img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Hybrid allveisbil
Førsteinntrykk: I mange år hadde Toyota nærmest monopol på hybridteknologi, men stadig strengere utslippskrav har tvunget alle produsenter i tenkeboksen. Peugeot har kommet opp med en løsning som slår to fluer i en smekk.

Den franske løsningen går ut på å plassere en forbrenningsmotor under panseret - i dette tilfellet en effektiv dieselmotor, og en elektrisk motor under bagasjerommet.

De to kan drive bilen i fellesskap, eller hver for seg. Og siden det ikke eksisterer noen mekanisk forbindelse mellom motorene, kan man i fremtiden erstatte dieselmotoren med en utgave som drikker bensin, etanol, eller gass, om det skulle være ønskelig.

Ved å bruke en moderne dieselmotor oppnår Peugeot to ting – de kan si de er først ute med diesel-hybrid, og de kan skilte med svært lave utslippstall for CO2, 107 g/km. I mange markeder betyr det gunstige avgifter.

Tar plass
Peugeot 508 er en rommelig stasjonsvogn. Når den utstyres med hybrid drivlinje og får RXH lagt til betegnelsen, reduseres bagasjerommet fra 560 til 400 liter.

I praksis er det ikke så ille som det kan høres ut til - mye av differansen ligger i små rom under gulvet, men man mister noen centimeter i høyden. At elmotor og batteri veier et par hundre kilogram, gjenspeiles i lasteevne og tilhengervekt.

508 RXH leveres kun i ett utstyrsnivå - det er til gjengjeld meget høyt.

Her får du bl.a. nøkkelfri adkomst, elektrisk justerbare forseter trukket i Alcantara, headup display, lekre 18-tommers felger, panorama glasstak, tonede vinduer med lyddempende isolerglass, navigasjon med 7” skjerm og moderne lydanlegg med «alle» tilkoblingsmuligheter.

Med utgangspunkt i stasjonsvognen har Peugeots ingeniører hevet 508 RXH med 50 mm og utvidet sporvidden med 40 mm.

Så har de lagt på pyntedetaljer i matt sateng nederst i front, langs sidene og bak. Dette for å appellere til de som tror de ønsker seg en terrengbil, men som i praksis klarer seg med en bakkeklaring på 184 mm og lett firehjulsdrift, siden de sjelden beveger seg utenfor landeveien.

Kjøremodi
På en valgbryter mellom setene kan føreren velge mellom fire forskjellige modi. Innstilt på Auto arbeider systemet for å finne en optimal kombinasjon av diesel- og elmotor for å holde forbruket på et minimum.

Auto start/stopp slår av dieselmotoren når bilen stopper i lyskryss, og ved lave hastigheter i by kan den bestemme seg for å kjøre elektrisk og utslippsfritt så lenge det er strøm nok på batteriene.

ZEV-innstillingen er for ren elektrisk drift. Men fulladede batterier oppgir Peugeot en potensiell kjørelengde på fire kilometer i hastigheter på inntil 70 km/t. Når batteriet er tomt, starter dieselmotoren og man går tilbake til Auto.

Innstillingen 4WD er for de tilfeller man trenger ekstra grep, og nå fordeler systemet kreftene automatisk mellom akslene. 4WD kan brukes selv med flate batterier.

Innstilt på Sport viser 508 RXH seg fra sin mest dynamiske side. Her arbeider de to motorene sammen for å gi best mulig skyv, og girskiftene foretas ved høyere turtall enn ved Auto, noe som selvsagt går på bekostning av økt forbruk.

Samlet effekt er 200 hk og maks dreiemoment 450 Newtonmeter.

Clutchfritt
508 RXH leveres som standard med en EMG (elektronisk styrt manuell) girkasse. Innstilt på Auto fungerer den som en automatkasse, med det unntak at girskiftene tar lenger tid.

Dette merkes spesielt godt under kraftig akselerasjon – da reduseres gasspådraget automatisk det sekundet kassen bruker på å finne neste gir, noe som er uvant for den som er vant med manuell eller tradisjonell automatkasse.

Man kan også gire manuelt ved hjelp av hendler bak rattet. I begge tilfeller slipper man å bekymre seg om å clutche.

Det er lett å finne seg til rette i en 508 RXH. Den har gode seter med alle justeringsmuligheter, raus rattjustering, logisk plasserte betjeningsorganer og viktig informasjon projisert midt i synsfeltet på frontruta, gjennom headup displayet.

Materialvalg og finnish gir en kvalitetsfølelse på nivå med tyske og svenske konkurrenter.

Bilen er meget godt støydempet, og verken vindsus eller hjulstøy er plagsomt - selv i høye hastigheter på motorvei. Kjøreegenskapene er mer i retning komfort enn sport for å tiltrekke en godt voksen kundegruppe.

Først mot slutten av 2012 kommer 508 RXH til Norge, og derfor er priser og salgsmål foreløpig ikke fastlagt.

Med hybrid drivlinje og lave CO2-utslipp bør den komme gunstig ut i forhold til norske avgifter, så vi tipper prisen vil ligge på omkring en halv million kroner. I så fall får den både rimeligere og vesentlig dyrere konkurrenter.

FAKTA Peugeot 508 RXH

Dieselmotor:

4-sylindret, 1997 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/3850 o/min.,
300 Nm v/1750 o/min.

Elmotor:

27 kW (37 hk), 200 Nm

Samlet effekt:

200 hk, 450 Nm

Mål:

482 x 186 x 153 cm (L/B/H)

Akselavstand:

281,5 cm

Bagasjevolum:

400-1439 liter

Egenvekt m/fører:

1770 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,8 sek.

Toppfart:

213 km/t

Snittforbruk:

0,41 l/mil

CO2-utslipp:

107 g/km

Pris fra:

Ikke klar

Lansering i Norge:

Høsten 2012

Konkurrenter: Audi A4 Allroad, Skoda Octavia Scout, Subaru Outback, VW Passat Alltrack, Volvo XC70

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer