img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fords norske rallyess
Tre norske førere stiller til start i hver sin Ford Fiesta WRC i Rally Sweden neste helg. Ifølge sjefen har alle identisk utstyr.

Ford Motor Norge inviterte til pressekonferanse i forbindelse med den svenske VM-runden neste helg. I løpet inngår også en hel dag på norske veier i traseer som ble benyttet i Rally Norway.

Til stede var de tre norske rallyførerne, rutinerte Petter Solberg og de nesten jevngamle talentene Mads Østberg og Eyvind Brynildsen. Og ikke minst, sjefen for Fords samarbeidspartner på rallyfronten, MSport, Malcolm Wilson.

Petter Solberg kjørte som kjent Ford i sin første VM-sesong, men han ble raskt snappet opp av Subaru – noe som ikke var spesielt populært hos Ford-sjefen som personlig hadde gitt Petter en mulighet i teamet sitt.

Det er neppe noen overdrivelse å si at forholdet de to imellom var en smule anstrengt etter bruddet, men tiden leger som kjent alle sår.

Og hvordan syns så Malcolm det er å ha Petter tilbake i Ford-teamet?

- A nightmare, sier briten spøkefullt. Før han legger til at det endelig i år dukket opp en mulighet for å samarbeide med Petter igjen, etter at Mikko Hirvonen forlot teamet til fordel for Citroën.

- Vi har snakket mye sammen de siste årene, og når anledningen bød seg kom vi raskt frem til en avtale. Og Petter har meget raskt funnet seg til rette i teamet, sier Wilson.

Han fremhever Petters filosofi om «Never give up» og mener hans erfaring med å drifte eget team har gitt nordmannen ekstra styrke. Men at han nå kan fokusere 100 prosent på kjøringen.

- Petters egenskaper kom godt til rette i Monte Carlo hvor han tok en pallplass i sitt første løp i ny bil. Jeg vet hvor vanskelig det løpet er, men Petter kjørte med hodet og sikret en god plassering i stedet for å satse over evne og dra av veien, sier Wilson.

Ford har meget gode erfaringer fra de skandinaviske VM-rundene etter topplasseringer i både Rally Norway og Rally Sweden de siste sesongene.

I fjor vant Mikko Hirvonen i en Fiesta WRC, mens Mads Østberg kjørte inn til andreplass som suverent beste privatfører i en tilsvarende bil.

- Vi bør ha gode muligheter for topplasseringer i år også. Både Jari-Matti (Latvala) og Mads kjempet helt i toppen i fjor, og med Petters erfaring i tillegg bør vi stille med et meget bra team, sier Wilson.

Han hevder at samtlige Ford-førere får identiske biler, enten de er privatførere eller kjører for fabrikkteamet. En vesentlig forskjell er støtteapparatet fabrikkteamet stiller med, både når det gjelder isnoter, hospitality og fysioterapi.

En blid Petter Solberg er svært fornøyd med å være tilbake i et fabrikklag igjen etter å ha drevet sitt eget team i tre sesonger, noe som har vært meget ressurskrevende. Fortsatt er det en del opprydning som gjenstår i forbindelse med oppløsning av teamet.

- Jeg har fortsatt noen år igjen i toppen, og kommer til å slutte den dagen jeg ikke er konkurransedyktig lenger, hevder 37-åringen som er sulten på en ny VM-tittel og mener den er innen rekkevidde selv om han begynner å trekke på årene.

- Det er opp til meg selv å prestere mitt ypperste, så jeg fokuserer maksimalt på trening og mest mulig søvn mellom slagene. Bilen går styggfælt og er trolig den jeg har vært best fornøyd med siden Rally Sweden i 2005 (da han vant), sier Petter.

Han gleder seg også til å kjøre på norske veier igjen, og har vært en pådriver hos FIA for å få til et norsk-svensk samarbeid.

- Vi fikk til en norsk etappe i fjor, og i år får vi en norsk dag. Da satser vi på to dager neste år, slik at det blir en jevn fordeling mellom de to landene. Den ene etappen går for øvrig rett forbi familiegården vår i Sverige, sier Petter men bedyrer at han ikke har tjuvtrent på de lokale etappene.

- Jeg går ikke ut på den veien en gang, om bikkja vår stikker av sender jeg kona for å hente den, smiler han. Han håper på en pallplass i rallyet, men har foreløpig ikke prøvd bilen på nordisk vinterføre. Det skal han gjøre under en test nå i helgen.

Nytt i årets sesong er at det skal kjøres en kvalifisering for å bestemme startoppstillingen i rallyet. Dette er et tiltak for å unngå den taktiske kjøringen der førere «slipper seg nedover» på resultatlista for å slippe å kjøre først neste dag.

- Førerne starter kvalifiseringen etter stillingen i VM-sammendraget, forklarer Wilson. - Den som er raskest på kval, kan velge startposisjon i løpet. Det er 22 biler som skal gjennom denne kvalifiseringen i Sverige.

- Normalt vil det være optimalt med en startposisjon mellom 12 og 15 på grus, men på snø kan dette variere mye. Her blir isnoter og værvarsel viktige faktorer for hva slags taktikk man velger, og i tillegg må man skule til hva konkurrentene gjør, sier Wilson.

Mads Østberg sikret seg som nevnt andreplass i fjorårets rally, bare 6,5 sekunder bak Hirvonen. Han har uttalt at målet for 2012 generelt er å løfte seg til et enda høyere nivå.

- Med det resultatet vi oppnådde i fjor, blir det nær sagt umulig. Men jeg skal være godt fornøyd dersom vi klarer en pallplass i år også, sier 24-åringen som føler seg godt forberedt.

- Vi har kjørt to NM-runder på snø hittil, og kjører et nytt løp i helgen hvor også Hirvonen deltar, slik at vi får en benchmark. Grunnen til at vi har prioritert NM er å skaffe erfaring på vinterføre, men vi planlegger å kjøre tre NM-runder til senere i år, sier Mads.

For Eyvind Brynildsen blir Rally Sweden første VM-runde i en WRC-bil, men med nærmere 40 VM-runder i lavere klasser er 24-åringen omtrent like erfaren som Mads Østberg.

- Vi har ingen spesifikke mål for debutløpet, men jeg forventer å kose meg og gjøre noen bra etappetider, sier Eyvind som i fjor fikk hjelp av Petter Solbergs team til å drifte en Super 2000-bil.

Mossingen håper på å få budsjett til ytterligere to runder i WRC-bil senere i år, en på grus og en på asfalt.

Malcolm Wilson er godt fornøyd med å ha tre norske førere i stallen, og sier – Sorry, Petter – men jeg er mest glad i unge førere.

- Det er de som står for fremtiden, konkluderer briten hvis team er ansvarlig for drift av ikke mindre enn 10 Fiesta WRC-biler i den svenske VM-runden.

Klare for svensk-norsk VM-runde: (fra venstre) Petter Solberg, Malcolm Wilson, Mads Østberg og Eyvind Brynildsen:

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer