img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Vinternatt med Godzilla
Det er mørkt, passe glatt og kveldsstille – perfekte forhold for Nissan GT-R.

Rett før jul var kollega Haakon Førde på Silverstone og kjørte 2012-versjonen av GT-R.

Hele den strålende saken hans kan du lese i Bil 2/3, som kan skaffes hos din lokale bladpusher – eller ved å ta kontakt med oss.

Jeg ble imidlertid fanget av et utsagn som ble levert av GT-Rs far - Kazutoshi Mizuno:

«Du må prøve GT-R på våre nye Dunlop vinterdekk. Vinterkjøring blir aldri det samme igjen!»

Så en dag i januar detter det inn en melding fra Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motor:

«Klar for GT-R?»

Definitivt – og bare timer senere sitter jeg bak rattet i det som i utgangspunktet slett ikke er noen diskret bil, og som ikke har blitt påfallende mer tilbaketrukket av at unge Birkenfeldt har foliert den med hvit kamuflasje.

Parkeringshuset på Royal Christiania er, i tillegg til å være oppsatt med en sanseløst høy parkeringsavgift og triggerhappy parkeringsvakter, en perfekt resonanskasse for en twinturboladet V6er som i denne utgaven lever 530 hestekrefter.

Lettkjørt
Jeg har kjørt GT-R tidligere. Det som alltid slår meg er hvor lettkjørt dette monsteret faktisk er.

Det finnes et godt utvalg i flerbruksbiler og stasjonsvogner med dårligere oversikt, og med demperne satt opp i komfort, er det jaggu meg ikke mye dårligere komfort i GT-R heller.

Så mye lyd, derimot, har jeg sjelden hørt fra noen flerbruksbil. Vel, med unntak av den gangen jeg sto ved Spa Franchorchamp i Belgia og ble passert av en Renault Espace med 10-sylindret F1-motor.

Det drønner i den trange garasjen, men det er helt uproblematisk å komme seg ut. I motsetning til enkelte «værstingbiler» som oppfører seg som en mannevond bikkje i bånd, er GT-R sivilisert.

Så da er det bare å snike seg ut i Oslo-trafikken.

Mellom Postgirobygget og Galleri Oslo har egentlig ikke GT-R noe å gjøre – så jeg setter kursen for den mest nærliggende varianten av «Lyckliga gatan» – også kalt Gamle Mossevei…

All fornuft tilsier selvsagt at utstrakt grisekjøring med en bil med samme grad av diskresjon som Borat i fri utfoldelse ikke er tilrådelig, men når du er stroppet fast inne i GT-R er det svært vanskelig å styre seg.

Tallenes tale
Det er noe spesielt med denne bilen. Setter du deg med dataarket som forteller deg alt om krefter og prestasjoner, forstår du raskt at vi snakker om en bil som tåler sammenligning med det vi liker å kalle for supersportsbiler.

Historien starter egentlig lenge før 2007, da GT-R første gang dukket opp i sitt brutale åsyn.

Både når man står på utsiden, og sitter inne i GT-R, får man følelsen av å være en del av en japansk sportscoupé-tradisjon.

Fra 1969 og 1974, og igjen fra 1989 til 2002, var GT-R-betegnelsen hektet på toppmodellene av Nissan Skyline.

En annen ting har den også behold – kjælenavnet – Godzilla.

Etter år med psykotrimming av japanske gatebiler er kanskje ikke 530 hestekrefter fra en 3,8-liters V6 med to turboer oppsiktsvekkende - måten den leverer kreftene på gir deg imidlertid bakoversveis.

I denne USA-versjonen gjør den unna 0-100 på tre sekunder og topper på 315 kilometer i timen. Den ytterligere optimaliserte 550-hesteren skal knipe enda et tidel på denne tiden. Med en 1700 kilo tung bil.

Elektronikk på sitt beste
For å få til dette holder det ikke med mye krefter.

Måten du skal få kreftene ned i veibanen på er også, som alltid, helt avgjørende.

På tørr asfalt er det trefingeroperasjon som gjelder.

Bruk de tre omtalte fingrene til å vippe opp alle de tre knappene på midtkonsollen fra sin hvileposisjon til «R-modus» - husk å holde dem i to sekunder.

Så setter du en fot på bremsepedalen, og gir flatt med den andre – og i det øyeblikket motoren når 4000 omdreininger sørger du for å fokusere blikket fremover, og slipper bremsepedalen.

Jeg har imidlertid ikke mye annet tørt underlag å leke med enn parkeringshuset – og selv om det går fort, kreves det fortsatt litt plass for å utføre 0-100-0 – noe som ganske sikkert er mulig å få til på under seks sekunder under maksimale forhold…

Det spiller ingen rolle – for Mizuno hadde helt rett – GT-R er som skapt for vinterføre.

Nissan har bygger enn super toclutch girkasse – hvorfor de ikke har laget en variant av denne til bruk for resten av produktporteføljen finnes det sikkert en god forklaring på – men neppe en tilsvarende god unnskyldning.

En ting er måten den girer på når den styrer seg selv, det er mer enn tilstrekkelig for alt som går fra normal til sportslig. Når du så går over i supersport er det bare å benytte hendlene bak rattet, så er det enda lettere å treffe perfekt både inn og ut av svingene.

Med den store mengden krefter i mellomregisteret, betyr det mindre at den mangler noe av den hastigheten og brutaliteten som er i skiftene på Porsches fantastiske PDK-kasse. Likevel er det nok brutalitet til å skremme vettet av de fleste.

Kombilykke
1700 kilo bil er selvsagt en hel del – men firehjulsdriften gjør den likevel svært velbalansert og gjør det til utelukkende en glede å kjenne at det slipper litt.

Selv med elektronikken innkoblet får du lov å leke – slår du den av kan du kjøre en endeløs mengde av fine sladder så lenge du gidder.

Selvsagt er det mulig å tabbe seg ut – men det er mye vanskeligere enn med noen annen bil med disse ytelsene.

Kreftene er lette å dosere – selv om livet med GT-R er ganske likt det jeg føler når jeg sitter på en motorsykkel med R som en del av modellbetegnelsen – du må bare gasse – du må bare kjenne akselerasjonen, igjen og igjen.

Samtidig er det null problem å kjøre svigermor hjem fra familieselskapet – eller for den saks skyld pakke bilen full og kjøre på vinterferie.

Jeg garanterer at samtlige unger som tyter ut av SUVene vet svært godt hva en GT-R er – de har kjørt denne i årevis - på Gran Turismo.

Resultatet kan bli at du synes det er morsommere å kjøre bil, enn å stå i bakken – fordelen er at veiene er åpne hele natten…

Billig på en dyr måte
Åkei – interiørkvaliteten i GT-R er ikke på høyde med en ny Porsche 911 eller en Jaguar XK-R – men den som sutrer om hardplast, bør nesten roe seg, for her har Nissan åpenbart gjort en jobb med å oppgradere det meste.

Bedre, og viktigere – er at GT-R har noe litt sånn usårbart over seg. Det er ikke antydning til ulyder, og alt kjennes ut som det er laget for å holde.

Og det er viktig å huske på at GT-R er en billig bil om vi tar hensyn til ytelsene. Rett over grensen til Sverige starter den på 912.000 kroner – sammenligner du med den utgående versjonen av 911 Turbo S med like mange hester, starter den på 1.590.000 kroner.

Her hjemme koster japaneren 1,9 millioner, mens tyskeren koster 2,6.

Du kan aldri sammenligne ting helt direkte, men det sier noe om hva man kan forvente, og hva man bør forvente av denne bilen.

Til Sverige må du også om du har lyst til å skaffe deg en ny bil fra Nissan.

- Norske kunder må fortsatt kjøpe bilen gjennom Hedin Bil i Gøteborg, opplyser informasjonssjef Marina M. Bakkum hos Nissan i Norge.

- Det er også slik at kunden må ta med bilen til Hedin Bil for å foreta service.

Se heller ikke bort fra at flere av de store seriøse som driver med bruktimport er behjelpelige med å finne en bil for deg.

Fakta Nissan GT-R

Motor:

6-sylindret twin-turbo bensin, 3799 ccm,

Effekt:

390 kW (530 hk) v/6400 o/min.
612 Nm ved 3200 - 6200 o/min

Mål:

467/189,5/137 cm (L/B/H)

Akselavstand:

278 cm

Bagasjevolum:

315 liter

Egenvekt m/fører:

1740 kg

Aks. 0-100 km/t:

3,0 sek.

Toppfart:

315 km/t

Snittforbruk:

1,20 l/mil

CO2-utslipp:

279 g/km

Pris:

kr 1,9 millioner

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer