Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er to-tre år siden Honda Civic kunne leveres med dieselmotor her hjemme. I denne tiden er det derfor mange kunder som har satt Civic på sidelinjen når de skulle velge ny bil i kompaktsegmentet, den såkalte Golf-klassen. Med den nye Civic står altså diesel igjen på plakaten, noe som betyr flere potensielle kunder, og importørens målsetning er å selge 1200 biler i 2012. Tre motorvalg Minste bensinmotor, 1,4-liter med 100 hester, koster fra 226.000 kroner, mens den sterkere 1,8-literen med 142 hester koster fra 276.000 kroner. Hvis du vil ha automatgir er sistnevnte bensinmotor eneste alternativ, og da starter prisene på 296.000 kroner. Det vil komme en mindre dieselmotor i løpet av 2012. Nærmere spesifikasjoner vil ikke Honda røpe ennå, men regn med at den vil ha en ytelse i området pluss/minus 110 hk, noe som betyr gunstigere avgifter når det gjelder så vel vekt og ytelse som CO2. Samme størrelse Bilens design minner om sin forgjenger, men bilens aerodynamikk har blitt forbedret som et ledd i arbeidet med å senke forbruket – nærmere bestemt 12,6 prosent bedre aerodynamikk, sier ingeniørene hos Honda. Mye av det futuristiske preget er beholdt i interiøret. Øverst på instrumentpanelet, rett under frontruta, ligger det digitale speedometeret. Du behøver altså ikke senke blikket mye fra trafikken for å holde øye med egen hastighet. Under speedometeret ligger en samling av tre instrumentklokker som viser temperatur, turtall og drivstoffmengde. Til høyre for instrumentene finner vi en informasjonsskjerm som blant annet inneholder kjørecomputeren. Alt dette er meget oversiktlig og lett å lese. Bakseteløsningen er den samme som finnes i Honda Jazz. I tillegg til at seteryggen kan legges ned 40/60, kan sitteputa vippes opp i stående stilling slik at det blir plass til å frakte større gjenstander i stående stilling, for eksempel en yuccapalme. Komfort fremfor sport Hondas ingeniører har klart å skape en god balanse mellom komfort og dynamikk, men vi vil nok påstå at kjøreegenskapene isolert sett var vel så skarpe hos forgjengeren. Oppsettet på hjuloppheng og fjæring/demping er i mykeste laget når vi lar oss friste til frisk kjøring på svingete veier. Samtidig klarer ikke Civic å oppvise samme fine styrefølelse som de beste i klassen, med Ford Focus i spissen, kan vise til. På laveste utstyrsnivå, som heter Comfort, hører bakkestartassistent, 16-tommers alufelger, rattkontroll for lyd, automatisk klimastyring og LED-lykter med til standardoppsettet. På øverste nivå, Executive, finner vi også blant annet p-sensorer foran og bak, panorama-glasstak, skinnseter og elektrisk korsrygg- og sidestøtte på førersetet.
Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Toyota Auris, Opel Astra, Citroen C4, Kia Ceed, Hyundai i30 med flere.
|