Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Mens Volkswagen og Toyota tradisjonelt har slåss om salgstoppen i Norge, har den tyske produsenten rykket fra japaneren de siste årene. Fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at VW har en markedsandel på 15,1 prosent mens Toyota har falt til 11,1. Det håper Toyota skal endre seg når de foretar en omfattende ansiktsløftning på Avensis. Mer dynamisk Interiøret har også fått en overhaling. Flatene du berører mest har fått et mer eksklusivt preg med påkostede materialer, instrumentene er nye og setene har fått bedre sidestøtte. I motsetning til de mindre Toyota-modellen har Avensis et ratt med tilstrekkelig uttrekk for å finne en god sittestilling samtidig som man har god kontroll med ratt og pedaler. Godt utstyrt Standard på de fleste modeller er Touch and Go med funksjoner som navigasjon, kjørecomputer, ryggekamera etc. på et stort LED-panel sentralt på dashbordet. Toyota har fintunet chassiset og skjerpet styringen i Avensis for å øke kjøregleden og komforten. Den er verken spesielt sportslig eller luksuriøs, men vil trolig tilfredsstille Toyotas målgruppe som ønsker en praktisk og driftssikker bil. Under 120 gram En bratt momentkurve gjør at motoren virker slapp ved lave turtall, men fra 1400 omdreininger og oppover våkner den til liv og gir et akseptabelt skyv. De som foretrekker bensin kan velge mellom tre alternativer på henholdsvis 1,6, 1,8 og 2,0 liter. Vi kjørte den mellomste i kombinasjon med CVT automatkasse – en kombinasjon som er populær blant norske Avensis-kunder og som fungerer greit. Vi savner imidlertid små turbomotorer i Avensis, noe som er blitt svært populært hos europeiske konkurrenter de siste årene. Toyota Norge har som mål å selge drøyt 4000 Avensis i 2012. Stasjonsvogn står for den største andelen med hele 85 prosent
Konkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Peugeot 508, Opel Insignia, Hyundai i40 m.fl.
|