Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er bare å se på Range Rover Evoque for å forstå hva som gjør at folk følger etter bilen for å se nærmere på den. Bilen startet som konseptbil på Detroit-utstillingen i 2008 som Land Rover LRX – og var Gerry McGoverns første statement som merkets nye stil. Kombinasjonen av en høy skulderlinje og det nærmest kileformede uttrykket som taket skaper, gjør at Evoque har blitt utrolig lik konspeptbilen. Litt som sin tidligere landsmann, Mini, har Evoque tatt med seg muligheten for ulike farger på taket og en uendelig liste av personlige valgmuligheter. I likhet med konseptet, er også produksjonsutgaven av Evoque bygget på LR2-plattformen som også er basis for Land Rover Freelander. Evoque er imidlertid både kortere, lavere og bredere. Range Rover tar steget inn i et viktig og voksende segment for den som vil ha SUVens fordeler i en mer politisk korrekt, kompakt utførelse. Kompakt for fire Utfordringen, som for de fleste bilene i denne klassen, er beinplassen i baksetet. Den gjør det helt greit å ha med unger, men om de skal være voksne krever det litt tilpasning fra de som sitter foran. Bagasjeplassen på 420 liter er heller ikke dårlig, om man sammenligner med bilene den skal konkurrere mot. Det blir nødvendigvis en høy lasteterskel på en bil som denne, og når man da i tillegg skal ha et gulv som flukter med terskelen, spiser det plass. Vår testbil er også utstyrt med reservehjul, og selv om det er et nødhjul, tar det naturlig nok en del plass under bagasjeromsgulvet. En touch av Jaguar Selve dashbordet er dekket av et matt og mykt materiale med tydelige sømmer. Byggekvaliteten har stadig gått oppover for både Jaguar, Range Rover og Land Rover – som alle eies av indiske Tata. Overganger mellom deler, enten det er på dashbordet eller langs midtkonsollen, virker godt tilpasset. Evouque har fått girskifthjulet som først kom i Jaguar XF. Det stiger opp fra midtkonsollen, og gir fortsatt en kul effekt. Instrumentering og brytere føles bra, og er lette å finne frem i. Den store berøringsskjermen krever litt tilvenning for å finne frem til ting – trolig vil du forholdsvis raskt gå over til å bruke knappene på multifunksjonsrattet til å betjene lyd og radiokanaler. Det er lett å finne en bra sittestilling, for de lengste av oss kunne det vært fint med en mulighet til å justere lårstøtten i forkant, men jevnt over sitter du svært godt i Evoque. SUPERSPORT FRA JAGUAR - LES OM XKR-S Multifunksjonsverktøy I praksis blir det nok mest en gimmick for de fleste eierne. I praksis er det trolig to eller tre av innstillingene som kommer til å bli brukt. I tillegg til normalprogrammet kommer du ganske sikkert til å sette den i motorveiinnstiling. Det gjør Evoque stumpere og litt mer egnet for svingete kjøring. For norske kjøpere blir sikkert programmet for snø/grus også brukt om det ikke skulle være helt brøytet opp til hyttedøra. Leirespor og sand er kanskje ikke like nyttig, men bidrar definitivt til understreke at dette, i større grad enn noen av konkurrentene, er en bil som faktisk har kapasitet også utenfor asfalten. Ute på veien er Evoque komfortabel og velkjørende så lenge du holder deg innenfor normal kjøring. Går du imidlertid opp mot grensene, krenger den mer enn hva du først forventer ut fra den kompakte følelsen du har mellom hendene. Vi skal teste Evoque mot BMW X1 og Audi Q3 i Bil 1 2012 som er ute i midten av desember. Da får vi trolig et betydelig bedre inntrykk av forskjellen mellom Evoque og de to tyske. Sterk Det finnes også en nedtunet versjon med 150 hestekrefter – noe du sparer rundt 75.000 kroner på. I kombinasjon med sekstrinnskassa som vi også har hilst på i XF med samme motor, girer den mykt. Med det tøffe trynet Evoque setter opp, er det greit at ytelsene står i forhold. 0-100 går unna på 9,6 sekunder – ikke superraskt, men tilstrekkelig. LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV JAGUAR XF MED SAMME MOTOR Kostbart Innstegsmodellen av Evoque har 150-hesters dieselmotor, bare trekk på forhjulene og manuell kasse. Da kryper du under en halv million, nærmere bestemt 449.900 kroner. Vil du ha firehjulstrekk og automat – stiger prisen med rundt 100 000 kroner. Med sine terrengegenskaper fortjener denne bilen virkelig firehjulstrekk. Kjører du deg fast med en bil som ser ut som den kan kjøre Paris – Dakar – kommer du til å se usedvanlig tåpelig ut. Evoque finnes også i en såkalt coupe-versjon. Da har den tre dører, og fremstår som enda mer sportslig. For den som absolutt ikke vil ha diesel, finnes det også en bensinmotor – men få kommer nok til å gå for denne i Norge. Vår testbil med 190 hester, automat og firehjulstrekk starter på kr 624.900. Men utstyr koster – også hos Range Rover – selv om du har i større grad enn hos de tyske konkurrentene kjøper pakker. Testbilen hadde utstyrsnivå Dynamic – med enkelte tillegg – og koster da friske 886.400 kroner. Velger du Evoque, kommer du definitivt til å være den tøffeste i hyttefeltet denne vinteren. For mange er det verdt pengene.
Konkurrenter: BMW X1 og X3, Audi Q3 og Q5 samt Volvo XC90. + Fantastisk utseende, mengder av kompakt luksusfølelse, fremkommelighet
|