img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Oppfrisket med forhjulsdrift
NETTKJØRT: Da Volkswagen Tiguan kom i ny drakt i sommer, sto en ren 2WD-versjon på programmet. Dermed matcher den konkurrentene på pris – men er den en SUV?

De forhjulsdrevne versjonene av Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai lokker mange kunder, ikke minst fordi 2WD-versjonene er kombinert med beskjedne motorer som sørger for å holde prisen nede.

Med lanseringen av den ansiktsløftede Tiguan nå i sommer har Volkswagen-importør Harald A. Møller gjort det samme.

Vi forstår hvorfor de gjør det – med 110 hester blir denne versjonen 100.000 kroner billigere enn rimeligste 4Motion-versjon som har 140 hester. Likevel synes vi at en SUV – Sport Utility Vehicle – skal kunne trekke på alle fire.

Sagt på en annen måte, dette gjør det ikke lettere å definere hva som er en SUV.

Obligatorisk kirurgi
På ”nye” Tiguan finner vi de obligatoriske nye detaljene som følger en ansiktsløftning – grill, frontlykter og baklykter. Nykommerens øvrige nyheter i form av elektroniske støttesystemer er i alt vesentlig bare tilgjengelig på 4Motion-utgaven.

Blant slike førerassistansesystemer finner vi kamerabasert Lane Assist som sørger for å lede bilen tilbake dit den kom fra hvis du er i ferd med å passere en heltrukken linje. Dessuten finnes adaptivt chassis, hvor du kan velge mellom tre ulike dempersettinger.

En annen fiks detalj er trøtthetsvarsling. Slike systemer, som vi tidligere har sett hos Mercedes og Volvo, sørger for å varsle sjåføren med visuelt og akustisk signal når kjørestilen tyder på at det er på tide å ta en pause.

Trend & Fun
Det er ikke lett å holde tunga rett i munnen når det gjelder utstyrsbetegnelser på Tiguan. Tidligere fantes Trend & Fun og Sport & Style, som begge takler en angrepsvinkel mot terrenget på 18 grader, mens den mer offroad-tilpassede Track & Field har en annen utforming på nedre del av fronten slik at den klarer 28 graders vinkel.

De to førstnevnte fortsetter på nykommeren, mens den helt nye betegnelsen Track & Style nå er navnet på versjonen du må ha hvis du fra tid til annen har behov for å forsere røffere terreng enn en hyttevei – men som altså ikke lar seg kombinere med ren 2WD.

Denne versjonen har blant annet kompass i kjørecomputeren i tillegg til et eget offroad-program med bakkestartassistanse, nedstigningskontroll og ABS-plus.

Standardutstyret på vår prøvebil omfatter blant annet lengdejusterbart baksete, cruise control og kjørecomputer, mens vi blant ekstrautstyret finner adaptive bi-xenonlykter med LED kjørelys.

Forutsigbar kjøring
Bortsett fra de helt nødvendige endringer som følge av at 4Motion-systemet er borte, er chassiset ellers i alt vesentlig uforandret. Også bakkeklaringen på 20 cm er uendret, og er altså 6-7 cm større enn på en vanlig stasjonsvogn.

Ved kjøring på vanlige asfaltveier oppfører Tiguan seg forutsigbart, trygt og greit – men den gir oss ikke akkurat noen dynamisk utfordring. Vi synes for eksempel at Ford Kuga byr på større kjøreopplevelse, blant annet har Kuga bedre styring.

Med en startpris på 287.000 kroner på 2WD-versjonen er det ingen tvil om at Tiguan vil appellere til kundene i en slik grad at den vil by ASX og Qashqai på seriøs konkurranse.

 

FAKTA Volkswagen Tiguan Trend & Fun 2.0/110

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

81 kW (110 hk) v/2750 o/min.
280 Nm v/1750-2750 o/min.

Mål:

443 x 181 x 170 cm (L/B/H)

Akselavstand:

260,5 cm

Bagasjevolum:

470 liter

Egenvekt m/fører:

1543 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

175 km/t

Snittforbruk:

0,53 l/mil

CO2-utslipp:

139 g/km

Pris fra:

kr 287.010

Pris som prøvekjørt:

kr 332.560

 

Konkurrenter: Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Toyota RAV4 med flere.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer