Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bare fire og et halvt år etter at første generasjon Hyundai i30 hadde sin publikumspremiere i Genéve våren 2007, er det nå klart for neste kapittel. Det er Hyundais tekniske senter i Rüsselsheim som står bak utviklingen av nykommeren som kommer på markedet som femdørs kombikupé i løpet av første kvartal neste år. Produksjonen skjer ved Hyundais fabrikk i Tsjekkia. Det er all grunn til å anta at Hyundai i30 og Kia Ceed vil fortsette som tvillinger slik som i dag. Ceed skal også komme i ny utgave i løpet av 2012, og den vil nok være basert på de samme spesifikasjoner som den nye i30. Flytende skulptur Akselavstanden er beholdt uforandret på 265 cm, mens utvendig lengde er strukket med 2 cm. Med et volum på 378 liter er bagasjerommet 38 liter større enn på forgjengeren. Bredt motorprogram De tre bensinmotorene har ytelser på 100, 120 og 135 hk. Førstnevnte med motorvolum på 1,4 liter, mens de to største begge er basert på 1,6 liter. Hyundai forventer en splitt på 50/50 mellom diesel og bensin på europeisk basis. I såkalte Blue Drive-utgave, med blant annet start/stopp-system og dekk med lav rullemotstand, viser dieselmotoren med 128 hester et CO2-utslipp på meget respektable 100 g/km.
|