Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er ikke lenge siden Passat ble «ny» - nå er det CC sin tur. Først og fremst handler det om justeringer og oppdateringer. Etter en dag med bilen i regnvær i området rundt Nice, sitter jeg igjen med at den største endringen nok er at bilen nå blir en egen modell. Volkswagen ønsker at CC skal fylle rommet mellom Phaeton og Passat. Fronten er modernisert, og er blitt renere og tydeligere. Grillen er blitt større og tøffere, og LED-kjørelys er nå en del av standardutstyret. Premium light Kundene skal i stor grad kunne skreddersy egne løsninger, og de kan velge mellom 11 ulike materialer i seter, tre farger på dashbordet og dekorlister av fire ulike typer. Valnøtt i den ene enden, aluminium-finish i den andre. Som så ofte ellers når en modell oppgraderes, inkluderer Volkswagen mer utstyr som standard for å gjøre den mer attraktiv. I Norge vil CC komme standard som femseter, andre steder får du den også med fire separate seter. I tillegg starter importøren med å inkludere svært mye du forbinder med luksus i en pakke som koster i overkant av 30.000 kroner. Her får du adaptivt chassis, sotede ruter og nappaskinn i setene. Adaptivt xenonlys er også en del av denne pakken. Mye diesel Når bilen kommer på markedet hjemme i mars, er i hovedsak to motoralternativer tilgjengelige. Bensinmotoren er på 160 hester, og kan kombineres med syvtrinns DSG-kasse. For diesel er det toliteren som gjelder, enten med 140 eller 170 hester. Norsk toppmodell blir 170-hesteren med sekstrinns DSG-kasse og firehjulsdrift. Prisene starter rett over 380.000 kroner og ender på toppmodellen som koster 473.000 kroner. Under testkjøringen her i Nice, har jeg kjørt 140-hesters diesel med manuell girkasse – og en bil som ikke kommer til Norge – nemlig V6 bensin med 300 hester. En norsk favoritt bør bli 2,0 TDI 140-hesteren med firehjulsdrift – selv om denne ikke kan kombineres med DSG. Skal du ha begge deler må du altså opp til toppmodellen. Kjører som Passat Den største forskjellen er at man har gjort en seriøs jobb med å dempe støy inne i bilen. Bedre og tykkere støyisolering av alt under bilen, og 6 mm støydempende vinduer, har gjort CC til en av de stilleste bilene du kan kjøpe for under en halv million. Begge våre testbiler var satt opp med adaptive dempere. Satt i Comfort flyter du over ujevnheter, og det gjør CC til en langdistansekrysser å glede seg over. Slått over i Dynamikk strammes styringen betydelig opp, men selv om den føles veldig presis – er det et stykke frem til de beste på dette området. Jeg tror uansett ikke CC er en bil som først og fremst appellerer til den som elsker å kaste bilen rundt svingene, stillheten og komforten er trolig langt viktigere. Noen hundre Norge er et stasjonsvognland, og få andre enn BMW og til dels Mercedes klarer å selge noe særlig med sedaner. En stor firedørs coupé som CC kan være et godt alternativt for den som er litt lei av å proklamere hvor praktisk man er. For ute i den virkelige verden er CC slett ikke så upraktisk. 532 liter lasterom, plass til to voksne i baksetet og mulighet for å legge ned baksetet – gjør at det er en svært praktisk coupé. Oppgraderingene av CC har gjort den enda litt bedre. Den er komfortabel, praktisk og har definitivt utseendet med seg. Skulle jeg ønsket meg noe, var det enda litt mer førerfokus.
Konkurrenter: BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse og Opel Insignia + Komfortabel, stilig og et godt alternativ for den som vil skille seg litt ut - Mangler litt av hva det dynamiske utseendet lover ute på veien
|