img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Lekent fra Mini
FØRSTEINTRYKKET: Frem til nå har Mazda vært det eneste roadster-alternativet for folk flest. Nå blir de utfordret av Mini.

Det er lenge siden vi så spekulasjonene til hvordan en Mini Roadster skulle se ut.

Detroit-utstillingen sto den for første gang til allmenn beskuelse.

Denne helgen kjørte BilNorge.no den i Portugal – og ble sjarmert.

Til tross for at den klassiske silhuetten er borte, er det ingen tvil om at siste skudd på stammen også er en Mini.

Store, runde frontlykter, myke linjer rundt den forkrommede grillen og den oppløftbare spoileren som vi kjenner fra coupéen.

Men Mini Roadster er mer enn bare en Coupé uten tak – den går inn og konkurrerer direkte med Mazda MX-5, og det med en pris som starter nesten 50.000 kroner lavere.

LES: Vår prøvekjøring av Mini Coupé

Inngangsprisen for en Cooper er 258.400 kroner, da får du 122 hestekrefter – den billigste MX-5en med 126 hester starter på kr 305.000.

Stiv
Det er ikke alle forunt å lage en roadster som faktisk oppfører seg som en.

Det er sommer i Portugal, så jeg klipser løs taket, slipper det bare bakover og gir det en liten dytt før det klikker på plass.

Taket kan du for øvrig også få i en semiautomatisk versjon, men uten å ha prøvd det, må jeg si at manuelt fungerer helt strålende.

Med taket nede avdekkes de to buene bak setene, selve signaturen for en moderne roadster. De sørger dessuten for å gi en viss beskyttelse om du skulle klare å rulle rundt.

Veiene rundt Lisboa er svært godt egnet for en roadster. At temperaturen ligger på 14 plussgrader er heller ikke noen ulempe.

Det første som slår meg er hvor stivt dette er. Riktignok klarer jeg å fremprovosere litt gnissing, men må nesten litt skuffet fastslå at det er setet som er kjørt helt i bakerste posisjon og derfor lager litt lyd av skinn mot metall.

Nøkkelen til å kunne produsere en roadster og tjene penger på den, er volum.

Det har fungert godt for Mazda. Mini har funnet en bakvei inn til noe som kan bli lønnsomt.

For i bunnen ligger coupéen, som jo igjen har lånt det meste fra den vanlige hatchen. En modulløsning som ser ut til å kunne fungere.

Roadsteren er betydelig stivere enn den tradisjonelle fireseters cabriolet-utgaven – og henvender seg nok også til et litt mer hardcore publikum.

Forhjulstrekk
Om det finnes et ord som kan uttales med stor forakt, så er det nettopp forhjulstrekk.

Purister mener at det ikke kan bygges en morsom bil som drar, og ikke skyver.

Mini har lenge bevist at dette ikke stemmer.

Jeg sitter bak rattet i en Cooper S – det betyr den lille turbomotoren med 184 hester.

Det finnes mulighet til å utstyre denne med enda mer sportslig oppsett, da får du tykkere stabilisatorstag og stivere fjærer og dempere.

Du skal ha spesielle behov for å ønske deg dette – for bilen skal presses svært hardt før du merker at den er litt i mykeste laget, og det innerste hjulet mister taket og begynner å spinne.

Under det meste av min kjøretur, som trolig var helt i øverste del av sportslighetsdefinisjonen, oppfører bilen seg helt eksemplarisk.

Den elektriske servostyringen er presis og får mer tyngde etter hvert som hastigheten øker.

Trykker du på sport-knappen som sitter nede ved girspaken, blir den hakket tyngre, gassresponsen forbedres. Har du valgt automatkassa skifter den også raskere.

Jeg ville holdt meg til manuell så lenge vi snakker bensin – og det tror jeg mange kommer til å gjøre i nettopp denne bilen.

Sekstrinnskassa kjenner vi fra andre biler i familien, og den er presis og fin – kanskje kunne bevegelsene vært enda litt kortere for virkelig å matche de beste – men dette er en hverdagssportsbil og det er bra nok i massevis.

Er du den virkelig sportslige typen, går du for den elektronisk styrte differensialen, som er standard på John Cooper Works (JCW)-versjonen.

Den sørger for å bremse hjulet med minst grep gjennom svingene, da fjerner du litt av det tidligere nevnte hjulspinn om du virkelig presser bilen gjennom svingene.

Det er også en fin hjelp for å motvirke viljen til å trekke og dra i rattet under rask akselerasjon.

Koselyd
Den 1,6 liters turbomotoren som er utviklet som en del av samarbeidet med PSA, byr på mer enn tilstrekkelig av krefter.

Om du virkelig ønsker å ha toppytelser, finnes det altså en JCW-versjon av roadster også, da snakker vi 211 hester, litt mer fancy styling og enda stivere oppsett.

Uten å ha kjørt verstingutgaven – spar pengene – Cooper S er mer enn nok for norske forhold.

Jeg trykker sport-knappen, og lyden blir skarpere i takt med turtallet – så fort jeg slipper gasspedalen er belønningen litt knatring og smell – det er til å bli glad av.

Diesel eller bensin
Roadsteren kommer med to bensinmotorer, og den største dieselen.

Høres oversiktlig ut, men det resulterer i ikke mindre enn fem ulike motorytelser hvorav alle unntatt John Cooper Works-varianten kan fås med manuell eller automatkasse.

De to siste tilskuddene til Mini-familen, Coupé og Roadster, er selvsagt først og fremst helt i grenseland til leketøy.

Til tross for sørgelig korte norske sommere, tror jeg vi vil se noen av disse på veien når den dukker opp en gang i mars.

Noen ganger er det det unyttige som er morsomt.

Fakta Mini Cooper S Roadster

Motor:

4-sylindret turbo bensin, 1598 ccm

Effekt:

135 kW (184 hk) v/5500 o/min.
280 Nm ved 2000 - 5600 o/min

Mål:

372,8 / 168,3 / 138,4 cm (L/B/H)

Akselavstand:

246,7 cm

Bagasjevolum:

240 liter

Egenvekt u/fører:

1195 kg

Aks. 0-100 km/t:

7,0 sek.

Toppfart:

227 km/t

Snittforbruk:

0,60 l/mil

CO2-utslipp:

139 g/km

Pris:

kr 344.700

Konkurenter: Mazda MX5 eller en brukt BMW Z3

+ Sjarmerende, velkjørende lekebil for takløse opplevelser.

- Alt annet enn praktisk.

Priser Mini Roadster:

MINI Roadster Cooper

kr 258.400

MINI Roadster Cooper automat

kr 296.200

MINI Roadster Cooper S

kr 344.700

MINI Roadster Cooper S automat

kr 376.400

MINI Roadster JCW

kr 463.300

MINI Roadster Cooper SD (136 hk)

kr 292.400

MINI Roadster Cooper SD (143 hk)

kr 296.800,

MINI Roadster Cooper SD automat (136 hk)

kr 332.500

MINI Roadster Cooper SD automat (143 hk)

kr 336.900

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer