img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
VW vil ut av fellesskapet
Først slo Fiat-sjefen, Sergio Marchionne, til med noen saftige anti-VW uttalelser. Svaret var greit: Marchionne kan ikke representere europeisk bilindustri, eventuelt forlater vi industrisammenslutningen.

Selv om dette er blodig alvor er det egentlig ganske morsomt med denne krigen mellom giganten Volkswagen og den hissige terrieren som er sjef for Fiat-Gruppen.

Utgangspunktet er antakelig at Sergio Marchionne, sveitser og canadier og en uhyre energisk fyr som mange ser på som en trollmann, ikke kan fordra VW-Gruppens overhode Ferdinand Piëch.

Og vice versa.

Men på dette nivået kan man jo ikke tillate seg å være personlig, derfor må dette opp på et industrinivå.

Men ikke høyere enn at Marchionne for eksempel har sagt at «på skrivebordet har jeg bildet av en VW Phaeton. Hver dag minner den meg om hva jeg ikke må finne på å gjøre».

Han har vært president i ACEA dette året. ACEA er sammenslutningen av europeiske bilprodusenter, grunnlagt i 1991, 16 medlemmer, og regnes som en meget tung lobbyorganisasjon i Brussel.

Presidentrollen er mest honorær, og går på rundgang mellom sjefene i medlemsbedriftene.

Marchionne er vel den første som har klart å lage ordentlige konflikter ut av denne rollen.

Først gikk han ut og sa at Europarådet måtte se på europeiske fabrikkers produksjonskapasitet. Den er altfor høy, og nå er det på tide at myndighetene regulerer den ned, for industrien gjør det ikke – var innholdet i hans første utspill. 

Ikke veldig populært – det er jo slett ikke alle fabrikker som har problemer med overkapasitet, selv om mannen helt klart har et stort poeng.

Men så grep New York Times tak i ham og fikk noen saftige sitater, senere gjengitt i International Herald Tribune, slik at det sto gjengitt i en avis som også kunne kjøpes på jernbanestasjonen i Wolfsburg.

«Dette er det tøffeste markedet jeg noensinne har opplevd», sa han da han snakket om Europa, «og der ute er det et blodbad. Et blodbad når det gjelder priser og et blodbad når det gjelder marginer». Og han pekte ut VW som de som ledet an.

Det tok ikke lang tid før Stephan Grühsem, kommunikasjonssjef hos VW, gikk ut og sa at Marchionne var komplett og totalt uegnet til å lede ACEA, og at han burde forlate den posten med en gang. «Et alternativ», sa han, «var at VW-gruppen forlot ACEA.»

Det hører selvfølgelig med til historien at VW øker salget og tjener masse penger, det er det mange andre, inkl. Fiat, som ikke gjør. Men nå er ikke Marchionne alene om å beskylde VW for å bruke krisen til å komme lettere til med storslegga.

Det er selvfølgelig et faktum at VW kan låne penger billigere enn de mange kriserammede kollegene, for eksempel. Og at slike «billige» penger kan komme kundene til gode – uten av tyskerne dermed kan beskyldes for å bruke tvilsomme virkemidler.

Men det er bare to måneder siden Peugeot-sjefen, Philippe Varin, sa til analytikere at det var ganske åpenbart at VW brukte de høye inntektene i Kina til å kryss-subsidiere prisene i Europa.

Og en analytiker hos Bernstein Research sa at han var fullstendig enig i denne påstanden.

«La oss være ærlige», sa han ifølge Automotive News Europe, «VW-produktene er bedre enn før, og merkevaren håndteres bedre enn før, men det er allikevel prisene som først og fremst forklarer denne sterke økningen i markedsandeler».

La oss føye til at konkurranse-kommisæren i EU har ikke noe å utsette på VW-praksis, men denne spesielle konflikten ville ikke Brussel uttale seg om – «dette vet vi for lite om.»

Men at rabattnivået øker, er det ingen tvil om. Ved starten av året lå snitt-rabattene i Tyskland på litt over 15 prosent. Nå er de på 19! Ingen kan være i tvil om hvem som tåler slikt lengst og best.

Og da hjelper det lite at Sergio Marchionne alene har mer sjarm og karisma enn både Styret og Representantskapet hos Volkswagen – til sammen!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer