Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
I Norge har salget av BMW Z4 vært begrenset til 15-20 nye biler i året - ikke upåvirket av en startpris på drøyt en halv million kroner. Men nå er de to minste sekserne byttet ut med effektive, firesylindrede motorer, og dermed synker innstegsprisen med ca. 100.000 kroner, og bilen blir oppnåelig for en noe større målgruppe. Fra to til en BMW har kommet opp med en smart takløsning som gjør at bilen tar seg like godt ut enten man kjører åpent eller lukket. Den har ikke en utpreget høy bakstuss, slik man ofte ser på biler med automatisk hardtop. En ulempe med slike tak er selvsagt at de stjeler en vesentlig del av bagasjerommet når man vil kjøre åpent. Og støydempingen er ikke like effektiv som i en coupé med en stivere og mer polstret takkonstruksjon. Det merker man godt selv i relativt moderate hastigheter på norsk motorvei, der er støynivået ubehagelig – en av de få negative sidene til Z4. Når du kjører åpent glemmer du slike bagateller – da er det mer plagsomt at bonden nettopp har spredd møkk på jordet sitt. Fra seks til fire Den sekssylindrede sDrive35i byr på 306 hk, mens toppmodellen, sDrive35is har 340 hester. BMW har foreløpig ikke falt for fristelsen til å legge en dieselmotor under det lange panseret, slik Mercedes har gjort på konkurrenten SLK. «Vår bil» var en 20i, kombinert med Sportsautomat. Og la det være nevnt - har du kjørt en Z4 med rekkesekser, slik jeg gjorde på den internasjonale lanseringen for noen år siden, så savner du snerret fra denne når du trår flatt jern, og den rolige brummingen når bilen går på tomgang. BMWs avanserte turboteknologi sørger imidlertid for at du har tilstrekkelig med krefter og et behagelig bunndrag over et stort register. Klikk-klakk Bak det tykke skinnrattet er det lett å finne seg til rette i sportsseter med regulerbar sidestøtte i både rygg og sete. Instrumentene er lettleste, og alle betjeningsorganer sitter der de skal for erfarne BMW-sjåfører. De fleste innstillinger foretas via kontrollenheten (iDrive) på midtkonsollen og leses av på en stor skjerm på toppen av dashbordet. Herfra styrer du det meste. Allrounder Takket være et tak du alltid har med, og et noenlunde akseptabelt bagasjerom, vil nok en del akseptere Z4 som en helårsbil. Man kan jo alltids leie en annen bil de helgene man skal ha med seg noen, eller bestille en budbil for å kjøre hjem varene. Man er godt synlig i trafikkbildet i en Z4, spesielt om man velger et knallrødt eksemplar slik vi gjorde. Men du verden for en flott kjøreopplevelse den gir deg på solrike vår- og sommerdager. Jeg skjønner godt dem som inngår kompromisser i 9 måneder for å nyte de 3 siste.
|