img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
34 bilder i galleri
Vinterglede
FØRSTEINNTRYKK: Porsche-puristene får ha meg unnskyldt, men med drift på alle fire er 911 blitt enda bedre og mer lettkjørt en noen gang. BilNorge.no har kjørt Carrera 4S

Da vi kjørte den nyeste generasjonen av 911 for første gang før jul i fjor, konstaterte vi at en av de mest robuste supersportsbilene har blitt mer komfortabel og lettkjørt enn noen gang.

LES VÅRE INNTRYKK HER

At den i tillegg har blitt grønnere er bra, både for miljøet og for avgiftene.

Den enkleste måten å skille 911 Carrera 4 og 4S fra sine tohjulsdrevene søsken, er på bredden.

22 millimeter ekstra på hver side sørger for at den visuelt suger seg bedre fast til underlaget – i praksis er det selvsagt det elektronisk styrte Porsche Traction Management firehjulstrekksystemet som sørger for økt grep.

En ny rød lysstripe binder baklysene sammen og trekker på den måten tradisjonen tilbake til den smått legendariske supersportsbilen, som også hadde drift på alle fire, 959 fra 1985.

Mer grep
Det er taklinjen som gjør en 911 til et ikon, samtidig har Porsche lykkes med å blande inn moderne materialer og lys uten å fjerne for mye av det som er originalen. I musikken ville det kanskje ligget et sted mellom coverlåt og remastring.

Vipp på hendelen under rattet som styrer displayet, og du får frem et nytt instrument som viser hvordan kreftene fordeles mellom akslene.

Det viser at under normale forhold er dette en bakhjulsdreven bil – det er ikke noen fast splitt av kreftene. Så snart elektronikken oppdager at ett hjul mister grep under akselerasjon, sørger den elektrohydrauliske clutchen for å flytte så mye krefter som det er behov for, til forhjulene.

Det hele skjer selvsagt så raskt at du ikke merker det på annet vis enn at bilen skyter ytterligere fart ut av svingen.

Carrera 4S har fortsatt den 3,8-liters flate sekseren med 400 hester som vi kjenner fra 2S.

Selvsagt er det mulig å gire selv, men fortsatt er min klare anbefaling toclutchkassa, PDK.

Syv trinn, de første seks sitter så tett sammen for å gi den raske akselerasjonen du forventer, kombinert med et syvende som gir det Porsche kaller coasting. En tilstand der motorlyden nesten forsvinner og du nærmest bare flyter fremover. Rett og slett en moderne overdrive.

Manuell kasse koster forresten 2000 kroner ekstra – det sier litt om hvor mye mer effektivt det er å la elektronikken styre den biten.

Sportslig
Alle testbilene vi kjørte var utstyrt med adaptivt chassis som, i likhet med en del annet snadder, er ekstrautstyr.

Selv i normalmodus er bilen stiv nok, men den gir likevel tilstrekkelig komfort til å håndtere motorveikjøring av relativt lange avstander.

Knepp over i Sport og alt blir enda litt tettere – definitivt det fornuftige valget når du ønsker å fremstå som mer inspirert på veien.

Sport Plus er først og fremst for å vises frem til kompisene, eller den dagen i året du tar med deg bilen på banekjøring.

Selv med bakhjulsdrift er en 911 en bil som har en fabelaktig «turn in» når veiene byr opp til dans. Når du nå også får hjelp av forhjulene til å dra deg inn mot tangeringspunktet, er det enda lettere å treffe.

Gassresponsen er god, og bruker du girhendlene bak rattet, er det lettere å disponere, og ikke minst porsjonere ut, kreftene.

Helårsglede
Det er ikke på noen måte sikkert at de snaut 100.000 du legger ekstra på bordet for å få drift på alle fire kan forsvares i alle markeder.

I Norge, hvor avgifter uansett utgjør en så stor del av bilprisen, og snøen tross alt er tilstedeværende fra oktober til mars – er det et opplagt valg.

Resultat blir ekstra trygghet på vintertid kombinert med enda mer grep også de dagene du virkelig bestemmer deg for å kjenne på grensene på tørr asfalt.

Det er bare å knekke sparegrisen.

FAKTA Porsche 911 Carrera S PDK

Motor:

6-sylindret boxer bensin, 3,800 ccm

Effekt:

294 kW (400 hk) v/7400 o/min.
440 Nm v/ 5600 o/min.

Mål:

449,1/150,2/129,6 cm (L/B/H)

Akselavstand:

245 cm

Bagasjevolum:

135 liter foran, 205 bak

Egenvekt m/fører:

1465 kg

Aks. 0-100 km/t:

4,1 sek.

Toppfart:

299 km/t

Snittforbruk:

0,91 l/mil

CO2-utslipp:

215 g/km

Pris:

kr 1.573.000

Konkurrenter: Audi RS5 / R8 quattro, 650i xDrive, Nissan GT-R.

+ En sportsbil for hverdagsbruk, nydelig lyd, strålende balanse.

- Kostbar glede.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer