img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
123 bilder i galleri
Brutal amerikaner
FØRSTEINNTRYKKET: Glem at stasjonsvogn er kjedelig! Velkommen 565 hestekrefter, 750 Newtonmeter og drift på bakhjulene. BilNorge.no har kjørt Cadillac CTS-V.

Amerikanske stasjonsvogner har tradisjonelt vært like store som en middels studenthybel og med kjøreegenskaper som Kiel-fergen.
 
Dette er noe helt annet.
 
CTS-V er i seg selv ikke nytt. Det jeg har satt meg inn i er andre generasjon av det amerikanske alternativet til BMW M5 og Audi RS6..
 
Frem til nå har det da også eksistert en CTS-V Coupe, og strengt tatt er stasjonsvogna bare en større, mer praktisk variant bygget på samme plattformen.
 
Superpraktisk er den jo ikke sammenlignet med biler som Mondeo eller Passat, men så er da heller ikke målgruppen akkurat den samme.
 
Ekstrem
Det mest overraskende med CTS-V er ikke karosseriformen – det er ute på veien den knuser samtlige fordommer mot amerikanske stasjonsvogner.
 
De 565 hestekreftene blir dyttet ut av en 6,2-liters V8-motor ved hjelp av en kompressor fra Eaton. Den leverer friske 1,9 liter luft per omdreining.
 
Ved hjelp av en knapp som sitter på rattet, enkelt tilgjengelig med venstre tommel, trykker jeg to ganger og setter stabilitetskontroll og traction i «Competive mode» før jeg gir gass.
 
Resultatet er oppsiktsvekkende. To sorte striper legges pent på plass på tysk asfalt, mens jeg trykkes bakover i Recaro-setene på vei oppover mot 100 kilometer i timen.
 
Sprinten tar ganske nøyaktig 4,1 sekund – det er like raskt som en Audi R8 med V8er eller en Porsche 911 GT3.
Opp til 200 kilometer i timen tar det 13,4 sekunder – og det hele stopper ikke før du når 306 kilometer i timen – vel å merke om du har valgt en med manuell girkasse.
 
Det finnes også en Hydra-Matic automatkasse, helt grei – men den yter ikke denne bilen rettferdighet.
 
Dramatisk.
Fra A-stolpen og fremover er alle de ulike V-Seriene like. Kult – for dette er en bil som er tøff i trynet.
 
Kombinasjonen med den rette tøffe fronten, og de kompletterende linjene bakover gjør at Cadillac virkelig står frem på europeiske veier.
 
Selv ikke kinesere ville bygget noe som var så ekstremt.
 
Sammenlignet med bilen den bygger på, CTS Sport Wagon er den råere i alle visuelle detaljer.
 
Tre tommers eksosrør, fete 19-tommers felger med Michelin Pilot Sport PS2 på 255/40ZR19 (foran) og 265/35ZR19 (bak).
 
Den åpne designen på felgene gjør at du også får øye på bremseskivene fra Brembo som er på 15 tommer – og jeg lover at det stopper når du trår pedalen i bunnen.
 
Mest for to
Tøft har det også blitt innvendig. Recaro-setene er et must, der du også kan justere sidestøtte både i rygg og sittepute – de sørger for svært god støtte.

Jeg kunne kanskje tenkt meg å komme enda litt lenger ned, men det er godkjent. Bakseteplassen er bra for småvoksne og barn.
 
Soltaket gjør at hodehøyden ble litt ekstra lav på våre testbiler.
 
Størrelsemessig når det kommer til plass er den nok mer på høyde med en 3-serie enn en 5-serie, men jeg tror ikke det er sentralt for den som velger å kjøpe en bil som denne.
 
Amerikanske biler har ofte fått mye kjeft for hardplast og dårlig interiørkvalitet. Selv om det er litt opp til det råeste fra Audi, BMW og Mercedes, er slett ikke Cadillac dårlige.
 
Det er det desidert beste interiøret jeg har opplevd i noen amerikansk bil, det oppleves absolutt som du sitter i en premiumbil.
 
Dønn stiv.
Etter å ha klaget gjennom 40 år at amerikanske biler er for myke, er det nesten på tide å lure på om de har gått for langt.
 
For dette er en seriøst stivt oppsatt bil. Likevel gjort på en måte som ikke gjør at du må ha nyrebelte for å kjøre.
 
Slå magnetic ride-systemet i Tour, og det blir mykere, men langt unna alle fordommer og forventninger.
 
Magnet ride er for øvrig utviklet av Delphi for Cadillac, og senere solgt både til Audi og Ferrari.
 
Styrefølelsen står helt i stil med resten av oppsettet på CTS-V. Svært presist, godt vektet og bortimot helt perfekt rundt midtpunktet. Det er vanskelig å sette noen kritisk finger på denne delen av utviklingen.
 
Litt kritisk er det likevel at idet vi passerer 250 kilometer i timen, begynner det å lekke luft inn gjennom soltaket som rett og slett ikke tåler lufttrykket.
 
Ifølge Cadillac var det førseriebiler vi kjørte, og man jobbet med en løsning for å fikse det.
 
Flat pedal.
Svært fornøyd konstaterer jeg at autobahn sør for Berlin er greit ryddet, og bestemmer meg for å se om Cadillac har overdrevet skrytet av hvor rask denne bilen er.
 
Vi har allerede vært innom 0-100 og 0-200, men det er nesten enda mer spektakulært å kjenne hvordan bilen setter seg når du legger inn femte gir i 200 kilometer i timen og gir gass.
 
Fra 220 og opp til 270 går det helt uanstrengt, så krever det litt mer å krype de siste kilometerne til fornuften tar overhånd og den digitale fartsvisningen akkurat tipper 295.
 
Sånn sett har jeg ingen tvil om at den også ville tatt de siste 11 kilometerne opp til 306 som vi ble lovet.
 
Det å sette seg i denne bilen hjemme med norske fartsgrenser er helt på høyde med å trekke «Gå direkte i fengsel» i Monopol.
 
Bånn gass er selvsagt ikke bare et spørsmål om krefter, selv om du faktisk har et G-meter som en del av instrumenteringen. Lyden er også herlig sammensatt.
 
Drønningen fra eksosen i kombinasjon med hylingen fra kompressoren som øker i takt med turtallet, er så attraktiv at jeg tar meg selv i å gi gass bare for å nyte denne lydkomposisjonen.
 
Likevel blir det ikke støyende slitsomt når man kjører i marsjfart.
 
Hvem kjøper en?
Det blir ikke smekkfullt av disse bilene i Norge. Faktisk har man ikke en gang en importør, men administrerende direktør for den europeiske importøren var ganske sikker på at man hadde en forhandler, han kunne bare ikke huske hva han het…
 
Prisbildet indikerer vel også at dette ikke blir direkte billig.
 
Rundt 800.000 kroner pluss avgifter – som ikke blir helt lite når vi merker oss et utslipp på 370 gram CO2 per kilometer med manuell kasse…
 
Selv bidro jeg til å legge igjen en del kilo, så om skogdøden tiltar igjen med det første, får jeg heller vurdere å reise ned på et større nyplantingsprosjekt…
 
Så lenge jeg får en CTS-V å kjøre med. Det er jo så praktisk med stasjonsvogn når man driver i skogen…

Fakta: Cadillac CTS-V Sport Wagon manuell
Motor: Kompressormatet V8 - 6162 ccm
Effekt: 415 kW (564 hk) v/6100 o/min -  747 Nm v/3800o/min.
LxBxH: 485,9 x 184,2 x 150,2 cm.
Akselavstand: 288 cm.
Egenvekt m/fører: 2040 kg.
Bagasjerom: - liter (VDA).
0-100 km/t: 4,1 sek.
Toppfart: 306 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 1,57 l/mil.
CO2: 370 g/km.
Pris: Ikke klar – men rundt 800.000 pluss avgifter.

Konkurrenter: Mercedes C63 AMG, BMW M5, Audi RS6

+
Monstermotor i en kjøremaskin du ikke ville tro kom fra Cadillac.
-
Litt bak sine tyske statuskonkurrenter på interiørkvaliteten.
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer