Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Den franske løsningen går ut på å plassere en forbrenningsmotor under panseret - i dette tilfellet en effektiv dieselmotor, og en elektrisk motor under bagasjerommet. De to kan drive bilen i fellesskap, eller hver for seg. Og siden det ikke eksisterer noen mekanisk forbindelse mellom motorene, kan man i fremtiden erstatte dieselmotoren med en utgave som drikker bensin, etanol, eller gass, om det skulle være ønskelig. Ved å bruke en moderne dieselmotor oppnår Peugeot to ting – de kan si de er først ute med diesel-hybrid, og de kan skilte med svært lave utslippstall for CO2, 107 g/km. I mange markeder betyr det gunstige avgifter. Tar plass I praksis er det ikke så ille som det kan høres ut til - mye av differansen ligger i små rom under gulvet, men man mister noen centimeter i høyden. At elmotor og batteri veier et par hundre kilogram, gjenspeiles i lasteevne og tilhengervekt. 508 RXH leveres kun i ett utstyrsnivå - det er til gjengjeld meget høyt. Her får du bl.a. nøkkelfri adkomst, elektrisk justerbare forseter trukket i Alcantara, headup display, lekre 18-tommers felger, panorama glasstak, tonede vinduer med lyddempende isolerglass, navigasjon med 7” skjerm og moderne lydanlegg med «alle» tilkoblingsmuligheter. Med utgangspunkt i stasjonsvognen har Peugeots ingeniører hevet 508 RXH med 50 mm og utvidet sporvidden med 40 mm. Så har de lagt på pyntedetaljer i matt sateng nederst i front, langs sidene og bak. Dette for å appellere til de som tror de ønsker seg en terrengbil, men som i praksis klarer seg med en bakkeklaring på 184 mm og lett firehjulsdrift, siden de sjelden beveger seg utenfor landeveien. Kjøremodi Auto start/stopp slår av dieselmotoren når bilen stopper i lyskryss, og ved lave hastigheter i by kan den bestemme seg for å kjøre elektrisk og utslippsfritt så lenge det er strøm nok på batteriene. ZEV-innstillingen er for ren elektrisk drift. Men fulladede batterier oppgir Peugeot en potensiell kjørelengde på fire kilometer i hastigheter på inntil 70 km/t. Når batteriet er tomt, starter dieselmotoren og man går tilbake til Auto. Innstillingen 4WD er for de tilfeller man trenger ekstra grep, og nå fordeler systemet kreftene automatisk mellom akslene. 4WD kan brukes selv med flate batterier. Innstilt på Sport viser 508 RXH seg fra sin mest dynamiske side. Her arbeider de to motorene sammen for å gi best mulig skyv, og girskiftene foretas ved høyere turtall enn ved Auto, noe som selvsagt går på bekostning av økt forbruk. Samlet effekt er 200 hk og maks dreiemoment 450 Newtonmeter. Clutchfritt Dette merkes spesielt godt under kraftig akselerasjon – da reduseres gasspådraget automatisk det sekundet kassen bruker på å finne neste gir, noe som er uvant for den som er vant med manuell eller tradisjonell automatkasse. Man kan også gire manuelt ved hjelp av hendler bak rattet. I begge tilfeller slipper man å bekymre seg om å clutche. Det er lett å finne seg til rette i en 508 RXH. Den har gode seter med alle justeringsmuligheter, raus rattjustering, logisk plasserte betjeningsorganer og viktig informasjon projisert midt i synsfeltet på frontruta, gjennom headup displayet. Materialvalg og finnish gir en kvalitetsfølelse på nivå med tyske og svenske konkurrenter. Bilen er meget godt støydempet, og verken vindsus eller hjulstøy er plagsomt - selv i høye hastigheter på motorvei. Kjøreegenskapene er mer i retning komfort enn sport for å tiltrekke en godt voksen kundegruppe. Først mot slutten av 2012 kommer 508 RXH til Norge, og derfor er priser og salgsmål foreløpig ikke fastlagt. Med hybrid drivlinje og lave CO2-utslipp bør den komme gunstig ut i forhold til norske avgifter, så vi tipper prisen vil ligge på omkring en halv million kroner. I så fall får den både rimeligere og vesentlig dyrere konkurrenter.
Konkurrenter: Audi A4 Allroad, Skoda Octavia Scout, Subaru Outback, VW Passat Alltrack, Volvo XC70
|