Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota var blant de første i segmentet med kompakte SUVer, og i Norge har RAV4 vært en bestselger i en årrekke, på tross av mye tøffere konkurranse de senere årene. Betegnelsen er utledet av Recreational Active Vehicle with 4 Wheel Drive, og den første RAV4 så dagens lys allerede i 1994. Den hadde, for å si det mildt, et utseende som man måtte være svært Toyota-tro for å like, kompakte mål med en lengde på 3,69 meter og tre dører. Populær Nå kommer en helt ny modell, men målgruppen er den samme som tidligere – familier med en aktiv livsstil som ønsker god plass og fremkommelighet. Nye RAV4 er 205 mm lenger enn forgjengeren, 30 mm bredere, men 25 mm lavere for å få mer dynamiske proporsjoner. Den har fått en design som er beslektet med andre nyere Toyota-modeller, som nye Auris. Topphengslet Interiøret er ifølge Toyota løftet betydelig, med høyere kvalitet, større innvendig plass og et mer engasjerende førermiljø. Det er brukt myk plast på de deler du berører, og instrumentpanelet er skinntrukket. I tillegg får alle instrumenter blå bakgrunnsbelysning. Både sete og ratt har fått bedre justeringsmuligheter, og føreren sitter noe lavere enn i dagens modell. Toyota lover bedre oversikt fra førersetet takket være A-stolper som er flyttet utover og gjort smalere. Bedre plass Toyota lover også økt komfort i baksetet gjennom en lengre sittepute og bedre støtte. Baksetet kan legges ned delt i forholdet 60:40. Selve bagasjerommet er økt fra 470 til 547 liter, mens rommet under gulvet er doblet fra 51 til 100 liter. Lastehøyden er 645 mm, som ifølge Toyota er lavest i klassen, og bredden er 1335 mm. Ny diesel med forhjulsdrift De som vil ha drift på alle hjul kan velge mellom en 2,2-liters dieselmotor med 150 hk og en 2,0-liters bensinmotor med 151 hk. Begge har 6-trinns manuell girkasse som standard, men bensinmotoren kan leveres med trinnløs CVT-kasse og 2,2D med 6-trinns automat. Nye RAV4 bygger på egenskapene fra dagens modell, men har ifølge Toyota fått et forbedret understell, revidert elektrisk servostyring og nytt Integrated Dynamic Drive System med en ny Sport-modus. Sistnevnte er et avansert styringssystem som kan benyttes i høye hastigheter og som koordinerer elektroniske hjelpemidler som 4WD, stabilitetskontroll og elektrisk servostyring. Mest til forhjulene Under normal kjøring går alle kreftene til forhjulene for å spare drivstoff, men under mer krevende forhold, ved understyring eller når forhjulene slipper, kan inntil 50 prosent av effekten sendes til bakhjulene. Ved Sport-innstilling overføres inntil 10 prosent kraft til bakhjulene så fort rattet beveges til siden for å gi mer dynamiske kjøreegenskaper. I ekstreme situasjoner går inntil 50 prosent til bakakselen. 4WD-sperre Nye RAV4 kommer til Norge i mars, og prisene er foreløpig ikke klare. Mer miljøvennlige motorer og forhjulsdrift bør kunne gi lavere innstegspriser enn på dagens modell. Priser og data RAV4 (dagens modell)
|