Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Historisk forutsigbarhet Klimaforliket sikrer at elbilene beholder alle dagens avgiftsfordeler ut 2017. - Fem års garantert forutsigbarhet er historisk i bilavgiftssammenheng, jubler "elbil-general" Bernt G. Jessen i Motor Gruppen. |
||||||||||||||||
Dagens avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode, eller fram til antall biler når 50.000. Det er klart etter at de seks partiene omsider ble enige om detaljene i klimaforliket. - Dette har det vært jobbet aktivt for i lang tid. Det er også bra at ladbare hybrider blir likestilt med elektriske biler når det gjelder lading og parkering, sier direktør Bernt G. Jessen. Jessen innrømmer at han hadde håpet at partiene ville forplikte seg enda sterkere og lenger. - Vårt utgangspunkt var å beholde dagens fordeler fram til 2020, eller 100.000 biler, men dette resultatet kan vi leve godt med. Jessen mener dette er et svært viktig signal til norske bilkjøpere, importører og deres produsenter. Flere fordeler Dette vil Høyre, om de kommer i posisjon etter valget i 2013, gjøre noe med. - Høyre vil gå inn for å fjerne momsen på leasing av el-personbiler, sa Høyres stortingsrepresentant Ingjerd Schou under et seminar om elbiler som ble arrangert av SVs stortingsgruppe og Electric Vehicle Union denne uken. Ifølge beregninger utført av Autolease utgjør dette rundt 15.000 kroner på årsbasis. - Høyres initiativ til å fjerne moms på leasing av el-personbil, vil gjøre at det ikke blir dyrere å lease enn å eie. Det er positivt og et viktig tiltak for et renere miljø, sier Marthinsen.
|