Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Når det doble sandwichgulvet nå er en saga blott, er bilens utvendige høyde blitt 5 cm lavere. Det har gitt sitt bidrag til at bilens luftmotstand er blant de laveste i klassen. Viktigere i praksis er det at sittehøyden over bakken er redusert med ca 8,5 cm, og det betyr at du i større grad setter deg inn i bilen enn opp i bilen. Interiøret fremstår med god kvalitetsfølelse. Det er mange knapper og brytere å gjøre seg kjent med, med så snart dette er gjort med noen kjappe øyekast og ivrige klåfingre, har vi utmerket oversikt over både de ulike funksjoner og over trafikken rundt oss. Fleksibelt lasterom Bakseteryggen er delt 40/60, og vinkelen på ryggen kan justeres. I såkalt cargo-posisjon er det plass til en standard vaskemaskin i bakrommet. Bagasjevolumet er tilsynelatende blitt noe mindre enn før, men hvis du velger det såkalte Easy-Vario-Plus-systemet som er ekstrautstyr til 6300 kroner, får du et meget fleksibelt setearrangement med tilhørende muligheter for å frakte gjenstander av ulik størrelse. Baksetet kan skyves inntil 14 cm i lengderetning, noe som øker bagasjevolumet fra 486 til 666 liter. Samtidig kan ryggen på høyre forsete foldes fremover så det ligger flatt på sitteputa, og dermed har du en lastelengde på 2,6 meter. Motorprogrammet består av to bensin- og to dieselmotorer, alle med direkteinnsprøyting og turbo, og alle med ”etternavnet” BlueEfficiency. Ikke overraskende er alle motorene sterkere enn tilsvarende forgjengere, og har lavere forbruk. Manuell eller DCT Begge bensinmotorene har 1,6-liters volum og yter henholdsvis 122 og 156 hester, mens dieselavdelingen byr på 1,8-liters volum med 109 og 136 hester. Størst reduksjon kan den minste dieselmotoren, 180 CDI, vise til. Et forbruk på 0,44 liter pr mil med automatgir, med tilhørende CO2-utslipp på 114 g/km, betyr en nedgang fra forgjengeren på 21 prosent. Alle fire motorene kan kombineres med automatgir, eller mer presist med dobbelclutchkasse, men disse utgavene er ikke klare for norske kunder før i januar/februar. Dobbelclutchkassen, som hos Mercedes-Benz har fått navnet 7G-DCT, Dual Clutch Transmission, får sin premiere her i B-Klasse, men er ikke klar for norske kunder før i januar/februar. Det betyr at alle fire motorvarianter er kombinert med sekstrinns manuell girkasse når nykommeren er klar til markedsintroduksjon i november. Dobbelclutchkassene er modifiserte manuelle girkasser, ikke vanlige automatkasser, og derfor ligger forbruket på omtrent samme nivå som med manuell girkasse. DCT-kassen koster ca 23.000 kroner i kombinasjon med bensinmotorene, og ca 26.000 på de to dieselmotorene. Kjører bedre Under vårt første møte med bilen på meget varierte veier i Østerrike fikk vi erfare at ny bakaksel, ny styring, modifisert hjuloppheng og oppgradert ESP-system innebærer at nye B-Klasse har fått et skikkelig løft i kjøreegenskaper – uten at det har gått ut over komforten. Konsernets ferskeste ESP-utvikling, som internt kalles ESP 9, er også tatt I bruk I B-Klasse. Dette inkluderer blant annet ”Torque Vectoring Brake” som reduserer tendensen til overstyring ved rask kurvekjøring. Den mekaniske styringen med elektrisk servomotor er modifisert samtidig som ”Direct-Steer” er tilgjengelig sammen med Sportspakke. Her kombineres variabel styreutveksling med signaler fra ESP-systemet. Resultatet er merkbart mer direkte styring, og dermed blir håndteringen mer kontant. Elektroniske krykker Det elektriske styresystemet kan knyttes sammen med forskjellige styreassistansefunksjoner som blir aktivert av ESP-enheten. Dette gjelder for eksempel at systemet griper inn og styrer kontra ved overstyring, og at styringen korrigeres automatisk under bremsing på veidekke med varierende friksjon. Systemet kompenserer også for kursavvik som skyldes sidevind eller skjøter i asfalten. Når det kommer til aktiv sikkerhet, nyter B-Klasse godt av erfaringer fra større og dyrere Mercedes-modeller. Her finner vi for eksempel den såkalte Collision Prevention Assist som standard. Dette radarbaserte systemet sørger for adaptiv bremsehjelp ved fare for kollisjon med forankjørende bil. Til standardutstyret hører også Attention Assist, et system som gir visuell og akustisk varsling om at sjåføren bør ta seg en kaffepause. 17. november er den klar for Norge. FAKTA Mercedes-Benz B180 CDI Blue Efficiency
Konkurrenter: Godt utstyrte Volkswagen Golf Plus og andre kompaktbiler.
|