig en reorganisert Insignia med en meget Norges-vennlig 1,4-liters motor. Jeg forsøkte å antyde at akkurat den nyheten var vel og bra, men i forhold til den nye Astra GTC Coupé, den nye Zafira og til og med den nye Combo, var vel kanskje dette i slappeste laget, og risikerte de ikke å bli overkjørt av alle de andre som ropte og skreik så høyt?

Ikke no’problem, fikk jeg beskjed om. For i tillegg til disse fire nyhetene hadde de en konseptbil som ville bli showets stjerne. Og den skulle de jommen klare å holde hemmelig helt til pressekonferansen den 13. september.

Fantastisk. Endelig en bilfabrikk som tar bilutstilling på alvor igjen. Som sparer konfekten til vi er der. Sånn at vi virkelig har noe å glede oss til.

Hadde jeg tenkt å skrive. Og så skulle jeg nevne at jeg liker Insignia, og ikke kan forstå hvorfor den ikke selger bedre, men med den ”nye” turboladede 1,4-liters Ecotec-motoren, som vi også finner i Astra, burde salget få et nytt skyv.

Fungerer
For her er prisen, takket være lavere CO2 og hk-avgifter, nede på 289.000 kroner – da blir det mye bil for pengene.

Og – hadde jeg tenkt å fortsette med – la det ikke være tvil om det. De 140 hestene og den flate dreiemomentkurven der taket ligger på 200 Nm, holder fint.

Vi var riktignok bare to om bord, men krevende veier utfordret bilen. Bare jeg hadde funnet ut av dette med effektive skiftepunkter begynte det å gå riktig så bra.

På-papiret bekrefter dette: litt over 200 km/t og snaue 11 til 100 er ikke dårlig. Måleverdiene sier også 0,59 l/mil og 139 g/km.

Og så hadde jeg tenkt å fortelle litt om at det hadde skjedd en del oppgraderinger, ny el-styring for eksempel, som også gir mange pluss i protokollen, og så skulle jeg gjort noen ord om 2 liters turbo 4x4 som har fått 30 hester mer og som går tilsvarende bedre.

Og så hadde jeg tenkt å avslutte med at nå er jeg virkelig spent på forundringspakken de skal åpne i Frankfurt.

En euro
Og det er jeg sånn sett fremdeles, men halve vitsen er jo borte nå som de har sluppet de første bilder og gitt oss noen detaljer om bilen.

By-commuter, men (heldigvis) adskillig mer spennende enn de glorifiserte Ola-bilene fra Audi og Volkswagen. Her er vi mye tettere oppi BMWs i-type design. Radikalt nok til å vise at hele opplegget er radikalt.

De kaller den En-Euro bilen av åpenbare årsaker. Dette er en ren batteridrevet sak som skal tilby bytransport for en pris lik € 1/100 km.

Det skal bli spennende å se hvordan de er kommet frem til dette, kanskje de er såpass radikale at de også kan presentere oss for en ISO 14040 – en Life Cycle Assessment analyse for hele bilen. 

(Utrolig at slikt ikke ennå er blitt et forbrukerkrav, så hadde vi sluppet all miljø-mumbo-jumbo om bærekraft og miljø).

Det eneste vi vet foreløpig er at den er passe speisa, at den veier en tredel av hva en moderne småbil veier (og hvor mye er egentlig det?) Videre at den er en to-seter, at den krever en tidel av den energien en (nok en gang) moderne småbil krever.

Og at den har en toppfart på 120. Men det kan imidlertid begrenses til 45 km/t – det betyr at også ungene, hvis de har fylt 16, kan kjøre den.

Fremdeles mye jeg er spent på – men det er bare å slå fast: mesteparten av godteposen er nå tømt ut.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer