img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
29 bilder i galleri
Pininfarina - litt mer enn Ferrari
Hadde Pininfarina tegnet så meget som en linje av den nye Ferrarien? Det var den store designer-snakkisen i Genève. Like stor interesse var det dessverre ikke for Cambiano.

- 82 års historie med eksellent Pininfarina design ble også speilet i den nye, fantastiske Ferrarien, F12 Berlinetta.

Slik åpnet Pininfarina sin Genève-presentasjon, og fortsatte. - Den er et resultat av samarbeidet mellom Pininfarinas designere og Styling Senteret i Maranello.

Alle som påsto at de visste noe, sverget på at det var ikke en eneste Pininfarina-strek i den nye Ferrarien, og at her hadde vi italiensk industripolitikk på et underlig nivå igjen.

På godt og vondt
Samma det. Ingen er i hvert fall i tvil om at Pininfarinas konseptbil til årets Genève, Cambiano heter den, er et 100 prosent Pf-produkt. På godt og vondt.

Vondt, fordi den ikke var spesielt spennende som design. Stor, diskret og ganske pregløs.

Godt, fordi den viser at Cambiano ikke bare betyr at «vi endrer oss» men også er navnet på den lille byen der Pininfarinas tekniske senter, Pininfarina Studi e Ricerche, ble opprettet for 30 år siden.

Det er fort gjort å glemme at Pininfarina kanskje er like mye, om ikke mer, engineering enn ren design, det er ikke få komplette prosjekter de har gjennomført.

Og det er nok noe av det de ønsker å minne om når de viser Cambiano her. For vel er den stor og luksuriøs og komfortabel og forfinet og sportslig, og alt det andre som hører med, men den er også en spennende teknisk prestasjon.

En pluss to
Og så får vi glemme at de forsøker å fortelle oss at denne bilen er en direkte etterfølger av Florida II, en konseptbil fra 1957 som i mange år var Battista «Pinin» Farinas favoritt. Det er åpenbart blitt så viktig å fortelle om røtter.

To dører på den eneste siden, en på den andre, er ikke spesielt oppsiktsvekkende, men gjør det enklere for selskapskjolekledde modeller å bevege seg inn og ut av bilen, spesielt når to-dørs siden er uten midtstolpe.

Bruk av lys, som om designerne var lysdesignere på verdens store scener, er heller ikke spesielt oppsiktsvekkende, men forteller i det minste litt om hva vi kan vente oss i vanlige biler.

Og for folk som er interessert i interiør-materialer er denne bilen veldig spennende. Bilen har en like naturlig plass på møbelmessen i Milano som på bilutstillingen i Genève.

Melk og stolper
Materialer der melk er råstoff, vil sikkert vekke stor interesse, både positiv og negativ, blant fotform-fraksjonen.

Det er også masse tradisjon i bruk av tre, for her samarbeides det med et selskap som heter Riva (ikke båten) som bruker materialer hentet fra 12 meter høye stolper som nå hives på dynga. Nydelig interiør blir det av det.

For virkelig å jåle det opp og dra linjene bakover, Pininfarina har fått Bovet, sveitisk urprodusent fra 1822, til å mekke dashbordklokka som kan demonteres og brukes som armbåndsur. Ikke sensasjonelt nytt, men mindre vulgært enn Bugattis.

Men hvis vi skal se på det tekniske, og der er det mye spennende, kan vi jo begynne med dekkene. De er spesielt fremstilt av Fate.

Av hvem?

Fate er Argentinas største dekkprodusent og er kanskje veldig gode. Men dette minner litt om femtiårene da belgiske Englebert betalte Ferrari store penger for at han skulle bruke deres dekk. Det ble ingen suksess. 

Men nå er i hvert fall Fate satt på kartet.

Men det er når det kommer til drivlinjen at vi kan se både fremover og bakover. Bakover, fordi det er mye som stammer fra det gamle Ethos-prosjektet til Pininfarina (der norske leverandører også var sterkt ikke i bildet)

El-bakgrunn
Vi snakker altså veldig elektrisk, og Pininfarina kan selvfølgelig lekse opp et helt kompani elbiler de har foreslått. De mest konkrete er vel Bolloré som nå er i produksjon og en del av et stort fransk bildeling-program

I Cambiano har Magneti Marelli vært en sterk partner, med fire motorer i hvert hjørne som hver gir 60 kW, men som kan levere 150 ved spesielle anledninger. 600 kW totalt med andre ord – når man ønsker.

Intrikat elektronisk kontroll som sørger for alt av dynamisk sikkerhet, inklusiv ABS-lignende prestasjoner.

Så har de fulgt Jaguarsporet og bruker en 50 kW mikroturbin som ekstra energikilde, for å lade nesten tomme batterier. Range Extender heter dette andre steder. Bilen møter med andre ord Euro 7, når den måtte dukke opp.

Hi-Tech
Batteriene kommer fra FAAM og ligger mellom setene, og bak, skikkelig hi-tech spesifikasjoner. Det betyr også forholdsvis moderat vekt, slik at det hele ikke kommer over 1700 kg en gang – så her snakker vi god Pininfarina lettvekts-konstruksjon.

Det påstås at chassis-folkene også har gjort en god jobb, at bilen er veldig hyggelig å kjøre, og at den har ganske pompøse prestasjoner. 275 km/t og 4,2 til 100 – men det originale er at den kan settes opp til å være rampete.

I tillegg til Snow, Sports og Eco – og hva de heter alle disse kjøremodusene, kan den også settes opp til «drifting». Da settes diffbremsen ut av funksjon, og du kan selv regulere splitten mellom front- og bakaksel. 

500 x 200 x 136 cm, rampete som en hyper rallybil, høres litt anarkistisk ut. Vi applauderer.

Andre mål er bagasjerom på 450 liter, for eksempel, eller en svingradius på 12,3 meter.

Chassiset er bygget av karbonfiber og aluminium og i den veterane, men fremdeles glimrende vindtunnelen, ble bilen målt til en luftmotstandskoeffisient på 0,28.

På ren batteridrift sies det at den kan klare 205 km etter ECE15 kjøresyklusen. Mer spennende er 46 km med konstant 250 km/t.

Vanlig opplading vil ta 6 timer, men 50 liter diesel til turbinen gir den en total rekkevidde på mer enn 800 km. Etter kjøresyklusmål avgir den 45 gram CO2/km og NOx er på 0,05 gram.

Imponerende nok, men vi vet ikke mer om hvem som egentlig tegnet F12 Berlinetta!

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer