img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
103 bilder i galleri
Børstraktoren ruller fortsatt
33 år etter at de lanserte sin Geländewagen har Mercedes ingen planer om å pensjonere sin ur-SUV.

La oss starte med en kort historietime. G-klassen ble utviklet for militært bruk, faktisk etter forslag fra Sjahen av Iran – som var en av Mercedes' største eiere på den tiden – og ble lansert som en bil for sivilt bruk i 1979.

Terrengbiler følger tydeligvis ikke helt samme utviklingsløpet som andre bilmodeller. Det er bare å titte til England og se på Land Rover Defender. 

På åttitallet var den selve symbolet på jappetiden og man skulle tro at tiden var i ferd med å gå ut. Det stemmer ikke, takket være økt etterspørsel fra Midtøsten og Kina har salgene gått opp de siste årene – og 6600 biler ble solgt i 2011.
 
Tilregnelig?
G-klassen kommer med ulike varianter av diesel- og bensinmotorer i to modellvarianter.
 
En cabriolet med kort akselavstand og den lengre stasjonsvognen. Med noen små endringer ser bilen bortimot identisk ut med den første. Likevel har mye skjedd.
 
Når Bil først skal kjenne på en G-klasse er det ingen grunn til å være beskjeden. Derfor har jeg sikret meg nøkkelen til en grå G 63 AMG.
 
Vi snakker V8 biturbo med 544 hestekrefter og friske 760 Newtonmeter dreiemoment.
 
Det første jeg legger merke til på plass i bilen er at jeg faktisk sitter bedre enn på lenge.
 
Jeg skal innrømme at jeg alltid har hatt lyst på en Geländewagen, men etter at jeg mistet venstre speil under prøvekjøringen av et smårustent eksemplar på slutten av nittitallet, har fornuften tatt meg hver gang.
 
Interiøret har fått en kraftig oppgradering. Her er det godt med hud på alle kanter, kombinert med lister i karbonfiber og en ny, stor TFT-skjerm midt på dashbordet.
 
Dette er en gedigen bil, det er ikke så lett å forstå når du sitter inne i den. Er du hårfint over gjennomsnittet, får du problemer med benplassen nesten uansett hvor du sitter – kanskje med unntak av førerplassen.
 
Det er viktig å huske hva dette er, en virkelig terrengbil tilpasset for også å kunne gjøre jobben som stasjonsvogn for familien.

Massivt.
Jeg smeller igjen førerdøra. Det er som å lukke døra til et bankhvelv. Det høres ut som om hele døra er støpt i en hel bil. Det samme skjer når dørene lukkes automatisk etter at du har satt opp farten. Det er nesten som et ladegrep.

Mercedes har byttet ut den 5,4-liters kompressormotoren som satt i G 55 med en mer moderne 5,5-liters V8er med biturbo. Dette er samme motoren som du finner i ML 63 AMG.
 
Bare det å starte motoren er en opplevelse. Momentet gjør at hele den 2,5 tonn tunge bilen bikker lett på seg, og for en lyd.
 
På vei opp gjennom alpelandskapet er det først og fremst det økte momentet i bunnen som gjør dette til en bedre løsning enn forgjengeren.
 
Om du vil ha en ide om hvor kraftig denne motoren er, så bringer den altså monster-SUVen fra 0-100 på 5,4 sekunder. Det gjør at den lett spiser de fleste GTI-biler til lunch.
 
Motoren er hektet til en AMG Speedshift Plus 7G-Tronic – det fungerer som forventet meget bra. Girkassa har tre ulike kjøremodus.
 
Den ene kalles «Controlled Efficiency (C)» - noe som nødvendigvis er ganske morsomt med en bil som slipper ut 322 gram CO2 per kilometer. Du bør ikke være alt for opptatt av klimaregnskap om du velger denne.
 
I C har bilen start/stopp-funksjon som slår inn om du skulle finne på å stoppe. I Sport og Manuell slipper du dette.
 
Hinsides
Det sier seg selv, i bunnen for G-klassen ligger den samme ramma og mulighet for differensiallåser foran, bak og i midten. Selv om AMG har jobbet seriøst med oppsettet for G63 AMG blir dette som å parre en elefant og en gepard.
 
Mercedes har innsett at ikke alt for mange av kundene på denne bilen vil forlate asfalten, så dermed har AMG funnet frem nye dempere og fjærer samt isolert mulige kilder for vibrasjon og støy.
 
Det kan være så isolert det bare vil, når jeg gir flatt jern føles det mest som om jeg er passasjer med en racingfører det har rabla for. V8eren brøler, bilen kjemper med tyngdeloven – man må bare elske dette.
 
PS
Skulle du føle at diagnosen ikke er tilstrekkelig, kan Mercedes også by på en G 65 AMG. V12 Biturbo, 612 hestekrefter og 1000 Newtonmeter…
 
Mercedes-Benz G 63 AMG
Motor:
8-sylindret biturbo, 5461 ccm.
Effekt:
400 kW (544 hk) v/5500 o/min.
760 Nm v/2000 o/min.
LxBxH:
477 x 206 x 1934 cm.
Akselavstand:
285 cm.
Egenvekt m/fører:
2550 kg.
Bagasjerom:
480 liter (VDA).
0-100 km/t:
5,4 sek.
Toppfart:
210 km/t.
Snittforbruk:
1,38 l/mil.
CO2:
322 g/km.
Pris:
kr. 2.496.000

Konkurrenter: Det meste av store SUVer, men få kan by på slike krefter.  

+
Komplett lykkelig galskap satt i tysk system.
-
Hinsides all fornuft.

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer