img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Store ombygginger hos VW
Tysk presse har flommet over av VW-rykte den siste uken. Store endringer i ledelsen er tema. Noen av ryktene er nå bekreftet.

I USA er Audi-sjefen på vei ut, ifølge Forbes. Hjemme i Tyskland kommer ting til å skje med med toppfolk i Ingolstadt.

Teknisk toppsjef, Michael Dick, og salgsdirektør, Peter Schwarzenbauer, er på vei ut, ifølge Handelsblatt. Hannoverische Allgemeine Zeitung skrev at rundt 20 toppsjefer i VW og datterselskaper skal vekk i løpet av de neste dagene.

Financial Times Deutschland skriver om en mye tettere samhandling mellom MAN og Scania, med tilsvarende endringer i toppene.

Og Spiegel kom med det oppsiktsvekkende ryktet at Karl-Thomas Neumann ikke blir sjef for styret i Kina. Og at han i stedet skal ut av selskapet.

Svært overraskende i så fall, det er han som regnes som ansvarlig for VW-Gruppens suksess i Kina.

Det har vært styremøte i MAN i dag. Der ble det åpenbart diskutert mer enn lastebiler. For det ble bekreftet at Jochem Heizmann skal overta den nyopprettede Kina-posten. Han sitter nå i VW-Gruppens styre med ansvar for de tunge bilene.

Så da blir det selvfølgelig endringer der også, med dagens Scania-sjef, Leif Östling, inn på hans plass. Det kan bli moro, forholdet mellom Scania og Man er ikke akkurat hjertelig.

MAN-sjef Georg Pachta-Reyhofen får en trøsteposisjon som Styrets ansvarlige for motorvirksomheten gjennom hele konsernet. Martin Lundstedt er navnet på den nye Scania-sjefen – til nå har han vært salgsansvarlig der.

Det er en rekke andre mindre, men allikevel store endringer rundt i VW-verdenen også, og det er to detaljer ved dette egentlig helt uinteressante fenomenet som er spennende.

Det ene er alle lekkasjene i forkant. Machiavelli-lesere vil selvfølgelig anta at dette er styrte lekkasjer fra en maktarrogant ledelse hvorfra de merkeligste disposisjoner dukker opp.

Det andre er at selv nå, med et ganske stort jordskjelv i toppetasjene rundt i VW-verdenen, har det ikke vært tatt noe tak i det som virkelig bekymrer.

Bare for å presisere det – det er ingen som er bekymret for produkter og markedsføring. VW-Gruppen har enorm suksess i markedet og tjener mer enn godt nok.

Men allikevel er det en innflytelsesrik gruppe som ikke bare er bekymret, men direkte og aktivt kritiske. De internasjonale og institusjonelle investorene. Som for eksempel det norske oljefondet.

Monokulturelt er et godt navn på selskapets sjel. Gruppen opererer med egne selskaper i absolutt alle deler av verden, allikevel består gruppens styre utelukkende av tysktalende – bortsett fra innkjøpssjef Fransisco Garcia Sanz som imidlertid er mer flytende i tysk enn de fleste tyskere, og som har studert og jobbet lenger i Tyskland enn noe annet sted..

I Representantskapet sitter det bare tre personer som ikke er tyskere eller fra Østerrike. To av dem kommer fra Qatar Holding – selskapets tredje største eier etter Porsche-familien og Forbundsstaten Niedersachsen.

Det er feil å legge all skyld på Store Sol selv, Ferdinand Piëch – Ferdinand Porsches allmektige barnebarn. Arbeiderne er nemlig akkurat like fokusert på supersentralt ansvar som majoritetseierne er.

VW-Gruppen har mer enn 500.000 arbeidstakere over absolutt hele verden. Og ti av plassene i styret. På tross av at de tyske arbeiderne representerer godt under 50 prosent av den totale arbeidsstyrken, er det deres hekker som disponerer disse ti stolene!

I et intervju med Financial Times for ikke så lenge siden sa Peter Löscher, toppsjefen i Siemens, at Volkswagen var alt for tysk, altfor maskulint og altfor hvitt!

I de fleste andre globale børsnoterte selskaper ville det skapt trøbbel om det ble utnevnt en ny representant til Representantskapet når den eneste erfaring som leder var som barnehavetante.

Vi snakker om Sjefens hustru. Og analytikere og eiere opplever ingen andre steder at de må ta på seg head-settet når de deltar på generalforsamlinger i globale gigantkonsern. Det må de hos VW, dersom de ikke er flytende i tysk.

Det man frykter er at VW blir altfor selvopptatt og altfor lite hands on – så lenge de er overbevist om at Wolfsburg vet best. Elendige prestasjoner i USA er et av eksemplene som hentes frem når man beskriver faren ved å være arrogant.

Den korte Suzuki-historien, og ikke minst behandlingen av Osamu Suzuki selv, er et annet eksempel på elendig fingerspitzgefühl.

Toyota har gått i spissen for å demonstrere klart hva som kan skje når man blir for stor og når troen på egen fortreffelighet blir overveldende og kvelende.

Privat har VW-ledere lenge fortalt hvor ivrige de er etter å lære av dem. Uten at det er særlige tegn på nyutsprunget ydmykhet.

Det er som sagt ingen som klager over selskapets produkter eller økonomiske resultater.  Frykten er imidlertid at monokultur-holdningen kan resultere i en skikkelig backlash hvis ting går galt.

Og spesielt på utviklingsmarkeder er det mange som ser for seg store VW-feller.

Ikke noe fra dagens styremøte tyder i retning av at Wolfsburg-toppene deler bekymringene. Eller at de ønsker å bli like globalt orienterte som deres produkter er.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer