Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dagens «hot hatches» er blitt besatt av hestekrefter og et oppsett som egner seg bedre på Nürburgring enn på norske veier. Overpakket med både elektroniske og mekaniske hjelpemidler som ofte spiser opp mye av den ekstra effekten de lokker med. Når man i tillegg legger på norske avgiftsregler, som på ingen måte er konstruert for å oppmuntre denne type kjøretøy, sier det seg selv at antallet slike små lykkepiller blir ganske begrenset. Tilbake til røttene I hverdagen klarer vi oss godt med biler som er langt mer siviliserte, og der du ikke trenger å gå for mye på kompromiss med daglig komfort, samtidig som bilen har nok krefter, og lav nok vekt, til at den byr på en morsom kjøreopplevelse når du tar av fra motorveien. Hils på Suzuki Swift Sport. For det første – med litt ekstra aerodynamiske detaljer ser den kul nok ut til at folk snur seg etter den på gata. Den har noe av denne «original-GTI-følelsen» som ofte blir borte i de sterkere og tøffere konkurrentene. Legg til at vekten ikke er mer enn 1045 kilo, så forstår du at 136 hester fra en turtallsvillig motor faktisk byr på svært mye moro. Enkelt Dette er en WYSIWYG-bil – det du ser er det du får. Men strengt tatt trenger du ikke noe mer i en sportslig småbil som denne. Standardutstyret er omfattende, aeropakke med bak- side- og frontspoilere, sportsstoler, 17-tommers alufelger, startknapp og komfortutstyr som elektriske vinduer og selvsagt klima og ESP. Åkei, interiøret og tykkelsen på materialene føles kanskje litt billigere enn om du hadde gått for en Mini Coupe eller en Alfa Romeo Mito, men det føles ikke kjipt heller. Plassmessig er Swift en bil for to. Baksetet kan til nød romme en voksen om han sitter på tvers, mens bagasjerommet først og fremst egner seg til to handleposer. Men når setene kan legges ned, svelger bilen unna 533 liter bagasje – det bør være nok. Morsom Hjertet i Swift Sport er en oppgradert versjon av 1,6-literen som Suzuki-importøren valgte ikke å importere av forrige generasjon. Swift er en bil som elsker å bli kjørt på turtall. Alle de 136 hestene finner du nemlig helt oppe på 7000 omdreininger, og maks dreiemoment slår inn ved 4400 omdreininger. Den er ikke en bil for litt triggerhappy dieselsjåfører som elsker å gire på 2.200 omdreininger, med andre ord. Ikke et vondt ord om de små turbomotorene som stadig utvikles bedre og bedre, men denne rene 1,6-liters sugemotoren matcher perfekt «ta tilbake GTI-tankegangen». Motoren i seg selv er morsom nok, men det er i kombinasjon med vekten og gokartfølelsen at Swift blir en skikkelig lekekamerat. Styringen er presis, rask og direkte – sammen med god balanse i chassiset. Selv på denne tiden av året, når telen lager sprekker i asfalten, vil det ikke føles ubehagelig. Suzuki ser ut til å ha funnet akkurat riktig balanse mellom komfort og sportslighet. Slår du av ESP får du en bil som tenderer svakt mot litt understyring, men som ikke slår beinhardt tilbake og sender deg baklengs ut av veien, selv om du av en eller annen grunn skulle slippe gassen midt i svingen. Finn noen fine svinger, angrip, gi gass, bruk hele turtallsregistret, og jeg garanterer deg at du kommer til å snu for å kjøre strekningen flere ganger etter hverandre. Den nye sekstrinns girkassa er akkurat passe presis – den sørger dessuten for at du kan kjøre i motorvei-hastighet uten at det på noen måte føles slitsomt. Enda morsommere hadde det ganske sikkert vært om Swift Sport også hadde hatt drift på alle fire, men i motsetning til vanligere mindre motoriserte utgaven, trekker denne bare foran. Noe å tenke på? Med et snittforbruk på 0,64 liter på mila trenger du ikke å skamme deg voldsomt over CO2-utslippet heller. Jo da, det finnes småbiler som bruker mindre – men ingen som gir deg så mye kjøreglede for pengene som Swift Sport.
Konkurrenter: Mini, Alfa Romeo MiTo, VW Polo + Lett, turtallsvillig, kjøreglad og relativt billig - Bagasjeplass som ei håndveske
|