img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
De 4 samuraier
BILTEST: Fire japanske bilmerker står på startstreken denne gang for å understreke SUV-dominansen fra soloppgangens land. To av bilene skilte seg tidlig ut i en knallhard kamp om å bli testens vinner.

De to nyeste, Mazda CX-5 og Subaru XV utfordrer de to veletablerte konkurrentene Mitsubishi ASX og Nissan Qashqai.

De fire har flere fellestrekk – og noen ulikheter. Alle har dieselmotor, og bilene er skreddersydd for norske forhold, med sin høye bakkeklaring og firehjulsdrift, men de er ikke like praktiske som man kunne forvente.

At bilene er høye, har to sider. Du setter deg inn i, ikke ned i, setene. Samtidig må bagasje og annen last løftes høyere enn i en vanlig stasjonsvogn. Er det lastevolum du setter høyt på ønskelisten, er en stasjonsvogn som regel å foretrekke.

Den som skiller seg mest ut i dette selskapet er Subaru XV. Ikke bare er den alene om å ha permanent firehjulsdrift, karosseriet er også 5 cm lavere enn på ASX og Qashqai, og hele 14 cm lavere enn på CX-5. Dette går ikke på bekostning av bakkeklaringen, men bagasjevolumet er betydelig mindre enn hos konkurrentene. Med alle fem seter i bruk, er bagasjerommet 125 liter mindre i XV enn i CX-5.

CX-5 er den største av de fire testbilene, her utfordrer den VW Tiguan. Det skiller 25 cm i utvendig lengde ned til minstemann, som er ASX. Akselavstanden er for eksempel 7 cm større enn på Nissan Qashqai og 3 cm større enn på ASX.

 
Begrenset sikt

En grunn til at mange velger en SUV er at de sitter høyere enn i en vanlig stasjonsvogn, med god oversikt over trafikken. Noen setter også pris på følelsen av å sitte tryggere enn i en lav bil.

En ulempe med denne karosseriformen er at det er vanskelig å vite hvor bilene «begynner og slutter». Eksteriørdesignen går på bekostning av utsynet fra førerplassen, både ute i trafikken og ved parkering. Lav bakrute og bred C-stolpe reduserer siktsonene.

Det er derfor ikke tilfeldig at alle fire testbilene er utstyrt med ryggekamera. Sagt på en annen måte; hvis du kjøper et lavere utstyrsnivå, bør du absolutt vurdere å krysse av for ryggekamera på listen over ekstrautstyr. Siktproblemet er minst i ASX og CX-5, rett og slett fordi designerne har latt blyanten løpe i en noe mer fornuftig linje bakover.

Fra førersetet i Qashqai finner vi et oversiktlig og enkelt dashbord med tradisjonell design og med store, lettleste instrumenter. Interiøret gir god kvalitetsfølelse, samtidig som Qashqai gir god sittekomfort.

Det er Qashqai sammen med nykommeren CX-5 som har de beste setene i testen. Dashbord og dørpaneler i CX-5 er trukket med materialer med myk overflate. Mazdas designere har holdt seg langt unna hardplast.

Hvis vi hevder at interiøret i ASX ikke vil gå inn i historien som noen minneverdig designperle, må vi plassere XV i samme bås – men ikke misforstå oss, førermiljøet i begge bilene er enkelt og funksjonelt. Skinnsetene i ASX er litt for glatte til å by på fullgod sidestøtte, og dessuten savner vi mulighet for å kunne vinkelregulere sitteputa mer i bakkant.
 
Lasteplass på det jevne

Bagasjevolumet er størst i CX-5, og den er den eneste av de fire som nærmer seg en vanlig stasjonsvogn i familiebilklassen når det handler om bagasjeplass. Bagasjerommet i Subaru XV er for eksempel bare 30 liter større enn i Golf.

En detalj er det at du må løfte bagasjen forholdsvist høyt når den skal inn og ut av bilene – vi snakker om rundt regnet 75 cm. En annen ting er at det er stor forskjell på ståhøyde under den åpne bakluka.

Det skiller faktisk hele 15 cm mellom de fire bilene på dette punktet, en forskjell som for mange staute nordmenn innebærer kul eller ikke kul i hodet når bagasjen for helgeturen skal lastes inn.

Ingen av bilene kan skryte av spesielt god benplass i baksetet. Den er likevel best i XV, og med en sjåfør av ”normal” lengde i førersetet, er det 4 cm mer plass til bena for passasjeren i baksetet på XV enn i både ASX og CX-5.

Selv om bakseteryggen i ASX kan stilles i to posisjoner, sitter vi ubehagelig rett i ryggen også når ryggen står i bakerste posisjon.

LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Mazda CX-5
- Testvurdering og poeng Mitsubishi ASX
- Testvurdering og poeng Nissan Qashqai
- Testvurdering og poeng Subaru XV

Først publisert i Bil 7-2012.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer