img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
84 bilder i galleri
Du blir sett i BMW Z4
NETTKJØRT: Langt panser og smekre linjer. Du får beundrende blikk når du kjører BMW Z4.

I Norge har salget av BMW Z4 vært begrenset til 15-20 nye biler i året - ikke upåvirket av en startpris på drøyt en halv million kroner.

Men nå er de to minste sekserne byttet ut med effektive, firesylindrede motorer, og dermed synker innstegsprisen med ca. 100.000 kroner, og bilen blir oppnåelig for en noe større målgruppe.

Fra to til en
Mens første generasjon Z4 besto av to karosserivarianter - cabriolet og coupé - ble disse smeltet sammen til ett karosseri, cabriolet med automatisk hardtop, på andre generasjon.

BMW har kommet opp med en smart takløsning som gjør at bilen tar seg like godt ut enten man kjører åpent eller lukket. Den har ikke en utpreget høy bakstuss, slik man ofte ser på biler med automatisk hardtop.

En ulempe med slike tak er selvsagt at de stjeler en vesentlig del av bagasjerommet når man vil kjøre åpent. Og støydempingen er ikke like effektiv som i en coupé med en stivere og mer polstret takkonstruksjon.

Det merker man godt selv i relativt moderate hastigheter på norsk motorvei, der er støynivået ubehagelig – en av de få negative sidene til Z4. Når du kjører åpent glemmer du slike bagateller – da er det mer plagsomt at bonden nettopp har spredd møkk på jordet sitt.

Fra seks til fire
Z4 leveres nå i fire motorstørrelser, som sDrive 20i, 28i, 35i og 35is. De to første har firesylindrede motorer med TwinPower Turbo-teknologi på henholdsvis 184 og 245 hestekrefter.

Den sekssylindrede sDrive35i byr på 306 hk, mens toppmodellen, sDrive35is har 340 hester. BMW har foreløpig ikke falt for fristelsen til å legge en dieselmotor under det lange panseret, slik Mercedes har gjort på konkurrenten SLK.

«Vår bil» var en 20i, kombinert med Sportsautomat. Og la det være nevnt - har du kjørt en Z4 med rekkesekser, slik jeg gjorde på den internasjonale lanseringen for noen år siden, så savner du snerret fra denne når du trår flatt jern, og den rolige brummingen når bilen går på tomgang.

BMWs avanserte turboteknologi sørger imidlertid for at du har tilstrekkelig med krefter og et behagelig bunndrag over et stort register.

Klikk-klakk
Selv kollegaen som synes det er helt feil med automatgir i sportsbiler, må medgi sin entusiasme for den kjappe og presise kassen, spesielt når skiftene foretas manuelt med spakene på rattet.

Bak det tykke skinnrattet er det lett å finne seg til rette i sportsseter med regulerbar sidestøtte i både rygg og sete. Instrumentene er lettleste, og alle betjeningsorganer sitter der de skal for erfarne BMW-sjåfører.

De fleste innstillinger foretas via kontrollenheten (iDrive) på midtkonsollen og leses av på en stor skjerm på toppen av dashbordet. Herfra styrer du det meste.

Allrounder
Du vil oppleve at Z4 oppfyller dine krav til kjøreopplevelse – den har nemlig stor spennvidde med hensyn til egenskaper når du skifter mellom maks komfort og maks sportslighet. Og du kan velge individuelle innstillinger som passer din kjørestil og dagsform.

Takket være et tak du alltid har med, og et noenlunde akseptabelt bagasjerom, vil nok en del akseptere Z4 som en helårsbil. Man kan jo alltids leie en annen bil de helgene man skal ha med seg noen, eller bestille en budbil for å kjøre hjem varene.

Man er godt synlig i trafikkbildet i en Z4, spesielt om man velger et knallrødt eksemplar slik vi gjorde. Men du verden for en flott kjøreopplevelse den gir deg på solrike vår- og sommerdager.

Jeg skjønner godt dem som inngår kompromisser i 9 måneder for å nyte de 3 siste.

FAKTA BMW Z4 sDrive20i Sportsautomat

Motor:

4-syl. rekkemotor, 1997 ccm.

Effekt:

135 kW (184 hk) v/ 5000 o/min.
270 Nm v/1250-4500 o/min.

Mål:

424 x 179 x 129 cm (L/B/H)

Akselavstand:

249,6 cm.

Egenvekt:

1395 kg.

Aks. 0-100 km/t:

6,9 sek.

Toppfart:

235 km/t.

Snittforbruk:

0,68 l/mil.

CO2-utslipp:

159 g/km.

Pris fra:

kr 477.900

Pris som prøvekjørt:

kr 639.690

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer