img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Landsbymoro
Om tre uker viser Mini sin Countryman som John Cooper Works edition i Genève. BilNorge.no har allerede kjørt den der den hører hjemme, på glatte snøveier.

Cooper-navnet hører tett sammen med Mini. Så tett at BMW i 2007 kjøpte ut den siste generasjonen Cooper , Michael som er sønnen til den legendariske Mini-tuneren John Cooper.
 
JWC har blitt Minis svar på M-Sport og har gitt oss noen usedvanlige morsomme biler. Nå er det klart for tidenes mest høyreiste JWC noen sinne, Countryman.
 
Bilen skal vises i Genève – men allerede nå har jeg lagt mine klamme hender, på det min nye venn Heinz Krusche – sjef for kjøredynamikk  hos BMW, sier er en 85 prosent ferdig versjon.
 
- Jeg kan fortelle deg en del generelt om bilen, men jeg kan ikke si noe om hestekrefter, Newtonmeter eller turtall, sier Krusche.
 
Deilig og glatt
Det har snødd i natt – heldigvis – veiene nedover de østerrikske alper er passe glatte. Mens snømaskinene også her har stått for brorparten av snøen som brukes til skikjøring, er det ekte snø på veien.
 
Jeg hopper rett over fra en Mini Coupe John Cooper Works. Noen runder opp og ned løypa med den gir meg faktisk et brukbart referansegrunnlag før jeg hopper inn i Countryman.
 
Mens den første nøyer seg med å kravle seg fremover med forhjulene, bør bilen som befinner seg i helt motsatt ende av Mini-universet, kunne profitere på sin firehjulsdrift.
 
Morsomme biler, men på to forskjellige måter. Countryman gir en helt annen trygghet når jeg akselererer ut av kurvene. Den forsøker ikke altfor hardt å fremstå som bakhjulsdrevet, følelsen er mer at kreftene fordeles sømløst – noe som gir en blanding av trekk og skyv. Helt uoppfordret skal jeg innrømme, jeg har ikke vært
 
Countrymans største fan. Ikke fordi det ikke er en helt fremragende kompakt-SUV, men fordi jeg følte at noe av Minis sjel forsvant ut av kjøreegenskapene. Jeg skal være forsiktig med å rope «Halleluja – frelsen er nær», men at Mini-følelsen er nærmere enn noen gang, er hevet over enhver tvil – eller tro.

Skarpere.
Oppsettet på en «ordinær» Cooper S er heller ikke dårlig – men det er helt klart en Countryman som legger lista i denne klassen.
 
Hemmeligheten ligger i kraftigere stabiliseringsstag både foran og bak og fjæring som er ytterligere 10 millimeter senket sammenlignet med S.
 
Resultatet er en styring som fremstår som mer presis. Det blir ytterligere merkbart når jeg trykker på knappen merket «Sport». I tillegg til skarpere styrerespons, gir den også noe raskere gassrespons.
 
- Det har vært helt essensielt for oss i utviklingen å sørge for at styrefølelsen skulle skjerpes, og det mener jeg helt klart vi har lykkes med også, sier Krusche – og ser forventningsfullt på meg.
 
Begrenset er stikkordet når det kommer til hvor mye inntrykk man kan få ut av en kort prøvetur med en bil som fortsatt kalles et konsept.
 
Det jeg får vite er at skivene på bakbremsene er økt fra 280 til 296 millimeter.

Fortsatt komfort igjen.
Vi kjørte som sagt på snø, det betyr at jeg ikke skal si for mye om komforten, men det virker som om man har unngått å gjøre bilen for stump, noe som ikke vil være bra. Dette er en bil som kjøpes som en sportslig hverdagsbil, og ikke noen baneracer.
 
Smilet vil ganske sikkert sitte løst, særlig når bilen er slått i «Sport» og det smeller og putrer i eksosanlegget når du slipper gassen.
 
Firehjulsdriften håndteres i bunnen av det samme systemet som du finner på Countryman Cooper S All4.
 
Kreftene hentes også fra den samme motoren. Den 1,6-liters turbomatede motoren kommer trolig til å yte mellom 210 og 220 hestekrefter.
 
Under daglig kjøring fordeles kreftene 50/50 mellom for- og bakaksel. Fiffig elektronikk sørger for å fordele kreftene dit du ønsker dem. Samtidig er det opplagt at man har valgt en annen retning for Mini enn hos X-bilene til BMW der man til tross for firehjulsdrift fortsatt legger vekt på at følelsen skal være bakhjulsdrevet.
 
Recaro takk.
Mini har vist sine nye seter utviklet sammen med Recaro. Det ville ikke overraske om de ble en del av standardpakka i Countryman JWC – det hadde den fortjent.
 
Bilen jeg kjørte var innvendig identisk med en S – og sladret tilsynelatende ikke om noen revolusjoner.
 
Som vanlig får du rik anledning til å grafse i Minis etter hvert så rikholdige utvalg av utstyr.
 
Så lenge det ikke var mulig å få ut noen eksakte tall på prestasjoner, blir det kvalifisert gjetting. En Countryman S gjør unna 0-100 på 7,6 – de ekstra hestene og litt bedre grep bør kunne sørge for å barbere 4-5 tideler på den tiden.
 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer