img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Viktig Sportbrake for Jaguar
Jaguar setter nå inn støtet i jakten på kundene som frem til nå har kjørt tyske biler.

Så langt har Jaguar hatt et klart handikap i store deler av Europa. Mangelen på stasjonsvogn har garantert satt dem langt ned på listen hos kunder som så langt har valgt BMW, Mercedes og Audi. Nå er den tiden over.

Mot slutten av fjoråret begynte vi å se konturene av stasjonsvognutgaven av XF, spionfotografene klarte nemlig å få tatt bilder av bilen under testing i England.

Så, for noen dager siden, ble det lekket bilder på nettet som viste bakenden av XF, den første Jaguar stasjonsvogn siden X-Type gikk ut av produksjon.

Tyskere i fokus
For Jaguar har det aldri vært tvil om at det først og fremst er de tyske premium-merkene man har målt seg selv opp mot.

XJ går helt klart etter kundene som har kjørt 7-serie, S-Klasse og A8, mens XF har kjempet mot A6, E-Klasse og 5-serie.

Hele tiden har mangelen på en stasjonsvogn gjort at Jaguar ikke har havnet på listen hos kunder som ganske sikkert ville ha funnet seg godt til rette i det erkeengelske, om enn så indisk-eide merket.

Bildene viser at Jaguar på ingen måte lar funksjon overdøve design. Det er liten tvil om at den nye stasjonsvognen blir en av de lekreste på markedet, med linjer som er gjenkjennelige fra dagens sedan.

Bra med plass
Til tross for at design er viktig, ser det ut som man om også har klart å gjøre XF Sportbrake relativt praktisk.

Bagasjerommet tar 550 liter med bakseteryggen oppe, noe som er på høyde med Audi A6 sine 565, og 5-series 560.

Ingen av disse har for øvrig noe å stille opp mot E-Klasse, som byr på hele 695 liter, klassens desidert største.

Skal du bare ha med deg en passasjer, men desto mer bagasje, kan du få plass til 1.675 liter bagasje med baksetene lagt ned. Også dette tallet er helt på høyde med bilene fra Bayern og Ingostadt.

Baksetet kan deles på den tradisjonelle 60/40 måten.

En og annen hest eller båt kan man også få med seg om man går for XF Sportbrake, den kan nemlig trekke 1850 kilo henger.

Litt større
Om vi sammenligner med sedanmodellen, har stasjonsvognen strukket seg litt lenger, slik at den nå er 4,97 meter lang. Lenger taklinje gjør også at bakseteplassen har blitt høyere, noe som selvsagt er en fordel om du skal ha med deg voksne passasjerer i baksetet.

For økt komfort og lasteevne har man i stasjonsvognen byttet ut de vanlige spiralfjærene med luftfjæring – noe som sørger for automatisk nivåregulering når du gjør deg klar for hyttefjellet.

Plassen på taket kan nå også enklere utnyttes, dersom du velger å klikke av i ruten for takrails.

Kjente motorer
Den klart viktigste motoren her i Norge, blir naturligvis den 2,2 liters turbodieselen som ble lansert i sedanen sist høst.

LES VÅR PRØVEKJØRING HER

Den yter 190 hester og bør være tilstrekkelig for de fleste.

Den som ønsker seg litt mer kan selvsagt trå til med trelitersdieselen på 240 eller 275 hestekrefter.

Alle motoralternativene kommer med den kjente åttetrinnskassa med det fancy girhjulet som stiger opp av midtkonsollen når motoren startes.

Så langt er det ikke sagt noe om bensinmotorer, men Jaguar har tidligere bekreftet at de kommer med en utgave av XF Sportbrake som henvender seg til kundene som velger M, AMG, eller RS på sine tyske biler.

Det er sannsynlig at vi i så tilfelle vil se samme herlige V8er som vi har hatt gleden av å kjøre i blant annet XFR og XKR.

LES OGSÅ: Racerdyr

Skal du til Genève til uken, er det gode muligheter til å få kjenne på bilen selv, ellers må du nok vente en stund før den er på markedet.

Jeg tipper den norske Jaguar-importøren allerede har gnagsår etter å ha gnidd seg i hendene, og ganske sikkert vil få betydelig flere, og nye, kunder inn i butikken når XF Sportbrake er på plass.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer