Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nedtunet Jaguar BMW gjør det, Porsche gjør det. Og når følger også Jaguar etter og lager en nedtunet utgave av sin nye dieselmotor. |
||||||||||||||||
Vi var blant de første som prøvekjørte Jaguar XF 2,2D – en etterlengtet modellvariant for den norske importøren som endelig fikk en real utfordrer til BMW 520d – den første XF som snek seg under kr 600.000. LES: Våre førsteinntrykk BMW har ikke nøyd seg med å selge den vanlige 520d som er på de fleste markeder, men har fått en nedtunet utgave som er skreddersydd for avgiftssystemet i noen få europeiske markeder, deriblant Norge og Belgia. Nå følger Jaguar i samme fotspor. Som alternativ til 190-hesteren vi kjørte i fjor sommer, lanserer de nå i Storbritannia en nedtunet versjon med 163 hester fra den firesylindrede 2,2-literen. Den leveres med den samme 8-trinns automatkassen fra ZF og automatisk stopp/start. Akselerasjonen til 100 km/t skal ta 9,8 sekunder (opp fra 8,5) og potensiell toppfart er 209 km/t (ned fra 225). Snittforbruket er det samme for de to, nemlig 0,54 liter på mila og et CO2-utslipp på 149 g/km. Britiske forhandlere tar opp bestillinger nå, med leveringer fra mars. Det er foreløpig ikke klart om modellen kommer til Norge, men forskjellen på de 27 hestekreftene vil i så fall utgjøre ca. 30.000 kroner i norske avgifter – vel verd å ta med seg for den prisbevisste.
|