img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Kampen om dråpene
BILØKONOMI: Det er ingen stor kunst å kjøre billig – bare du kan det. Det kan skille 40-50 prosent på forbruket, sammenlignet med en sjåfør som kjører bilen uøkonomisk.

Først publisert i Bil 7-2012.

På samme bil kan det skille opptil 40-50 prosent på forbruket, dersom sjåføren kjører riktig og har bilen i tipp-topp stand. Kjør gjerne som om du har egg under gasspedalen, og ikke vil knuse skallet…

Hva bruker en moderne småbil eller familiebil i dag – og hva brukte en vanlig småbil for 50 år siden? Selv har jeg erfaring fra VW Boble 1200 fra 1962, med 34 hesters, luftkjølt motor og forbruk på opp mot 1,3 liter på mila ved bykjøring om vinteren. På landevei brukte samme bil sjelden under 0,75 liter på mila.

I dag kan du kjøre en moderne familiebil av samme merke, VW Golf, på rundt halvliteren i blandet kjøring og knapt 0,4 liter på mila på landevei.

Dramatisk 

Forklaringen er en dramatisk motorutvikling. Dieselmotoren kom i økende grad i vanlige personbiler fra 1970-tallet, og i dag er rundt 70 prosent av nye personbiler i Norge utstyrt med dieselmotor.

Stadig mer finjustert elektronikk styrer drivstofftilførsel og motorens forbrenning samt eksosutslippet. I takt med at forbruket synker i de nye motorgenerasjonene, reduseres også eksosutslippet kraftig. Dette sparer miljøet.

Men bensinmotoren har ikke tapt i kampen om dråpene. Bilfabrikkene bygger nå bensinmotorer som nærmer seg dieselmotorene i lavt forbruk og så avgjort har stadig mer gunstig eksosutslipp.

Samtidig reduseres motorenes volum (og vekt), og i dag leveres for eksempel VW Golf med en 1,2-liters bensinmotor med 105 hk – mens 1,2-literen for 50 år siden bare hadde 34 hester.
 
Løper lettere 

Nye motorer har mindre innvendig friksjon enn eldre motorer. De rett og slett «løper» lettere og gir mer krefter med lavere forbruk. Her har rallykjøringen gjort sitt. Petter Solbergs rallyinnsats hos Subaru medvirket til at denne fabrikken konstruerte om motorene – først i rallybilene og deretter i standardbilene du og jeg kan kjøpe.

Jeg har selv erfaring fra seks forskjellige Subaru-modeller jeg har eid, alle med firehjulsdrift. En 1995-modell Legacy stasjonsvogn med manuelt gir hadde 115-hesters motor og brukte aldri under 0,85 liter bensin på mila på landevei, i blandet kjøring by/landevei var forbruket rundt en liter på mila. 

En 2010-modell Legacy med 150-hesters motor og automatgir (og samme motorvolum på to liter) brukte bare rundt 0,7 liter bensin på mila på landevei og aldri over 0,85 liter på mila i blandet kjøring by/landevei.

En 2011-modell Subaru Outback bruker i praksis temmelig nøyaktig det samme – til tross for 167-hesters motor med 2,5 liters volum og noen kilo høyere vekt enn Legacy i kjøreklar tilstand.
 
Imponerer 

Vi kan ikke snakke om motorutvikling og lavt forbruk uten å nevne hybridbilene, de som har forbrenningsmotor og elektrisk motor i kombinasjon. De er et solid skritt på veien mot nullutslippsbiler. Min egen erfaring med flere hybridbiler fra Toyota og Honda er at du kan kjøre slike biler imponerende billig.

Med Toyota Prius bega jeg meg ut i tett rushtrafikk og til dels stillestående kø på to mil i Oslo-trafikken en vintermorgen. Jeg brukte rundt 45 minutter på de to milene. Hver gang køen stoppet opp, stoppet også bilens bensinmotor.

I krypkjøring i køen gikk bilen bare elektrisk, det kunne jeg avlese på skjermen på dashbordet. Hver gang køen skjøt fart, startet bensinmotoren. I utforbakker, når jeg slapp gasspedalen – ble batteriene i bilen ladet.

Og hva var forbruket i gjentatt kjøring i tett rushtrafikk? 0,47 liter på mila! Her ville de fleste andre biler hatt et forbruk nær literen på mila, fordi driftsforholdene var de mest ugunstige. To mil på 45 minutter innebar en serie start og stopp og til dels stillestående kø.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer