img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
128 bilder i galleri
Luksus og sport i skjønn forening
FØRSTEINNTRYKK: Takket være en kollega som vips og uventet står på tvers, blir jeg sittende og sitre i pitlane i nærmere 10 minutter. Jeg skal ut på Ascari, denne fascinerende 5 km lange rikmannsbanen her nede i Andalusia, Sør-Spania.

Det er ingen vanlig racingbane, den er faktisk lagd til akkurat dette formålet: Ren moro. Og med 560 hester og 680 Newtonmeter under høyrefoten, sitter jeg som på nåler mens forventningens adrenalin piskes til krem i ørene.

Heldigvis er jeg alene i bilen. Ingen besserwisser av en kjøreinstruktør ved siden av – heller ingen journalistkollega som gruer seg til å bli kastet rundt. Og det er helt greit første gang man fritt utfolder seg i en 2-millioners prestisjebil på ukjent bane.

Det er for så vidt feil å snakke om å sitte på nåler når jeg sitter i et meget avansert skinnsete. Jeg bruker tiden til å finjustere innstillingene, ikke minst i nedre del av korsryggen, det aller viktigste kontaktpunktet med en sportsbil.

Hett!
Men jeg svetter! Termometeret viser 37 grader og solen steker rett ned gjennom karbontaket. Akkurat da er jeg glad M6 faktisk er nettopp en luksussportsbil - ikke bare en sportsbil.

Klimaanlegget hyler for å holde meg nedkjølt. For jeg bare MÅ ha vinduene åpne, det snerrer så hårete rått når de andre tyner 20-tommersvalsene til falsett og drar ut av depotet på 1 – dunk 2 – dunk 3 gir.

Det er riktignok ikke til sangen av V10, som i forrige M6, men du skal være ekstremt grinete for ikke synes turbo-V8-eren gir minst like øregodt.

Hva er det egentlig med M6? M-avdelingens jobb med den allerede lekre 6-serien er som ventet både grundig og avansert.

Crossover
Bilen er en ekstrem krysning av luksus og sport - to ingredienser som slettes ikke hører naturlig sammen. Men det viser seg at legger du nok ressurser i jobben, er summen av kompromisser likevel liten.

Biturbo V8-er erstatter altså selvpustende V10-er fra forrige utgave. Det føles nok som et lite savn fra dem som har hatt anledning til å la seg forføre av den turtallslekne 10-eren - den trakk til hysteriske 8500 omdreininger.

Men for det første var V10en for diger, komplisert og dyr. For det andre går V8eren langt utenpå forgjengere i ytelse. Turbo-lagg? No way! Snarere tvert i mot, den gir nesten i overkant kontant punch når du sparker inn gassen - uansett hastighetsområde.

Før jeg dro var det noen i redaksjonen som enkelt oppsummerte M6 som "En M5 med penere former". Og ja, det er mulig å si det sånn.

Søsken
Da jeg under pressemiddagen spurte min sidemann, en av motordoktorene fra M-avdelingen, om det skilte noe mellom M5 og M6, var svaret kontant nei. Kanskje en og annen programmeringskurve, mente han, men ikke noe som er mulig å kjenne.

På den annen side, da jeg snudde meg til her doktordoktor chassis på min andre side, fikk jeg det stikk motsatte svaret: M5 og M6 er selvsagt to helt forskjellige biler! utbryter han. For M6 er kortere, lavere, og sitter bredere. Og alle endringene på den nye bilen har vært knallhardt arbeid! understreker han.

Hva han egentlig mente skjønte jeg for så vidt under den videre samtalen: Herr chassisdoktor, som har jobbet hos M-GmbH siden tidlig på 80-tallet, kunne egentlig ikke snakke pent om annet enn M3. Det var M3-følelsen han så gjerne skulle gjenskape i M6 også…

M6 er nå likevel en lang bil, nesten 5 meter, og de første rundene ute på den tekniske krevende banen, er rett og slett overveldende.

Overflod
Det er selvsagt ikke tillatt å klage på for mye power, men jeg hadde antagelig kjørt like fort med halve ytelsen. Det meste forsvant i dyslektiske innbremsinger og utilsiktede firehjulssladder som elektronikken måtte ta seg av.

M6 har i overflod biturbokrefter, keramiske bremsekrefter og utrolige G-krefter. Men ikke minst er det utallige innstillinger å utforske, fra styrerespons, motorrespons, girkasserespons (7-trinns dobbeltclutch), demperkarakter og M-gradert ESP.

Selv med alle innstillinger på mest sportslig, dog uten å slå ESPen helt av, ble det mest til at bilen kjørte denne mannen rundt Ascari, ikke omvendt.

Ute på liberale spanske landeveier forandret dette seg til noe helt annet for min del, her kom M6-dyret virkelig til sin rett.

I trafikk gir denne bilen ren mc-følelse i evnen til å passere biler på selv de korteste luker. Og det kommer godt med når man utfordrer svingene på strekningen Marbella til Ronda. Man må oppleve det for å forstå hvor uanstendig det er mulig å kjøre - med max komfort.

Coupé eller cabriolet
M6 kommer som kjent både med og uten tak. På de samme veiene oppleves cabriolet-utgaven utrolig nok nesten enda riktigere. Hvorfor sage av et ypperlig karbontak? kan man spørre.

Men selv ved tøff kjøring på svingete landevei er det over min kompetanse å kjenne forskjellen i chassiset. Det er stivet opp, selvsagt, men tilleggsvekten er kun 120 kilo.

I performance utgjør det et tiendelssekund – forskjellen mellom 4,2 og 4,3 sekunder fra 0 til 100 km/t. Kjørefølelsen er i prinsippet akkurat den samme. Når da sommerværet virkelig glitrer, som under vårt besøk, er det jo to biler i ett!

- Bare to millioner? Det høres jo ut som valuta for pengene, kommenterer min kone når jeg kommer hjem og forteller om bilen. Prisen er riktignok ikke bekreftet av BMW Norge ennå, men der omkring starter det nok (M5 starter til sammenligning på 1,8 mill).

I Tyskland koster bilen halvparten, helt konkret 123,600 euro. Det vil si, før ekstrautstyr. For selvsagt var den testede bilen pimpet litt. Med blant annet keramiske bremser til 8700 euro, 20-tommers felger til 1950 euro, M-seter til 2200 euro, TV og navi til 4000 euro, Bang & Olufsen til 5000 euro og litt annet småsnacks.

Testet utgave av kupeen endte dermed på 150.000 euro, som vi tipper kan oversettes til et sted mellom 2,2 og 2,3 millioner her hjemme. Fortsatt vel verdt det, spør du oss.

Stolte tradisjoner
I Tyskland ligger cabrioleten 8500 euro høyere i startpris, men med noen justeringer ender man opp med omtrent samme sluttpris. Karbonbremsene er overkill på caben, ettersom det neppe er valget om det faktisk er banekjøring som er målet med bilen.

På flyet ned til lanseringen hadde jeg gleden av å bla gjennom det originale pressekitet fra da forrige M6 ble lansert i 2005 (sånn er det å ha en bilnerd på nabokontoret, takk til Jon WS).

På flyet hjem kunne jeg sammenligne med dagens M6-kit (som ikke var en diger mappe med flere CDer og glossy bildeutskrifter, men en minnepinne i karbonfiber).

Og til alle M6-fans kan jeg berette: Gamle og nye M6 er befriende like. Det er brukt to avsnitt på utslipp, og det er brukt to avsnitt på sikkerhet. Resten handler om sportslige ytelser og materialkvalitet. Forskjellen er 7 års teknologisk utvikling.

Fakta BMW M6 Coupé

Motor:

V8 TwinPower Turbo, 4395 ccm

Effekt:

412 kW (560 hk) v/6000 o/min,
680 Nm v/1500-5750 o/min

L/B/H:

490/190/137

Akselavstand:

285,1 cm

Egenvekt m/fører:

1925 kg

Bagasjerom:

460 liter (VDA)

0-100 km/t:

4,2 sek.

Toppfart:

250 km/t

Snittforbruk:

0,99 l/mil

CO2:

232 g/km

Pris:

Ca. kr 2.000.000

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer