img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
BRZ: Lekent fra Subaru
Førsteinntrykket: Lett og med lavt tyngdepunkt har Subaru BRZ gode forutsetninger for å gjøre det den skal, sørge for å plassere et fett smil i ansiktet på føreren

BRZ – sier deg kanskje ikke så mye? Vel, ifølge våre japanske venner står det for Boxer, Rear-wheel drive, Zenith. Burde være greit?

De første delene, i hvert fall. Konseptet; motor foran, drift bak – og en glad fører i midten har fungert før.

Z står for Zenith. Det er Subarus måte å si at dette er det beste de kan gjøre.

Navnet skjemmer svært få, så heller ikke Subaru BRZ.

Tvillingsjel
BRZ er, som svært mange har fått med seg, en samproduksjon med Toyota.

Subaru har stått for det meste som krever ingeniører, Toyota har stått for design og sin teknologi for direkte innsprøytning.

Derfor er begge bilene utstyrt med en boxer-motor på to liter – uten noen form for pustehjelp.

Rent teknisk er dette altså på mange måter i stor grad Subarus prosjekt. Men vi får holde igjen litt, inntil vi har snakket med Toyota-folket, når jeg setter meg i deres GT-86 allerede torsdag denne uken.

Helt ny
Det som er spesielt med BRZ/GT-86, er at den er en bil som designet helt fra bunnen av. Det vil si at man har hatt mulighet til å konsentrere alle sine krefter rundt å bygge en bil som kjører så godt som mulig.

Subaru er stolte over å ha en bil med superlavt tyngdepunkt. Motoren sitter så lavt at BRZ faktisk har lavere senter for gravitasjon enn en Ferrari 458.

Inne i bilen sitter du også lavt – høydemessig føles det nesten som å sitte på ei bruskasse rett på veien. Det er bra for kjøreegenskapene – og det gir en svært sportslig følelse å kikke ut på hjulbuene som er litt høyere enn panseret.

Interiøret er typisk japansk – du skal ikke forvente Porsche-følelsen – men samtidig føles det ikke kjipt – bare litt mer folkelig.

Hvor rask?
På plass bak rattet er forventningene høye – vi har sett bilen mange ganger både på bilde og etter hvert på utstillinger. Utenlandske kolleger som har kjørt prototypen, har vært positive.

Testkjøringen foregikk i fjellene ovenfor Nice og Cannes – noe som definitivt gir svar på hvor morsom enn bil er på veier der svingene er flere enn de raske, lange strekkene.

Boxermotoren på to liter yter 200 hestekrefter – og har et dreiemoment på 205 Nm. Begge høyt oppe i turtallsregisteret – maks hester finner du på 7400 og maks dreiemoment ved 6400 omdreininger.

I 2012 er det ingen som blir spesielt imponert over disse tallene. I hvert fall ikke på papiret. Men 0-100 går unna på 7,6 sekunder – helt respektabelt.

Den som har kjent det voldsomme trøkket i en Impreza WRX STI, vil kanskje bli litt skuffet – BRZ er ikke en superrask sportsbil – men det har heller ikke vært meningen.

Se heller på BRZ som en kompakt GT-bil. Den håndterer svært krappe svinger strålende, men når svingene virkelig blir litt mer åpne, blomstrer BRZ.

Crescendo
Selv om ikke du har full effekt før mot toppen av turtallet, har du mye av kreftene allerede fra 3000 omdreininger.

Gi gass, og selv fra ganske lave turtall henter den seg greit inn, takket være rask gassrespons.

Den hever seg allerede midt i turtallsområdet, og så får du det lille ekstra de siste 2000 omdreiningene opp til 6.600. Skal du ha det riktig morsomt, er det her du skal befinne deg.

Lydbildet er også annerledes enn i turbo-Subaruer.

Småsmellene du får i en turbobil er borte – lyden er jevnere, men fortsatt sportslig. Kanskje faktisk litt mer spennende enn det du får i en del turbomotorer på omtrent like mange hester.

Motoren er imidlertid ikke det beste med BRZ.

Balanse
Det er nemlig det som i en samlebetegnelse kalles «handling».

BRZ profitterer godt på det man har klart å fjerne - nemlig vekt. Rett over 1200 kilo stopper nåla på – det er mer enn godkjent.

Krengning er nesten ikke-eksisterende, og balansen kjennes bortimot perfekt. Du styrer – og bilen går den veien du ber den om.

Selvsagt er det mulig å få det til å slippe – særlig etter at de elektroniske støttesystemene har fått beskjed om å roe seg.

Da er det deilig å kjenne at når det slipper, oppfører den seg bortimot nøytralt. Du trenger ikke å være redd for at den skal forsøke å bite tilbake, den bare slipper litt og føyer seg.

Skulle du klare å fremprovosere litt understyring, er det bare å gi litt mer gass og kjenne at den tar grep på nytt.

Styringen fungerer også bra. Til tross for at BRZ som en rekke andre har konvertert til elektrisk servostyring, er den fint vektet, og du får plenty med tilbakemeldinger.

Når alt dette skrus sammen, blir det en totalpakke som gir mye glede.

Skal man plukke ut noen konkurrenter, er det lett å se i retning av biler som Audi TT, Volkswagen Scirocco, Peugeot RCZ og kanskje også en Mini Cooper S.

Et ganske sammensatt felt, med andre ord.

Men den virkelige sammenligningen, som best beskriver hvordan det hele fungerer, er trolig Mazda MX-5. Ikke fordi bilene egentlig er like – men fordi de har mye av den samme filosofien i bunnen. Lav vekt, moderat motor og superfin styring og balanse.

Noe som mangler?
BRZ gir mye glede. Motor, styring og den manuelle girkassa gir et solid inntrykk – det føles veldig Subaru – men igjen – før jeg har kjørt Toyotaen.

I tillegg til den manuelle sekstrinnskassa finnes det en automatkasse med like mange trinn.

Jeg må innrømme at jeg fryktet det verste, men den var faktisk langt bedre enn forventet.

Vi snakker ikke dobbelclutch – men en forholdsvis rask tradisjonell kasse som sørger for at du har rett turtall til riktig tid. Selvsagt hadde en kasse på høyde med DSG eller PDK vært flott – men denne fungerer akseptabelt.

Kassa er levert av japanske Aisin og skal være basert på den samme konstruksjonen som girkassa som sitter i Lexus IS-F. Der kjennes det enda raskere ut, men jeg mistenker at det også har noe med kreftene som er tilgjengelig å gjøre.

Det eneste virkelig store jeg har notert meg i margen, taler på mange måter både positivt og negativt.

BRZ hadde absolutt tålt å ha enda mer krefter. Mulig det hadde gått noe utover balansen, men sett at man klarte å plassere en turbomotor like lavt – så hadde den fint håndtert 100 hester til.

På den annen side – uten at prisen for Subaruen er klar, kan vi gjette på en pris på rundt kr 450.000 pluss, basert på det vi vet om Toyotaen – blir den oppnåelig for mange.

Med 100 hester til hadde både utslipp og hestekrefter straffet BRZ – det slipper den unna nå.

Den er kanskje ikke den råeste, men definitivt et svært velkomment medlem av gledesbilfloraen.

Sånn det ser ut nå får ikke Subaru mange bilene denne sommeren. Toyota har blitt lovet noe mer – det snakkes om 150 biler. Uansett – når jeg har fått noen runder med GT-86 også senere denne uken, skal du få vite om du bør løpe og kjøpe, eller spare og vente.

FAKTA Subaru BRZ

Motor:

4-syl. boxer, 1998 ccm.

Effekt:

147 kW (200 hk) v/7000 o/min.
205 Nm v/6400-6600 o/min.

LxBxH:

424 x 178 x 1426 cm.

Akselavstand:

257 cm.

Egenvekt u/fører:

1202 kg.

Bagasjerom:

243 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

7,6 sek.

Toppfart:

230 km/t.

Snittforbruk:

0,69 l/mil.

CO2:

159 g/km.

Pris:

Ikke fastlagt

Konkurrenter: VW Scirocco, Peugeot RCZ, Mini Cooper S,

+ Velbalansert, kjøreglad og leken til en tilgjengelig pris.

- Ønsker enda litt mer krefter og en dobbelclutch girkasse.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer