Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Da vi kjørte den nyeste generasjonen av 911 for første gang før jul i fjor, konstaterte vi at en av de mest robuste supersportsbilene har blitt mer komfortabel og lettkjørt enn noen gang. At den i tillegg har blitt grønnere er bra, både for miljøet og for avgiftene. Den enkleste måten å skille 911 Carrera 4 og 4S fra sine tohjulsdrevene søsken, er på bredden. 22 millimeter ekstra på hver side sørger for at den visuelt suger seg bedre fast til underlaget – i praksis er det selvsagt det elektronisk styrte Porsche Traction Management firehjulstrekksystemet som sørger for økt grep. En ny rød lysstripe binder baklysene sammen og trekker på den måten tradisjonen tilbake til den smått legendariske supersportsbilen, som også hadde drift på alle fire, 959 fra 1985. Mer grep Vipp på hendelen under rattet som styrer displayet, og du får frem et nytt instrument som viser hvordan kreftene fordeles mellom akslene. Det viser at under normale forhold er dette en bakhjulsdreven bil – det er ikke noen fast splitt av kreftene. Så snart elektronikken oppdager at ett hjul mister grep under akselerasjon, sørger den elektrohydrauliske clutchen for å flytte så mye krefter som det er behov for, til forhjulene. Det hele skjer selvsagt så raskt at du ikke merker det på annet vis enn at bilen skyter ytterligere fart ut av svingen. Carrera 4S har fortsatt den 3,8-liters flate sekseren med 400 hester som vi kjenner fra 2S. Selvsagt er det mulig å gire selv, men fortsatt er min klare anbefaling toclutchkassa, PDK. Syv trinn, de første seks sitter så tett sammen for å gi den raske akselerasjonen du forventer, kombinert med et syvende som gir det Porsche kaller coasting. En tilstand der motorlyden nesten forsvinner og du nærmest bare flyter fremover. Rett og slett en moderne overdrive. Manuell kasse koster forresten 2000 kroner ekstra – det sier litt om hvor mye mer effektivt det er å la elektronikken styre den biten. Sportslig Selv i normalmodus er bilen stiv nok, men den gir likevel tilstrekkelig komfort til å håndtere motorveikjøring av relativt lange avstander. Knepp over i Sport og alt blir enda litt tettere – definitivt det fornuftige valget når du ønsker å fremstå som mer inspirert på veien. Sport Plus er først og fremst for å vises frem til kompisene, eller den dagen i året du tar med deg bilen på banekjøring. Selv med bakhjulsdrift er en 911 en bil som har en fabelaktig «turn in» når veiene byr opp til dans. Når du nå også får hjelp av forhjulene til å dra deg inn mot tangeringspunktet, er det enda lettere å treffe. Gassresponsen er god, og bruker du girhendlene bak rattet, er det lettere å disponere, og ikke minst porsjonere ut, kreftene. Helårsglede I Norge, hvor avgifter uansett utgjør en så stor del av bilprisen, og snøen tross alt er tilstedeværende fra oktober til mars – er det et opplagt valg. Resultat blir ekstra trygghet på vintertid kombinert med enda mer grep også de dagene du virkelig bestemmer deg for å kjenne på grensene på tørr asfalt. Det er bare å knekke sparegrisen.
Konkurrenter: Audi RS5 / R8 quattro, 650i xDrive, Nissan GT-R. + En sportsbil for hverdagsbruk, nydelig lyd, strålende balanse. - Kostbar glede.
|