img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Nesten familiebil
Nettkjørt: Ikke den aller minste fra Toyota, men en bil som til nød kan fungere som eneste bil i familien.

Toyota Verso-S er en praktisk, liten bil med kasseaktig fasong. I hjemlandet Japan heter den Ractis, og samme bil står på Subaru-programmet under navnet Trezia.

Størrelsen, med en utvendig lengde på knapt 4 meter, er bilen grei nok for par uten barn, men kan også gjøre nytten for små familier.

Toyota er kjent for smarte småbiler, vi bare minner om iQ. Verso-S har form og funksjon som kan minne om en flerbruksbil.

Vi sier «minner om», for det må ikke glemmes at det handler om en liten bil – og dessuten viser det seg i praksis at den ikke har den fleksibilitet og smartness i seteløsninger som bør kjennetegne en flerbruksbil.

Fra sjåførens plass
Verso-S har et forholdsvis spartansk førermiljø, og dashbordet preges av mye hardplast. Setene gir akseptabel sittekomfort, men det tar litt tid å finne seg til rette.

Oversikten over instrumenter, brytere og knapper er derimot god og funksjonell. Sikten fremover er også god takket være forholdsvis smale A-stolper og trekantvinduer foran dørene.

Det er verre med sikten bakover, spesielt i vått vær. Bakruteviskeren dekker nemlig en overraskende liten del av siktflaten. Plasseringen av viskeren er tydeligvis ikke endret fra den opprinnelige konstruksjonen med høyreratt. Det er synd, for bakruta gror fort igjen.

Rom for last
Det er bagasjeplassen som er det største ankepunktet mot at bilen kan fungere som familiebil, spesielt hvis vi snakker om småbarnsfamilier som er avhengige av å ha med seg barnevogn.

Bagasjevolumet ser på papiret relativt rommelig ut, men ikke la deg lure. Volumet inkluderer reservehjulsbrønnen under gulvet.

Fleksibiliteten i seteløsningene er ikke den beste. Her kan du ikke prioritere enten bagasjeplass eller benplass i baksetet ved å kunne skyve setene i lengderetningen, slik som hos konkurrentene Opel Meriva og Kia Venga.

Selv om du i Verso-S kan regulere vinkelen på bakseteryggen, gir ikke det den samme fleksibilitet som når setet kan skyves. Den todelte bakseteryggen kan du raskt slå ned mens du står ved den åpne bakluka.

På veien
Toyota har med den lille iQ vist at de kan lage små biler med tillitvekkende og stabile kjøreegenskaper. Verso-S har samme chassis som Yaris, og kjøreegenskapene er en av bilens sterke sider.

Hjulopphenget svelger ujevnheter på en meget akseptabel måte, uten sjenerende mye av verken støy eller vibrasjoner.

Ingen racerbil
Her kjører vi versjonen med 1,33-liters bensinmotor med 99 hester, men bilen leveres også med 1,4-liters dieselmotor med 90 hester.

En vesentlig forskjell på de to finner vi i dreiemomentet, som er 205 Nm på dieselmotoren, mens det er meget beskjedne 125 Nm her på bensinvarianten.

Det betyr at den trinnløse CVT-kassen kan oppleves som litt masete under akselerasjon og ved aktiv kjøring på kuperte veier, mens det under jevn kjøring på slett landevei fungerer helt greit.

Start-/stopp-system, som automatisk stopper og starter motoren ved rødt lys og tilsvarende stopp i trafikken, er standard på bilene som tas inn til Norge.

Greit utstyrsnivå
Importøren har satt seg som mål å selge 900 Verso-S i år. Vår prøvebil har nest høyeste utstyrsnivå, som heter «Dynamic», og her finner vi blant annet navigasjon og ryggekamera. Bra!

Sikkerheten er også godt ivaretatt, og bilen fikk fem av fem stjerner i kollisjonstesten hos EuroNCAP.

En negativ detalj er frontlyktene som er rette og steile, og fanger opp søle og sprut fra bilene foran. Når bilen ikke har lyktespylere betyr det at lyset fort svekkes ved kjøring i sølete vær.

FAKTA Toyota Verso-S 1.33 VVT-i Multidrive Dynamic

Motor:

4-syl. bensin, 1329 ccm

Effekt:

73 kW (99 hk) v/6000 o/min.
125 Nm v/4000 o/min.

Mål:

399 x 170 x 160 cm (L/B/H)

Akselavstand:

255 cm

Egenvekt m/fører:

1160 kg

Bagasjevolum:

430 liter

Aks. 0-100 km/t:

13,7 sek.

Toppfart:

165 km/t

Snittforbruk:

0,50 l/mil

CO2-utslipp:

117 g/km

Pris fra:

kr 208.600

Pris som prøvekjørt:

kr 235.200

Konkurrenter: Opel Meriva, Hyundai i20, Nissan Note, Kia Venga.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer