img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Evoque – liten bil med en stor oppgave
- Style is the answer to everything, sa Charles Bukowski. Har Range Rover Evoque mer å by på enn et beintøft utseende?

Det er bare å se på Range Rover Evoque for å forstå hva som gjør at folk følger etter bilen for å se nærmere på den.

Bilen startet som konseptbil på Detroit-utstillingen i 2008 som Land Rover LRX – og var Gerry McGoverns første statement som merkets nye stil.

Kombinasjonen av en høy skulderlinje og det nærmest kileformede uttrykket som taket skaper, gjør at Evoque har blitt utrolig lik konspeptbilen.

Litt som sin tidligere landsmann, Mini, har Evoque tatt med seg muligheten for ulike farger på taket og en uendelig liste av personlige valgmuligheter.

I likhet med konseptet, er også produksjonsutgaven av Evoque bygget på LR2-plattformen som også er basis for Land Rover Freelander.

Evoque er imidlertid både kortere, lavere og bredere.

Range Rover tar steget inn i et viktig og voksende segment for den som vil ha SUVens fordeler i en mer politisk korrekt, kompakt utførelse.

Kompakt for fire
Til tross for at taklinjen skulle indikere det motsatte – det er brukbar høyde, også for voksne bak i Evoque.

Utfordringen, som for de fleste bilene i denne klassen, er beinplassen i baksetet. Den gjør det helt greit å ha med unger, men om de skal være voksne krever det litt tilpasning fra de som sitter foran.

Bagasjeplassen på 420 liter er heller ikke dårlig, om man sammenligner med bilene den skal konkurrere mot. Det blir nødvendigvis en høy lasteterskel på en bil som denne, og når man da i tillegg skal ha et gulv som flukter med terskelen, spiser det plass.

Vår testbil er også utstyrt med reservehjul, og selv om det er et nødhjul, tar det naturlig nok en del plass under bagasjeromsgulvet.

En touch av Jaguar
På plass bak rattet blir jeg umiddelbart imponert over blandingen av premiumfølelse og robusthet.

Selve dashbordet er dekket av et matt og mykt materiale med tydelige sømmer. Byggekvaliteten har stadig gått oppover for både Jaguar, Range Rover og Land Rover – som alle eies av indiske Tata.

Overganger mellom deler, enten det er på dashbordet eller langs midtkonsollen, virker godt tilpasset.

Evouque har fått girskifthjulet som først kom i Jaguar XF. Det stiger opp fra midtkonsollen, og gir fortsatt en kul effekt.

Instrumentering og brytere føles bra, og er lette å finne frem i.

Den store berøringsskjermen krever litt tilvenning for å finne frem til ting – trolig vil du forholdsvis raskt gå over til å bruke knappene på multifunksjonsrattet til å betjene lyd og radiokanaler.

Det er lett å finne en bra sittestilling, for de lengste av oss kunne det vært fint med en mulighet til å justere lårstøtten i forkant, men jevnt over sitter du svært godt i Evoque.

SUPERSPORT FRA JAGUAR - LES OM XKR-S

Multifunksjonsverktøy
Evoque er utstyrt med Haldex 4 i kombinasjon med et underlagsprogram som vi kjenner igjen fra de andre bilene i familien.

I praksis blir det nok mest en gimmick for de fleste eierne. I praksis er det trolig to eller tre av innstillingene som kommer til å bli brukt.

I tillegg til normalprogrammet kommer du ganske sikkert til å sette den i motorveiinnstiling. Det gjør Evoque stumpere og litt mer egnet for svingete kjøring.

For norske kjøpere blir sikkert programmet for snø/grus også brukt om det ikke skulle være helt brøytet opp til hyttedøra.

Leirespor og sand er kanskje ikke like nyttig, men bidrar definitivt til understreke at dette, i større grad enn noen av konkurrentene, er en bil som faktisk har kapasitet også utenfor asfalten.

Ute på veien er Evoque komfortabel og velkjørende så lenge du holder deg innenfor normal kjøring.

Går du imidlertid opp mot grensene, krenger den mer enn hva du først forventer ut fra den kompakte følelsen du har mellom hendene.

Vi skal teste Evoque mot BMW X1 og Audi Q3 i Bil 1 2012 som er ute i midten av desember. Da får vi trolig et betydelig bedre inntrykk av forskjellen mellom Evoque og de to tyske.

Sterk
Vår testutgave hadde den største versjonen av 2,2-litersdieselen. Det betyr 190 hestekrefter og 420 Newtonmeter.

Det finnes også en nedtunet versjon med 150 hestekrefter – noe du sparer rundt 75.000 kroner på.

I kombinasjon med sekstrinnskassa som vi også har hilst på i XF med samme motor, girer den mykt.

Med det tøffe trynet Evoque setter opp, er det greit at ytelsene står i forhold.

0-100 går unna på 9,6 sekunder – ikke superraskt, men tilstrekkelig.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV JAGUAR XF MED SAMME MOTOR

Kostbart
Det koster å se tøff ut. I tillegg har alltid dette segmentet vært kostbart i forhold til hvor mye du får igjen i form av plass.

Innstegsmodellen av Evoque har 150-hesters dieselmotor, bare trekk på forhjulene og manuell kasse. Da kryper du under en halv million, nærmere bestemt 449.900 kroner. Vil du ha firehjulstrekk og automat – stiger prisen med rundt 100 000 kroner.

Med sine terrengegenskaper fortjener denne bilen virkelig firehjulstrekk. Kjører du deg fast med en bil som ser ut som den kan kjøre Paris – Dakar – kommer du til å se usedvanlig tåpelig ut.

Evoque finnes også i en såkalt coupe-versjon. Da har den tre dører, og fremstår som enda mer sportslig.

For den som absolutt ikke vil ha diesel, finnes det også en bensinmotor – men få kommer nok til å gå for denne i Norge.

Vår testbil med 190 hester, automat og firehjulstrekk starter på kr 624.900.

Men utstyr koster – også hos Range Rover – selv om du har i større grad enn hos de tyske konkurrentene kjøper pakker.

Testbilen hadde utstyrsnivå Dynamic – med enkelte tillegg – og koster da friske 886.400 kroner.

Velger du Evoque, kommer du definitivt til å være den tøffeste i hyttefeltet denne vinteren. For mange er det verdt pengene.

Range Rover Evoque
Motor:
4-syl. diesel, 2179 ccm
Effekt:
140 Kw (190 hk) v/3500 o/min.
420 Nm v/1750 o/min.
Mål:
435 x 190 x 160 cm (L/B/H)
Akselavstand:
256 cm
Bagasjevolum:
420 liter
Egenvekt u/fører:
1685 kg
Aks. 0-100 km/t:
9,6 sek.
Toppfart:
190 km/t
Forbruk blandet kjøring:
0,65 l/mil
CO2-utslipp:
174 g/km
Pris:
Fra kr 624.900
Pris testbil:
kr 888.500

Konkurrenter: BMW X1 og X3, Audi Q3 og Q5 samt Volvo XC90.

+ Fantastisk utseende, mengder av kompakt luksusfølelse, fremkommelighet
- Koster mye penger, kjører ikke like tøff på veien som utseendet tilsier

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer