img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Den ultimate Mini
FØRSTEINNTRYKKET: Mange elsker de nærmest gokart-lignende kjøreegenskapene i en Mini. Aldri har de kommet bedre til rette enn i Mini John Cooper Works GP. Vi har kjørt den lille bomba på bane.

Jeg hadde gleden av å kjøre forgjengeren for seks år siden (LES HVA VI SKREV DEN GANG), en hylende og rå opplevelse. Jeg var derfor spent på om Mini kunne gjenskape den samme følelsen i en ny modell som er større, tyngre og bygget for mer komfort.

La meg si det med en gang – min tvil ble gjort til skamme.

Samleobjekt
GP2, eller Mini John Cooper Works GP som er det offisielle navnet, ble lansert på Paris-utstillingen sist høst. Og som med GP1 lover Mini at dette er en bil som skulle lages i et meget begrenset opplag på 2000 eksemplarer.

Det begrensede opplaget er i seg selv godt nok motiv for mange såkalte entusiastiske samlere til å skaffe seg et eksemplar – men la oss håpe de fleste bilene havner på hendene til entusiaster som vet å sette pris på og utnytte de ekstreme ytelsene i stedet for å plassere dem på stallen i en skrytegarasje.

Litt her og litt der
Med utgangspunkt i den sprekeste gate-Minien, John Cooper Works, har spesialistene i det Mini-eide selskapet tunet og perfeksjonert disse 2000 eksemplarene. Baksetet er fjernet som ett av flere grep for å spare vekt.

Selv om motoren har samme effekt som i JCW-utgaven, er den modifisert på flere områder.

Den yter 218 hestekrefter ved 6000 omdreininger mens maks dreiemoment på 260 Newtonmeter er til stede allerede ved 1750 omdreininger. Trenger du mer punch kan overboost-funksjonen gi deg 20 ekstra Nm fra 2000 o/min.

Racerigget
Hjulopphengningen er justerbare coilovers som kan senkes inntil 20 mm, og bilene har ekstra kraftige bremser utviklet på racerbanen – 5-pots caliper og ventilerte skiver med en diameter på 330 mm og en tykkelse på 25 mm foran, skiver på 280 x 10 mm bak.

John Cooper Works har utviklet superlette 17-tommers felger til GP2, på disse monteres sportsdekk med meget godt grep i 215/40 R17. Skal du primært bruke bilen på vei og ønsker litt mer komfort, kan du velge 205/45 R17 på de samme felgene.

Velbalansert
Med en vekt på 1160 kg er GP2 en av de letteste sportsbiler i klassen. Den fine balansen mellom motor, hjuloppheng og aerodynamikk er fintunet under bøttevis av testrunder på Nordsløyfa.

Her har den for øvrig notert en rundetid på 8 minutter og 23 sekunder, bedre tid enn mange sportsbiler i vesentlig høyere prisklasse, og 18 sekunder raskere enn forgjengeren. Null til hundre går på 6,3 sekunder og toppfarten er oppgitt til 242 km/t.

Selvsagt har bilen elektroniske hjelpemidler, og like selvsagt kan disse kobles ut når du skal utfolde deg på en bane. En elektronisk differensialbrems (EDLC) bremser hjulet i innersving, men kreftene som normalt går til spille, sendes i steget til det hjulet som har yttersporet.

Lett å gjenkjenne
De 2000 Mini John Cooper Works GP har alle et identisk utseende. Karosseriet er lakkert i Thunder Grey Metallic, med knallrød kontrastfarge rundt panser, på luftinntak og speilhusene. Langs sidene har den striper med GP-logo.

Blant standardutstyret på GP2 inngår xenon lys i svart innfatning, tåkelys, sotede ruter, klimaanlegg, DSC stabilitetskontroll med en spesiell GP-modus, og en sportsknapp.

Aerodynamiske detaljer omfatter en stor frontspoiler, sideskjørt, stor takspoiler og en diffuser – ikke bare for utseendets skyld, men også for å sørge for maks marktrykk i høye hastigheter.

Recaro-seter sørger for maks støtte til fører og “co-driver” i kjappe kurver, mens et bagasjenett sørger for at du ikke får bagasjen i bakhodet ved har oppbremsing.

Sportsrattet er tykt og skinnkledd for å gi godt grep, og det mørke taktrekket understreker bilens sportslige sider.

Foredlet
Jeg husker mine dager i originalen med stor entusiasme. Etter noen kjappe runder på bane er jeg trygg på at GP2 tar deg minst like raskt rundt en bane som forgjengeren.

Du kan bremse vesentlig senere enn du tror, og holde høy fart gjennom kurvene uten antydning til slipp.

Riktignok er den hylende kompressoren erstattet med en turbo, men hva gjør vel det så lenge resultatet er en mer kjørbar motor og en bil som bare ber om å bli kjørt hardere og hardere jo mer du lærer den å kjenne.

Trolig vil du og din co-driver også sette pris på litt mer komfort på vei til og fra trackdayen.

Ev vanlig Mini John Cooper Works koster kr 432.300 – du må regne med å koste på noen titusener dersom du skulle klare å sikre deg en GP2.

Fakta Mini John Cooper Works GP

Motor:

4-syl. turbo bensinmotor, 1598 ccm.

Effekt:

160 kW (218 hk) v/6000 o/min.
260 Nm v/1750-5750 o/min.

LxBxH:

377 x 168 x 139 cm.

Akselavstand:

246,7 cm.

Egenvekt m/fører:

1235 kg.

Bagasjerom:

Ca 723 liter

Aks. 0-100 km/t:

6,3 sek.

Toppfart:

242 km/t.

Snittforbruk:

0,71 l/mil.

CO2:

165 g/km.

Pris:

Ikke fastlagt

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer