img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
En ekte GTI
Med ferskt førerkort var Golf GTI en våt drøm. Siden har GTI-biler bare blitt sterkere og dyrere. Med Swift Sport tas GTI-begrepet tilbake dit det hører hjemme.

Dagens «hot hatches» er blitt besatt av hestekrefter og et oppsett som egner seg bedre på Nürburgring enn på norske veier.

Overpakket med både elektroniske og mekaniske hjelpemidler som ofte spiser opp mye av den ekstra effekten de lokker med.

Når man i tillegg legger på norske avgiftsregler, som på ingen måte er konstruert for å oppmuntre denne type kjøretøy, sier det seg selv at antallet slike små lykkepiller blir ganske begrenset.

Tilbake til røttene
Når alt kommer til alt er de fleste av oss godt fornøyde med det som ligger hakket under ekstremiteten.

I hverdagen klarer vi oss godt med biler som er langt mer siviliserte, og der du ikke trenger å gå for mye på kompromiss med daglig komfort, samtidig som bilen har nok krefter, og lav nok vekt, til at den byr på en morsom kjøreopplevelse når du tar av fra motorveien.

Hils på Suzuki Swift Sport.

For det første – med litt ekstra aerodynamiske detaljer ser den kul nok ut til at folk snur seg etter den på gata.

Den har noe av denne «original-GTI-følelsen» som ofte blir borte i de sterkere og tøffere konkurrentene.

Legg til at vekten ikke er mer enn 1045 kilo, så forstår du at 136 hester fra en turtallsvillig motor faktisk byr på svært mye moro.

Enkelt
Det å skaffe seg en Suzuki Sport er ikke så vanskelig. Ta med deg 249.000 kroner til en forhandler og sjekk om de har den fargen du har mest lyst på.

Dette er en WYSIWYG-bil – det du ser er det du får. Men strengt tatt trenger du ikke noe mer i en sportslig småbil som denne.

Standardutstyret er omfattende, aeropakke med bak- side- og frontspoilere, sportsstoler, 17-tommers alufelger, startknapp og komfortutstyr som elektriske vinduer og selvsagt klima og ESP.

Åkei, interiøret og tykkelsen på materialene føles kanskje litt billigere enn om du hadde gått for en Mini Coupe eller en Alfa Romeo Mito, men det føles ikke kjipt heller.

Plassmessig er Swift en bil for to. Baksetet kan til nød romme en voksen om han sitter på tvers, mens bagasjerommet først og fremst egner seg til to handleposer. Men når setene kan legges ned, svelger bilen unna 533 liter bagasje – det bør være nok.

Morsom
Hele Swift ble ny for et drøyt år siden. Den ble lenger, og dermed mer romslig innvendig. Minst like viktig for denne utgaven, er at den har blitt enda morsommere å kjøre.

Hjertet i Swift Sport er en oppgradert versjon av 1,6-literen som Suzuki-importøren valgte ikke å importere av forrige generasjon.

Swift er en bil som elsker å bli kjørt på turtall. Alle de 136 hestene finner du nemlig helt oppe på 7000 omdreininger, og maks dreiemoment slår inn ved 4400 omdreininger.

Den er ikke en bil for litt triggerhappy dieselsjåfører som elsker å gire på 2.200 omdreininger, med andre ord.

Ikke et vondt ord om de små turbomotorene som stadig utvikles bedre og bedre, men denne rene 1,6-liters sugemotoren matcher perfekt «ta tilbake GTI-tankegangen».

Motoren i seg selv er morsom nok, men det er i kombinasjon med vekten og gokartfølelsen at Swift blir en skikkelig lekekamerat.

Styringen er presis, rask og direkte – sammen med god balanse i chassiset. Selv på denne tiden av året, når telen lager sprekker i asfalten, vil det ikke føles ubehagelig. Suzuki ser ut til å ha funnet akkurat riktig balanse mellom komfort og sportslighet.

Slår du av ESP får du en bil som tenderer svakt mot litt understyring, men som ikke slår beinhardt tilbake og sender deg baklengs ut av veien, selv om du av en eller annen grunn skulle slippe gassen midt i svingen.

Finn noen fine svinger, angrip, gi gass, bruk hele turtallsregistret, og jeg garanterer deg at du kommer til å snu for å kjøre strekningen flere ganger etter hverandre.

Den nye sekstrinns girkassa er akkurat passe presis – den sørger dessuten for at du kan kjøre i motorvei-hastighet uten at det på noen måte føles slitsomt.

Enda morsommere hadde det ganske sikkert vært om Swift Sport også hadde hatt drift på alle fire, men i motsetning til vanligere mindre motoriserte utgaven, trekker denne bare foran.

Noe å tenke på?
Absolutt! Har du behov for en småbil, enten som en bil nummer to, eller fordi du rett og slett ikke har behov for mer plass, kan jeg ikke komme på et morsommere nybilvalg for denne prisen.

Med et snittforbruk på 0,64 liter på mila trenger du ikke å skamme deg voldsomt over CO2-utslippet heller. Jo da, det finnes småbiler som bruker mindre – men ingen som gir deg så mye kjøreglede for pengene som Swift Sport.

Fakta Suzuki Swift Sport

Motor:

4-sylindret bensinmotor, 1586 ccm

Effekt:

100 kW (136 hk) v/7000 o/min.
160 Nm ved 4400 o/min

Mål:

385/169/153 cm (L/B/H)

Akselavstand:

243

Bagasjevolum:

211 liter

Egenvekt u/fører:

1045 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,7 sek.

Toppfart:

195 km/t

Snittforbruk:

0,64 l/mil

Konkurrenter: Mini, Alfa Romeo MiTo, VW Polo

+ Lett, turtallsvillig, kjøreglad og relativt billig

- Bagasjeplass som ei håndveske


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer