Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Etter DS3 og DS4 er det snart klart for DS5. I motsetning til de to første, som er basert på C3 og C4, er ikke DS5 basert på C5. Slektskapet ligger nærmere C4 Picasso som den deler akselavstand med. Nykommeren har for eksempel 9 cm kortere akselavstand og er 25 cm kortere utvendig enn C5 sedan. Allerede nå har vi kjørt nykommeren på franske veier, både med 200 hesters bensinmotor og med Hybrid4-systemet. Sistnevnte er helt identisk med hva vi tidligere har stiftet bekjentskap med i Peugeot 3008, og består av en 163 hesters dieselmotor som driver forhjulene og en synkron permanentmagnet-motor som driver bakhjulene. Motorprogrammet ved lanseringen til våren vil bestå av en 110 hk dieselmotor kombinert med EMG-girkasse, en 163 hk dieselmotor med enten automat eller manuell girkasse, samt to 1,6-liters bensinmotorer med henholdsvis 155 og 200 hk. Hybridsystemet vil være klart for levering i løpet av sommeren. Design-fyrverkeri Citroën DS5 er en bil det ikke er lett å bli klok på. På den ene siden har designerne boltret seg med nær sagt alt som finnes av former, linjer og buer – og det gjelder i vel så stor grad i interiøret som i eksteriøret. Samtidig preges førermiljøet med dashbord og midtkonsoll av en rekke ulike materialer og overflater, samtidig som noen av knappene og bryterne er plassert på helt andre steder enn du er vant med. For eksempel finner du et titall knapper i taket, blant annet for å styre head-up-displayet og gardinene som dekker de tre takvinduene. Alt i alt får vi et inntrykk av at form har gått foran funksjon. Førermiljøet er ikke spesielt oversiktlig, men den frekke og dristige blandingen av designelementer og ulike materialer er så uvanlig at det er vanskelig å la være å applaudere. I baksetet passer både benplass og takhøyde best for personer under 175 cm, mens delt bakseterygg sørger for god fleksibilitet i lasteavdelingen. Stivt chassis Kjøregenskapene gir også signaler i ulike retninger. Kjøringen preges av et uvanlig stivt oppsett på chassiset. Dårlig underlag, som for eksempel rufsete asfalt, er ikke denne bilens beste venn. Likevel kan vi ikke si at bilen er utpreget sportslig å kjøre, for styringen følger ikke opp med like sportslige tendenser som hjuloppheng og fjæring. Prisene er ikke klare før i april, og hos Citroën Norge vil man ikke antyde hvor de vil ligge. En pekepinn er det at prisen i Frankrike ligger ca 1300 Euro høyere enn for DS4. Med norske avgifter kan vi gjette og håpe at prisene på DS5 vil starte et sted i underkant av 300.000 kroner..
Konkurrenter: Ikke lett å plassere.
|