img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Turbokrigen blusser opp
Det er nesten 15 år siden Europa solgte turbovirksomheten sin til USA. Nå står to nye europeiske produsenter klar til å kjempe harde slag om markedet.

Snakk downsizing, som alle gjør – og det er en fellesnevner: turbolader. En liten tresylindret stakkar på under en liter, trenger hjelp for å få fylt lungene, og den trenger hjelp fra motorstyring for å få en brukbar dreiemomentkurve.

Hestekrefter kan alle hente ut, men de er ikke særlig brukbare når de opptrer mellom 9.800 og 11.250 omdreininger.

Selv en liten motor må være elastisk og kjørbar, også med manuell kasse (når skal vi bli kvitt dem – hadde Vårherre ment vi skulle skifte manuelt, hadde han gitt oss tre bein!) som det later til at spesielt småbilene fremdeles må utstyres med.

Det er her turbo, i forbindelse med effektiv ECU, kommer inn som en nødvendig komponent.

Vi hadde noen nydelige europeiske turboer. Noen av dere som har vært møkkete på fingrene nå og da, husker sikkert initialene støpt inn på turbohuset: KK&K sto det. Kühnle, Kopp & Kausch sto det for. 

Men så begynte Borg Warner å handle aksjer, og vips så eide de to tredeler av KK&K og kunne selge hele bedriften til seg selv. 

Ikke bare vakte det motstand, europeiske bilprodusenter begynte etterhånden å like dårlig at de var prisgitt amerikanske leverandører. Noen fant alternativer i Japan, men ønsket om flere, og europeiske, produsenter som man også kunne jobbe tett med, vokste.

Og spesielt nå som eksoskravene strammes stadig tettere, og tidsfristene blir stadig kortere, er det åpenbart også et økende behov for tettere samarbeid.

Omtrent samtidig er nå både Contitech og en kombinasjon av Bosch og Mahle på plass med en ny generasjon turboladere. Men med ganske forskjellig forretnings- og konstruksjonsfilosofi.

Conti konsentrerer seg om små bensinmotorer med høy effekt – de er allerede på plass i den nye, tresylindrede motoren til Ford.

For slike motorer er raske reaksjoner vesentlig. Derfor har Conti jobbet spesielt på to områder: ned med vekten på de roterende delene og dels en raskere reaksjon på waste-gate (den ventilen som slipper eksosgass som ikke trengs for å drive turboen direkte ut i eksosen).

Det siste er løst ved at den betjenes elektrisk, via motorstyringen. Og vektreduksjonen syns de allerede de har kommet langt med. «Men mer kan gjøres, neste generasjon vil se ytterligere 40 prosent vektreduksjon» får vi vite.

Bosch-Mahle ser derimot ut til, i større grad, å være interessert i de små dieselmotorene. Volkswagen er allerede kunde hos dem, for å få utstyrt sine TDI-motorer med noe som snakker tysk igjen.

På slike turboer er det først og fremst den variable turbogeometrien (VTG) det må jobbes med, men det er ikke mange som har noe å lære Bosch når det gjelder dieselteknologi.

Amerikanerne ser åpenbart ut til å være trigget av dette. I løpet av sommeren har Borg Warner vist spennende arbeider med hensyn til VTG for bensinmotorer. Mens Honeywell har antydet en helt ny type turbokompressor som ikke jobber konvensjonelt radialt, men som en aksialkompressor.

Det er ikke bare det tekniske som utvikles – markedet også. I år skal selges det rundt 23 millioner turboladede biler. I 2015 regner man med at tallet er oppe på 35 millioner.

Selv om de to nye europeerne bare er oppe i 3-4 millioner enheter da, betyr det i det minste at de har økt konkurransen i markedet, og forhåpentlig også har akselerert den tekniske utviklingen.

Akkurat slik som bilindustrien håpet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer