Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
De to søsknene Scenic og Grand Scenic har fått en ansiktsløftning som på utsiden gir seg utslag i en ny front i tråd med Renaults nye formspråk, og med tidstypiske LED-markeringslys lavt plassert. Dessuten har de nye baklyktene ulik design på de to modellene. Nøysomme motorer Det er spesielt den manuelle varianten, som er utstyrt med start&stopp, som kan vise til et så lavt CO2-utslipp som 105 g/km. Storebror kan leveres med enten den samme 1,5-literen eller en 1,6-liter med 130 hester. Den er kombinert med sekstrinns manuell girkasse og start&stopp, og kan vise til et CO2-utslipp på respektable 114 g/km. Dette er 20 prosent lavere enn på den tidligere 1,9-literen. Komfortabelt oppsett Selv Grand Scenic er oversiktlig og lett å håndtere i trafikken, men ved parkering er ryggekameraet greit å ha. På landeveien merkes det at Grand Scenic er en større bil, ved at den er følsom for sidevind. Med denne oppgraderingen innfører Renault det såkalte Visio-systemet på begge modellene. Dette innebærer to separate elektroniske hjelpesystemer: Filskiftevarsler som trer i kraft hvis sjåføren vingler over til et annet kjørefelt, samt automatisk fjernlys, det vil si hovedlys som automatisk skifter mellom fjern- og nærlys. Sistnevnte tar det litt tid å venne seg til. Det hendte at vi overstyrte systemet fordi vi syntes at det dimmet ned lyset for sent i forhold til møtende trafikk. Teflonbehandlet Våre prøvebiler har høyeste utstyrsnivå, kalt Dynamique Style, som inneholder blant annet bi-xenon lys, det nevnte Visio-systemet, cruise control, håndfri nøkkelkort, navigasjonssystem og parkeringssensorer foran og bak samt ryggekamera.
Konkurrenter: Ford C-Max, Mercedes-Benz B-Klasse med flere.
Konkurrenter:VW Touran, Ford Grand C-Max, Opel Zafira Tourer, Peugeot 5008, Citroën Grand C4 Picasso og nykommeren Toyota Prius+ Seven.
|